درخشش طرح بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی در اجلاس داووس ۲۰۲۴

بیانیه‌های متعدد هیئت عربستان سعودی در مجمع داووس ۲۰۲۴، بر اهمیت دستیابی به چشم‌انداز ۲۰۳۰ و تعهد این کشور به تنوع اقتصادی تاکید داشت

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی در نشست مجمع جهانی اقتصاد، داووس، ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ ـ AFP

عربستان سعودی بار دیگر تعهد خود را به جذب سرمایه‌گذاری در این کشور، در مجمع جهانی اقتصاد امسال داووس نشان داد و بیانیه‌های وزیران و نمایندگان آن به وضوح بر تلاش‌های پایدار پادشاهی سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور فراتر از نفت و پیشرفت در تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ تاکید کرد.

عربستان سعودی همچنین در اجلاس داووس اعلام کرد که در سال جاری میزبان نخستین نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض خواهد بود. این رویداد در روزهای ۲۸ و ۲۹ آوریل برگزار خواهد شد و قرار است به موضوعات مهمی مانند همکاری بین‌المللی، رشد اقتصادی و انرژی بپردازد.

به گزارش العربیه،‌ در جریان مجمع داووس، هیئت سعودی در پیوند با مهم‌ترین چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرد. نمایندگان این پادشاهی بر تقویت گفت‌وگو و همکاری بین‌المللی، حمایت از یکپارچگی اقتصادی، حفظ منابع و همچنین استفاده از راه‌حل‌های مبتنی بر نوآوری و فناوری تمرکز کردند. این هیئت همچنین فرصت‌های ارائه‌شده از سوی فناوری‌های نوظهور و تاثیر آن‌ها را بر فرایندهای تولید و سیاست‌های بین‌المللی بررسی  و ارزیابی کرد.

افزون بر این، نمایندگان ریاض در داووس سوئیس،‌ پیشرفت‌های حاصل‌شده در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی را به نمایش گذاشتند. آن‌ها تحولات و توسعه مستمر پادشاهی سعودی را در بخش‌های مختلف ارائه، و بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود تاکید کردند که هدف آن‌ها پرورش اقتصادی شکوفا، متنوع و باز برای مشارکت‌های متعدد است.

جهان به «عربستان سعودی قوی» نیاز دارد

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ بر ضرورت وجود «عربستان سعودی قوی» برای دنیا تاکید، و اظهار کرد که این کشور بدون اتکا به قدرت خود، قادر به کمک موثر به منطقه نخواهد بود.

او در میزگردی با عنوان «عربستان سعودی: مسیر پیش ‌رو» بر تعهد ریاض به اصلاحات اقتصادی در حال انجام تاکید کرد. او همچنین درباره کاهش چشمگیر سهم بخش نفت در تولید ناخالص داخلی این کشور از ۷۰ درصد به ۳۵ درصد سخن گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الجدعان خاطرنشان کرد: «کاهش سهم بخش نفت در اقتصاد ما دستاوردی چشمگیر بوده و نشان‌دهنده رشد تولید ناخالص داخلی غیرنفتی به ۶۵ درصد است.»

او همچنین افزود که عربستان سعودی رویکردی انعطاف‌پذیر در برنامه‌ریزی اقتصادی خود در پیش گرفته است که این کشور را قادر می‌کند به سطوح رشدی فراتر از پیش‌بینی‌های اولیه دست یابد.

او تاکید کرد که ریاض در کنار صنایع سنتی مانند انرژی و معدن، تلاش‌های خود را برای تنوع بخشیدن به اقتصاد در بخش‌های جدید، مانند سرگرمی، ورزش و گردشگری تشدید می‌کند.

افزایش تولید ناخالص داخلی غیرنفتی عربستان سعودی

فیصل ابراهیم، وزیر اقتصاد عربستان سعودی، نیز در همان جلسه تاکید کرد که عربستان سعودی نیرومند‌تر از گذشته است.

او بر تعهد پادشاهی سعودی به بهبودهای مداوم و اصلاحات اقتصادی با تمرکز ویژه بر تقویت بخش گردشگری و صنایع مرتبط با آن تاکید کرد و گفت که از ۲۰۱۶، بخش غیرنفتی اقتصاد عربستان سعودی از ایالات متحده پیشی گرفته است.

او تاکید کرد: «اقتصاد پادشاهی سعودی از ۲۰۱۶ بدون احتساب بخش نفت، ۲۰ درصد رشد کرده است.»

فیصل ابراهیم پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی عربستان سعودی در ۲۰۲۴ به ۴.۴ درصد خواهد رسید. افزون بر این، او پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی غیرنفتی این کشور در سال جاری بین چهار و نیم تا پنج درصد رشد کند.

او همچنین به هدف عربستان سعودی در همکاری با شرکای خود برای دستیابی به ثبات بلندمدت در بازار نفت اشاره کرد.

حرکت به سمت اقتصاد سبز و آبی

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، نیز در اجلاس داووس گفت که ریاض در حال تدوین راهبرد گذار به سمت اقتصاد سبز و آبی است.

الفالح در نشستی متفاوت در جریان مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ تاکید کرد که عربستان سعودی به تدریج به سمت اقتصاد سبز حرکت می‌کند. او بر نقش کشورهای حاشیه خلیج فارس در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و کمک به صندوق‌های دولتی در دستیابی به اهداف بلندمدت تاکید کرد.

در نشست امسال داووس، عادل الجبیر، نماینده وزیر خارجه عربستان سعودی، نیز اظهار داشت که ریاض از دهه ۱۹۷۰ از تنوع بخشیدن به منابع انرژی حمایت کرده است.

جبیر با سخنرانی در نشست «عربستان سعودی: مسیر پیش ‌رو» تاکید کرد که سوخت‌های فسیلی تا چندین دهه منبع انرژی چشمگیری خواهند بود و در آستانه حذف تدریجی نیستند.

او در عین حال افزود: «ما با هرگونه انتظارات غیرواقع‌بینانه جهانی که در پیوند با آینده انرژی مطرح می‌شود، مخالفیم و «نفاق» را در برخی نگرش‌های جهانی در قبال نفت رد می‌کنیم.» او در ادامه افزود: «ما قصد داریم اورانیوم غنی‌سازی و انرژی هسته‌ای پاک ارائه کنیم، همانطور که نفت و گاز را تامین می‌کنیم.»

بندر بن ابراهیم الخرایف، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی، نیز در مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ گفت: «ریاض در جریان فعالیت‌های مجمع جهانی اقتصاد در داووس حامل پیامی اساسی است، زیرا چالش‌های بسیاری را با دنیا شریک است و می‌کوشد برای بسیاری از آن‌ها راه‌حل‌هایی ارائه دهد.»

الخرایف در گفت‌وگو با «العربیه بیزینس» افزود که هزینه پایین، یکی از مزیت‌های رقابتی تولید در عربستان سعودی است.

بیشتر از جهان