وزیر کابینه طالبان: مرز بین افغانستان و پاکستان یک خط فرضی است

خط دیورند در سال ۱۸۹۳ مرز میان افغانستان و هند بریتانیایی را مشخص کرد

نورالله نوری، وزیر سرحدات اقوام و قبایل رژیم طالبان، در سفر به گذرگاه مرزی تورخم مدعی شد که میان افغانستان و پاکستان هیچ مرز رسمی وجود ندارد و مرز کنونی یک «خط فرضی» است.  

در ویدیویی که از این مقام طالبان منتشر شد، او می‌گوید: «این یک موضوع قدیمی است و پاسخ کامل در کوتاه‌مدت مشکل خواهد بود. در موضوع رفت‌وآمد میان کشورهای همسایه، ما نه مرز رسمی با آن‌ها داریم و نه خودمان نقطه صفری با آن‌ها داریم. این یک خط فرضی بین ما و آن‌ها است.» 

او مدعی شد که به‌ دلیل وجود این خط فرضی میان افغانستان و پاکستان است که هرازچند گاه مشکلاتی ایجاد می‌شود.  

این عضو کابینه طالبان ادعا کرد که پس از پیروزی طالبان، آن‌ها به مشکلات مردم افغانستان توجه می‌کنند و در خط دیورند هم مشکلاتی وجود دارد.  

پیش‌تر امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، گفته بود که تصمیم‌گیری درباره خط دیورند به عهده ساکنان دو طرف این خط مرزی است و رژیم طالبان نمی‌تواند در این‌باره تصمیم بگیرد.  

خط دیورند مناطق پشتون‌نشین افغانستان و پاکستان را جدا کرده است و اکنون تعداد زیادی از پشتون‌ها در پاکستان زندگی می‌کنند. هرچند مقام‌های حکومت پیشین افغانستان از پذیرش خط دیورند به‌عنوان مرز رسمی امتناع کردند، برخی سیاستمداران پشتون پاکستان به‌صراحت اعلام کردند که با ادعاهای مقام‌های حکومت افغانستان مخالف‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خط دیورند در سال ۱۸۹۳ به‌عنوان مرز قلمرو افغانستان و هند بریتانیایی انتخاب شد و عبدالرحمان خان، پادشاه وقت افغانستان، با نماینده بریتانیا در این‌باره توافقی امضا کرد. با این حال علاوه بر طالبان، حکومت‌‌های پیشین افغانستان هم از پذیرفتن خط دیورند به‌عنوان مرز با پاکستان سر باز می‌زدند و این خط مرزی مشترک با پاکستان را که حدود دوهزار و ۴۰۰ کیلومتر امتداد دارد، به‌رسمیت نمی‌شناختند و مدعی‌ بودند که معاهده دیورند اعتبار ندارد. این در حالی است که پاکستان و جامعه جهانی خط دیورند را به‌عنوان مرز بین‌المللی میان دو کشور به‌رسمیت شناخته‌‌اند.  

برخی تحلیلگران معتقدند که اظهارنظر‌ مقام‌های حکومت‌های پیشین افغانستان و اینک طالبان در مورد نپذیرفتن خط مرزی دیورند «عوام‌فریبی» است و به قصد برانگیختن احساسات مردم و برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات این حکومت‌ها انجام می‌شود.  

از زمان روی کار آمدن طالبان در سال ۲۰۲۱، پاکستان چندین بار گذرگاه‌های مرزی با افغانستان را مسدود کرده که باعث شده است خسارات‌ هنگفتی به تاجران افغانستان وارد شود.  

افزون بر این، پاکستان گسترش حملات تروریستی و افزایش ناامنی‌ها در این کشور را به استقرار تروریست‌ها در افغانستان ربط می‌دهد. اسلام‌آباد از طالبان خواسته است جنگجویان تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) را از مناطق مرزی با این کشور دور کنند، اما طالبان تاکید می‌کنند که از خاک افغانستان هیچ تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست و آن‌ها مسئول تامین امنیت پاکستان نیستند. 

بیش از یک سال است که تی‌تی‌پی و گروه‌های متحد آن حملاتی در خاک پاکستان انجام می‌دهند و حکومت پاکستان نیز به‌‌دلیل گرفتاری در بحران اقتصادی، نتوانسته است مناطق قبیله‌نشین این کشور را از نفوذ این گروه‌ها پاکسازی کند.  

بیشتر از جهان