سوناک درباره حمله به حوثی‌ها: بریتانیا برای محافظت از امنیت خود تردید نخواهد کرد

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از افزایش تورم در نتیجه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، دوشنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ در)، با اشاره به حملات بریتانیا و آمریکا علیه حوثی‌های یمن، تاکید کرد که بریتانیا برای محافظت از امنیت خود تردید نخواهد کرد.

سوناک همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نقش ایران در منطقه، گفت که «ما می‌خواهیم که نفوذ ایران در منطقه بی‌ثباتی کمتری ایجاد کند و با هشیاری، کشتی‌های احتمالی قاچاق سلاح برای حوثی‌‌ها را رهگیری می‌کنیم».

به گزارش گاردین، سوناک تاکید کرد که هدف حملات علیه حوثی‌ها، کاهش تنش در منطقه و بازگرداندن ثبات به منطقه است و این «روایت خبیثانه» را رد کرد که حملات به حوثی‌ها بخشی از جنگ اسرائیل در غزه است. سوناک تاکید کرد که اقدام بریتانیا و متحدانش در حمله به حوثی‌ها کاملا بی‌ارتباط با جنگ اسرائیل در غزه است. او افزود: «اقدام ما پاسخی مستقیم به حملات حوثی‌ها به کشتیرانی بین‌المللی بود.»

سوناک با بیان اینکه حوثی‌ها پس از حمله به کشتی‌های تجاری در هفته‌های گذشته، نهم ژانویه به کشتی‌های جنگی بریتانیایی و آمریکایی حمله کردند، آن را «بزرگ‌ترین حمله به نیروی دریایی سلطنتی در دهه‌های گذشته» دانست.

سوناک همچنین گفت که بریتانیا و ایالات متحده برای دفاع از خود و حفظ آزادی دریانوردی اقدام کرده‌اند. او افزود: «من تصمیمات در مورد استفاده از زور را ساده نمی‌گیرم؛ به همین دلیل است که تاکید می‌کنم این اقدام ما برای دفاع از خودمان انجام شد و محدود بود.»

سوناک همچنین گفت که بر اساس ارزیابی اولیه، تمام ۱۳ هدف این حمله‌های هوایی با موفقیت مورد اصابت قرار گرفته‌اند و هیچ مدرکی دال بر تلفات غیرنظامیان وجود ندارد. سوناک گفت که مراقبت زیادی برای اجتناب از تلفات غیرنظامیان انجام شده است.

نخست‌وزیر بریتانیا همچنین گفت که حملات حوثی‌ها به کشتیرانی بین‌المللی جان بیگناهان را به خطر انداخته است و اختلال در تجارت جهانی باعث افزایش قیمت‌ها و کاهش دسترسی مصرف‌کنندگان به کالاهای حیاتی می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، نیز دوشنبه گفت که لندن منتظر خواهد ماند تا ببیند در دریای سرخ چه رخ خواهد داد و بعد در خصوص اقدامات آتی مقابل حوثی‌ها تصمیم‌گیری خواهد کرد.

شاپس در گفت‌وگو با اسکای‌نیوز گفت: «قصد ما وارد شدن به یمن نیست، بلکه قصد‌مان صرفا ارسال پیامی بسیار روشن و بدون ابهام برای حوثی‌های برخوردار از حمایت ایران بود تا بدانند که رفتارشان در دریای سرخ کاملا ناپذیرفتنی است.»

واکنش تهران به سخنان وزیر خارجه بریتانیا

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه به اظهارات دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، که گفته بود عملیات مشترک آمریکا و بریتانیا ظرفیت نظامی حوثی‌ها را که با حمایت جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده بود، تا حدی تضعیف کرده است، واکنش نشان داد.

کنعانی با محکوم کردن سخنان کامرون، اظهارات او را «تلاشی بی‌حاصل برای توجیه جنگ‌افروزی‌های اخیر آمریکا و انگلیس در دریای سرخ و انحراف اذهان جهانیان از نسل‌‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه» دانست.

او همچنین گفت: «حمله نظامی آمریکا و انگلیس علیه یمن، نقض حق حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور مستقل، و مغایر با منشور ملل متحد و اصول حقوق بین‌الملل است.»

اتحادیه اروپا نگران تورم در نتیجه حملات حوثی‌ها در دریای سرخ

پائولو جنتیلونی، کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا، دوشنبه، ۱۵ ژانویه، هشدار داد که خشونت ناشی از حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، می‌تواند قیمت سوخت و نیز تورم را در اتحادیه اروپا افزایش دهد. او گفت که در حال حاضر این حمله‌ها تاثیری بر قیمت انرژی و تورم نداشته است، اما ممکن است عواقب آن در هفته‌های آینده ظاهر شود.

تنش‌ها در دریای سرخ پس از حمله ایالات متحده و بریتانیا به مواضع حوثی‌های یمن به دلیل حمله‌های آنان به کشتیرانی بین‌المللی، افزایش یافته است.

در تازه‌ترین تحول، دوشنبه یک کشتی آمریکایی فله‌بر در خلیج عدن هدف اصابت یک «پرتابه ناشناس» قرار گرفت که آسیب محدودی به انبار آن وارد کرد. مدیریت کشتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که آسیب محدودی دیده است و در حال خروج از منطقه است.

ایالات متحده و بریتانیا هفته گذشته مواضع حوثی‌ها را در یمن هدف حمله قرار دادند. به گزارش نیویورک‌تایمز، حمله‌های هوایی آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن حدود ۹۰ درصد اهداف را تخریب، یا خسارت سنگین به آن‌ها وارد کرد. با این حال، دو مقام آمریکایی شنبه، ۱۳ ژانویه (۲۳ دی)، گفتند که این گروه حدود سه‌چهارم ظرفیت خود را برای پرتاب موشک و پهپاد به ‌سوی کشتی‌های در حال عبور از دریای سرخ، حفظ کرده است.

بیشتر از جهان