صادرات سوخت روسیه به افغانستان ۲۸ درصد افزایش یافته است

افزایش صادرات سوخت روسیه به افغانستان و آسیای میانه، کاهش صادارات سوخت این کشور را به اروپا جبران کرده است

مردی در یک پمپ بنزین در کابل-MASSOUD HOSSAINI/AFP

روسیه برای جبران کاهش عرضه سوخت به اروپا، صادرات نفت و گاز خود را به چند کشور منطقه، از جمله افغانستان، تا ۲۸ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش داده است. براساس گزارش شرکت رسانه‌ای «هلنیک شیپینگ» که اخبار مربوط به صنعت، کشتیرانی و تجارت را پوشش می‌دهد، روسیه در سال  گذشته میلادی صادرات سوخت به افغانستان، مغولستان و جمهوری‌های آسیای میانه را افزایش داده است. پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، صادرات سوخت روسیه به اروپا کاهش یافت و مسکو سپس توانست با افزایش فروش سوخت به کشورهای منطقه، تا حدی کاهش صادرات سوخت به اروپا را جبران کند.

رژیم طالبان در ۲۰۲۳، خرید گاز مایع از روسیه را دو برابر افزایش داد و در جریان این سال، ۱۰۳ هزار و ۸۵۰ تن گاز از روسیه وارد کرد. روسیه صادرات گاز به دیگر کشورهای منطقه، از جمله کشورهای آسیای میانه و مغولستان، را نیز در سال گذشته میلادی دو برابر افزایش داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما از نخستین کشورهایی بود که با فروپاشی نظام جمهوری در افغانستان، با طالبان ارتباط نزدیک برقرار، و سفارت افغانستان در مسکو را به نمایندگان این گروه واگذار کرد. هرچند مقام‌های روسیه تاکنون چندین بار بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کرده و گفته‌اند که در نبود دولتی فراگیر، صلح و ثبات پایدار در افغانستان شکل نمی‌گیرد، روابط مسکو با طالبان در سطوح مختلف رو به گسترش است.

پس از کاهش صادرات سوخت روسیه به اروپا به دلیل جنگ اوکراین، مذاکراتی میان طالبان و مقام‌های روسیه بر سر صدور سوخت به افغانستان آغاز شد و مقام‌های روسیه خبر دادند که در این زمینه تخفیف ویژه‌ای به رژیم طالبان داده‌اند.

نورالدین عزیزی، وزیر تجارت و صنایع رژیم طالبان، سپتامبر ۲۰۲۲ به رویترز گفت که قراردادی با روسیه امضا کرده است که براساس آن، سالانه حدود یک میلیون تن بنزین، یک میلیون تن گازوئیل، ۵۰۰ هزار تن گاز مایع و یک میلیون تن گندم از روسیه به افغانستان صادر می‌شود.

پس از بازگشت طالبان به قدرت، این بزرگ‌ترین قرارداد تجاری رژیم این گروه با یک دولت خارجی بود که به دلیل نیاز روسیه به صادرات سوخت و نیاز طالبان به دریافت آن با تخفیف ویژه، به سرعت عملی شد. طالبان در دو سال گذشته روابط تجاری خود را با کشورهای ایران، چین، پاکستان، روسیه، ازبکستان، قزاقستان و برخی کشورها در خاورمیانه توسعه داده‌اند، اما هنوز هیچ‌یک از این کشورها این گروه را به مثابه دولت رسمی افغانستان به رسمیت نشناخته ‌است.

چین که بیشترین تمایل را به سرمایه‌گذاری در افغانستان زیر سلطه طالبان نشان داده است، هنوز گامی عملی در اجرای پروژه‌های استخراج معدن مس عینک و نفت حوزه آمودریا برنداشته است، اما استخراج چند معدن کوچک طلا در شمال افغانستان با شراکت چند شرکت افغان و چینی از یک ‌سال پیش آغاز شده است.

بیشتر از اقتصاد