افزایش پنج برابری خودکشی درمیان جامعه پزشکی

بر اساس آمار جهانی، خطر خودکشی در پزشکان حدود ۷۳.۲ درصد گزارش شده است

دو نفر از کادر درمانی درحال بررسی وضعیت بیماران در بیمارستان- ایرنا

نیما شهریارپور، متخصص طب اورژانس در ایران، از افزایش پنج برابری آمار خودکشی پزشکان در کشور خبر داد.

به گفته این پزشک، انجمن روانپزشکی سازمان نظام‌پزشکی اخیرا کارگروهی تشکیل داده است تا سلامت روان رزیدنت‌های دستیار پزشک) روانپزشکی را بررسی کند. بر اساس این پژوهش، آمار خودکشی در جامعه پزشکی ۳.۱ تا ۵ برابر افزایش یافته است.

از میان جمعیت ۱۴ هزار نفر رزیدنت‌‌های ایران، سالانه به طور متوسط ۱۳ خودکشی منجر به مرگ ثبت می‌شود. بر این اساس، آمار خودکشی در پزشکان مرد ۴۰ درصد و در پزشکان زن ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

انجمن پزشکی دانشگاه تهران پیش از این در سال ۱۳۹۵ درباره بحران خودکشی رزیدنت‌ها پژوهشی انجام داد و بر اساس آن اعلام کرد که در یک جامعه آماری ۲۰۴ نفره از رزیدنت‌ها، بیش از ۹۳ درصد یعنی ۱۸۸ نفر با «فرسودگی شغلی» (Burnout) مواجه‌اند و افکار خودکشی در سر می‌پرورانند.

به گزارش خبرآنلاین، نیما شهریارپور درباره افزایش آمار خودکشی پزشکان در ایران گفت: «مسئله دردناک خودکشی رزیدنت‌ها امروز به یک بحران حاد و خطرناک تبدیل شده و نیازمند رسیدگی و توجه بسیار نهادهای مربوطه است تا شرایط در حد مقبولی تحت کنترل قرار گیرد و به مرور آرامش در این زمینه حکمفرما شود. کمک‌های روانی به رزیدنت‌ها برای قطع زنجیره خودکشی در اولویت است. اطلاع‌رسانی‌های مربوطه در طی این سال‌ها به قدر کافی انجام شده است و خود مسئولان نیز جدیت بحران را متوجه شده‌اند، اما مسئله نشنیدن است؛ می‌بینند، می‌دانند اما نمی‌خواهند که بشنوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که این پزشک از آمار خودکشی سالانه ۱۳ نفر از کادر درمان خبر داده است، آمار خودکشی این جمعیت در سال ۱۴۰۲ رقمی بالاتر از این را نشان می‌دهد. روزنامه اعتماد روزهای گذشته اعلام کرد که در ۱۰ ماه گذشته، ۱۶ دستیار پزشک «خودکشی» کرده‌اند. بر اساس این گزارش، از مهر ۱۴۰۲ تاکنون، حدود ۱۴ مورد «مرگ زودهنگام» و دست‌کم «مشکوک به خودکشی» در میان رزیدنت‌ها یا پزشکانی که در حال طی کردن دوره طرحشان‌اند، گزارش شده است. این روزنامه یکشنبه گذشته هم اعلام کرد که سه دستیار پزشکی در هفته گذشته خودکشی کرده‌اند. اعتماد هفته پیش از آن را «مرگبارترین هفته برای پزشکان شاغل در بیمارستان‌های دانشگاهی» نامید.

کارشناسان تابستان امسال در نشست روز جهانی پیشگیری از خودکشی، درباره آمار بالای خودکشی پزشکان هشدار دادند. در این نشست اعلام شد که بر اساس یک تحقیق در ایران، ۳۴ درصد از دستیاران پزشکی افکار خودکشی داشته‌اند. در این نشست دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره خودکشی، اعلام شد که خطر خودکشی در پزشکان بر اساس آمار جهانی حدود ۷۳.۲ درصد گزارش شده و از سایر مشاغل بالاتر است.

فهیمه سعید، استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی، نیز اعلام کرد که خودکشی دستیاران تخصصی پزشکی در سه‌ سال گذشته افزایش یافته است. او اضافه کرد که درباره سلامت‌ روان رزیدنت‌ها و پزشکان در ایران مطالعات بسیار محدودی انجام شده و عمده پژوهش‌ها روی دانشجویان پزشکی بوده است.

حمید یعقوبی، رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودکشی ایران، در مورد پدیده خودکشی در میان ایرانیان می‌گوید که روند خودکشی زنان و مردان در دنیا در ۲۰ سال اخیر کاهشی شده و از ۱۴ به ۹ مورد در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است، اما در ایران، روند خودکشی صعودی بوده است و چه‌بسا به‌زودی از میانگین جهانی نیز فراتر رود.

کادر درمان در ایران طی ماه‌های گذشته بارها در بیمارستان‌های مختلف تجمع‌هایی برگزار و به شرایط سخت کاری و همچنین دریافت نکردن مطالباتشان اعتراض کرده‌اند. به گفته رزیدنت‌ها، فشار ساعات شیفت و بار روانی سنگینی که طی این دوره تحمل می‌کنند، انواع ناهنجاری‌های روانی و فشارهای روحی به وجود می‌آورد. سختی دوره دستیاری در کنار تمایل به مهاجرت و انصراف از ادامه مسیر سبب شده بسیاری از دانشجویان پزشکی قید تحصیل در تخصص‌های دشوار را بزنند. موردی که باعث می‌شود شبکه درمانی ایران با مشکل کمبود پزشک متخصص مواجه شود.

*اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به خودکشی فکر می‌کنید، لطفا با اورژانس اجتماعی در ایران با شماره تلفن ۱۲۳، در افغانستان با شماره تلفن ۱۲۰، و در آمریکا و کانادا با شماره تلفن ۹۱۱ تماس بگیرید.