اوکراین از کلاهبرداری گسترده در خرید تسلیحات نظامی پرده برداشت

مقام‌های ارشد کنونی و سابق وزارت دفاع اوکراین و مدیران شرکت‌های وابسته قصد داشتند با طرح ساختگی «خرید ۱۰۰هزار گلوله خمپاره برای نیروهای مسلح» ۴۰ میلیون دلار کلاهبرداری کنند

در حالی که اوکراین همچنان نگران تداوم کمک‌های غرب به کی‌یف در جنگ با مسکو است، سازمان اطلاعاتی و امنیتی این کشور اعلام کرد که مقام‌های دفاعی و مدیران شرکت‌های اوکراینی از طریق طرح ساختگی خرید تسلیحات به دنبال اختلاس ده‌ها میلیون دلاری بوده‌اند.

وزارت دفاع اوکراین روز شنبه ۲۷ ژانویه (۷ بهمن)، اتهام فساد مقام‌های دخیل در این پرونده را تایید کرد.

بنا بر اعلام سازمان اطلاعاتی و امنیتی اوکراین، مقام‌های ارشد کنونی و سابق وزارت دفاع و مدیران شرکت‌های وابسته قصد داشتند با طرح «خرید ۱۰۰هزار گلوله خمپاره برای نیروهای مسلح»، ۴۰میلیون دلار از بودجه این کشور را به جیب بزنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، متهمان این پرونده ظاهرا در اوت ۲۰۲۲، شش ماه پس از حمله تمام‌عیار روسیه به اوکراین و شروع جنگ در این کشور، برای خرید گلوله‌ از لویو آرسنال، تامین‌کننده تسلیحات نظامی، قراردادی امضا کردند. در پی آن، وزارت دفاع اوکراین «کل مبلغ مندرج در سند امضاشده را به حساب‌ آن شرکت واریز کرد». چنانکه سازمان اطلاعاتی و امنیتی اوکراین اعلام کرده، وجوه از حساب آن شرکت به حساب یک نهاد تجاری خارجی انتقال یافته است که قرار بود مهمات را تحویل دهد اما این گلوله‌ها هیچ‌گاه به اوکراین فرستاده نشدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه سازمان اطلاعاتی و امنیتی اوکراین، مقام‌های مظنون به مشارکت در این اختلاس از جمله روسای کنونی و سابق بخش سیاست نظامی و فنی، توسعه تسلیحات و تجهیزات نظامی وزارت دفاع و همچنین مدیر شرکت لویو آرسنال اخطار‌های لازم را دریافت کرده‌اند. به گفته این نهاد، یک مظنون در حالی که قصد عبور از مرز اوکراین را داشت، بازداشت شد.

به گزارش رویترز، دادستان کل اوکراین نیز تایید کرده که وجوه کلاهبرداری کشف و ضبط شده است و به بودجه دفاعی بازگردانده می‌شود.

اوکراین در ماه‌های اخیر با یک‌رشته رسوایی‌ها در زمینه فساد از جمله چند رسوایی دیگر در وزارت دفاع هم مواجه بوده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، اوت ۲۰۲۳ تمام مقام‌های مسئول استخدام نظامی در سراسر مناطق را برکنار کرد تا به فعالیت شبکه‌ای که در آن «به برخی افراد اجازه می‌داد از خدمت نظامی اجباری فرار کنند» پایان دهد.

سپتامبر گذشته در پی این تصمیم، الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع سابق اوکراین، با وجود برخورداری از قابلیت ویژه در مذاکره با متحدان غربی، به دلیل نقش داشتن در پرونده‌های مختلف فساد، از مقامش برکنار شد. البته هیچ‌گاه ادعا نشد که او شخصا در فساد شرکت داشته است، اما مواردی از جمله تامین غذا و تهیه لباس مناسب برای سربازان به وجهه و اعتبار ارتش اوکراین ضربه زده بود.

مهار فساد یکی از شروطی است که بروکسل عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا را به آن گره زده است. اوکراین بیش از یک دهه است که آرزو دارد به اتحادیه اروپا بپیوندد. از آغاز حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، کی‌یف تلاش‌ها در این زمینه را شدت بخشید.

اورسولا فون در‌لاین، رئیس کمیسون اروپا، اوایل نوامبر گذشته در کی‌یف گام‌هایی را که اوکراین در زمینه پیوستن به اتحادیه اروپا برداشته است، ستود. اصلاح نظام قضایی، محدود کردن قدرت الیگارشی و مبارزه با پولشویی از جمله اقدام‌های اوکراین‌اند که رئیس کمیسون اروپا به آن‌ها اشاره کرد.

بیشتر از جهان