روسیه میزبان اعضای حماس؛ تحریم‌های ویژه اتحادیه اروپا علیه تامین‌کنندگان مالی حماس

وزارت خارجه روسیه دست‌کم دو بار در ماه‌های اخیر میزبان اعضای گروه حماس بوده ‌است

ALEXANDER NEMENOV / AFP- عکس آرشیو از دیدار لاوروف با مقامهای فلسطینی

وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد که میزبان هیئتی از اعضای حماس بوده‌ است. به گفته این وزارتخانه، در جریان این دیدار، روسیه از حماس خواستار آزادی هرچه سریع‌تر سه گروگان باقی‌مانده که شهروند روسیه‌اند و همچنین بقیه اسرا شده است.  

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام‌ کرد که میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر امور خارجه در ساختمان این وزارتخانه در مسکو، میزبان ابومرزوق، یکی از اعضای ارشد دفتر سیاسی حماس بوده است. 

وزارت خارجه روسیه همچنین اعلام کرد که این گفت‌وگوها بر موضوع افزایش تنش‌‌ها در منطقه و درگیری فلسطین و اسرائیل و پایان دادن به بحران انسانی فاجعه‌بار کنونی در نوار غزه متمرکز بوده‌ است. 

وزارت خارجه روسیه نخستین‌بار در اکتبر گذشته، دو هفته پس از حمله حماس به سرزمین‌های اسرائیلی میزبان گروهی از اعضای حماس در مسکو بود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در آن زمان این خبر را تایید کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات مقام‌های روسیه با اعضای حماس در آن زمان بسیار موثر بود و باعث آزادی برخی از شهروندانی شد که گروه حماس در هفتم اکتبر گروگان گرفته‌ بود. خبرگزاری تاس اعلام‌ کرد که جمهوری‌اسلامی ایران میانجی دیدار مقام‌های حماس و وزارت خارجه روسیه بوده‌ است.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه حماس

هم‌زمان با دیدار مجدد مقام‌های روسیه با اعضای بلندپایه گروه حماس، اتحادیه اروپا که در دو سال اخیر تحریم‌های زیادی علیه کرملین وضع‌ کرده است، «تحریم‌های ویژه برای هدف قرار دادن گروه تروریستی حماس» را در دستور کار قرار داد. 

با توجه به این تحریم‌ها، شش نفر از افرادی که در تامین مالی گروه‌ حماس نقش‌ داشته‌اند مورد تنبیه‌ بانکی در اروپا قرار می‌گیرند. 

خبرگزاری رویترز به‌نقل از یکی از مقام‌های بلندپایه اتحادیه اروپا این خبر را منتشر کرد. به گفته این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا، همه افرادی که در فهرست تحریم‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند از خاورمیانه و قاره آفریقا هستند.

در جریان حمله‌های هفتم اکتبر حماس به سرزمین‌های اسرائیلی، بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته و صدها نفر گروگان گرفته‌ شدند. پس از این حمله‌ها، دولت اسرائیل  به نوار غزه حمله کرد. به گفته وزارت بهداشت حماس، در این حمله‌ها در هفته‌های گذشته بیش از ۲۴ هزار فلسطینی کشته شده‌اند که دو سوم آن‌ها زن و کودک بوده‌اند.

بیشتر از جهان