آمریکا رهبران کتائب حزب‌الله و یک شرکت هواپیمایی عراق را تحریم کرد

خزانه‌داری آمریکا: ایران و گروه‌های نیابتی‌اش جویای «سوء‌استفاده» از اقتصادهای منطقه و بهره‌برداری از تجارت‌های «به ظاهر قانونی» به‌ منزله «پوششی برای تامین مالی و تسهیل» حمله‌های خودند

آمریکا در میانه ماه نوامبر تعدادی از مقام‌های کتائب حزب‌الله را تحریم کرد-IRNA

وزارت خزانه‌داری آمریکا دوشنبه، ۲۲‌ ژانویه (۲ بهمن)، شرکت هواپیمایی عراقی «فلای بغداد» و چند تن از فرماندهان کتائب حزب‌الله عراق را بابت کمک به نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تحریم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده که نهادی وابسته به وزارت خزانه‌داری این کشور است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دور از تحریم‌ها سه چهره اصلی و یک شرکت حامی مالی «کتائب حزب‌الله» عراق، از گروه‌های اصلی وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران، و مدیرعامل «فلای بغداد» نیز تحریم شده‌اند.

بنا به اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، کتائب حزب‌الله و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران در عراق، پی‌درپی بیانیه‌هایی در حمایت از «تروریسم» و حماس صادر، و بر تعهد خود برای حمله به نیروهای آمریکایی تاکید کرده‌اند.

به گفته برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم، ایران و گروه‌های نیابتی‌اش جویای «سوء‌استفاده» از اقتصادهای منطقه و بهره‌برداری از تجارت‌های «به ظاهر قانونی» به‌ منزله «پوششی برای تامین مالی و تسهیل» حمله‌های خودند.

معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین بر ادامه فعالیت آمریکا در ایجاد اخلال در فعالیت‌های «غیرقانونی» ایران با هدف «تضعیف ثبات» منطقه تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان افراد و نهادهایی که مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری ایالات متحده شده‌اند، نام بشیر عبدالکاظم الوان الشبان، مدیرعامل «فلای بغداد»، حسین مونث العبودی، از اعضای ارشد کتائب حزب‌الله، عقاد محسن فرج حمیداوی، از تامین‌کنندگان مالی کتائب حزب‌الله، و شرکت گردشگری تحت مدیریت او در بغداد به نام «المسال»، و نیز ریاض علی حسین العزاوی و صلاح مهدی حنتوش المکصومی دیده می‌شود.

به ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت «فلای بغداد» چند سال در پروازهای خود محموله‌های تسلیحاتی کتائب حزب‌الله را به فرودگاه بین‌المللی دمشق در سوریه انتقال داده‌ است. این بیانیه می‌افزاید که این تسلیحات به اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های شبه‌نظامی همسو با ایران در سوریه، از جمله گارد جمهوری عربی سوریه، و حزب‌الله لبنان تحویل داده شده است. گفته می‌شود که کتائب حزب‌الله چند بار از پروازهای «فلای بغداد» برای انتقال کیسه‌های حاوی دلارهای آمریکایی و تسلیحات ساخت ایالات متحده که در میدان جنگ باقی مانده بود، به لبنان استفاده کرده است.

طبق مقررات دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده، کلیه معاملات با این افراد و نهادها در ایالات متحده ممنوع است، مگر اینکه از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده مجوز کلی یا خاص مبنی بر معافیت از این مقررات دریافت شده باشد.

افزون بر این، موسسات مالی غیرآمریکایی و سایر اشخاصی که در معاملات یا فعالیت‌های خاصی با شرکت‌ها و افراد تحریم‌شده مشارکت می‌کنند، ممکن است خود را در معرض خطر تحریم قرار دهند یا مشمول اقدامات اجرایی شوند.

معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده همچنین بر ادامه فعالیت این وزارتخانه در هماهنگی نزدیک با متحدان و شرکای خود، به منظور هدف قرار دادن حماس، تامین‌کنندگان مالی این گروه و زیرساخت‌های مالی بین‌المللی آن تاکید کرد.

پیش‌تر، وزارت خزانه‌داری آمریکا تعدادی از فرماندهان کتائب حزب‌الله را به دلیل حمله این گروه به نیروهای آمریکایی تحریم کرده بود.