راهبرد بایدن برای مهار جمهوری اسلامی شکست خورده است

نگرانی‌ها در مورد ظرفیت هسته‌ای تهران در حالی افزایش یافته است که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ثبات خاورمیانه را بر هم زده‌اند

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، تهران، ۹ آوریل ۲۰۲۲‌ــ (Iranian Presidency / AFP)

در حالی که نگرانی‌ها از نزدیک‌تر شدن تهران به دستیابی به سلاح هسته‌ای رو به افزایش است، کارشناسان هشدار می‌دهند راهبرد جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مهار و کاهش تروریسم دولتی جمهوری اسلامی شکست خورده است.

به گزارش نیویورک پست، ماه گذشته، گزارشی محرمانه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد که نشان می‌داد ایران «تولید اورانیوم غنی‌شده با غلظت بالا» را افزایش داده است و روند کاهش تولید که در اواسط سال ۲۰۲۳ مشاهده شد، معکوس شده است.

در این گزارش همچنین آمده است که نزدیک به ۹۰ درصد اورانیومی که ایران در تاسیسات نطنز غنی‌سازی می‌کند «با درجه تسلیحاتی است».

نیویورک پست در ادامه می‌نویسد این گزارش در حالی منتشر شد که دیوید آلبرایت، فیزیکدان و بنیان‌گذار موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، نیز در گزارش تازه‌اش هشدار داده است جهان در سال ۲۰۲۴ باید نگران ظرفیت‌ هسته‌ای تهران باشد.

آلبرایت مدعی است که جمهوری اسلامی اکنون امکانات موردنیاز برای ساخت زرادخانه‌‌ هسته‌ای‌اش را در اختیار دارد. به گفته آلبرایت، امروز فقط حدود یک هفته طول می‌کشد اورانیوم کافی برای اولین سلاح هسته‌ای تولید شود. جمهوری اسلامی می‌تواند اورانیوم با درجه تسلیحاتی برای شش سلاح را ظرف یک ماه تولید کند و پس از پنج ماه تولید اورانیوم با درجه تسلیحاتی، اورانیوم کافی برای ۱۲ سلاح را در اختیار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی‌ها در مورد ظرفیت هسته‌ای تهران در حالی افزایش یافته است که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ثبات خاورمیانه را بر هم زده‌اند.

جنگ حماس و اسرائیل صدمین روز را پشت سر گذاشت، با شمار تلفاتی که در تاریخ درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بی‌سابقه بوده است. و در حالی که شعله جنگ زبانه می‌کشد، حزب‌الله لبنان به حملات موشکی به اسرائیل ادامه می‌دهد و حوثی‌های یمن مسیر کشتی‌‌رانی در دریای سرخ را مختل کرده‌اند. هر دو گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی می‌گویند حملاتشان برای ابراز همبستگی با حماس است.

دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ حوثی‌های یمن را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرد. بایدن هفته گذشته به خبرنگاران گفت که حوثی‌ها تروریست‌اند، اما هنوز روشن نیست که حوثی‌ها به فهرست سازمان‌های تروریستی بازمی‌گردند یا خیر.

گابریل نورونا، مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، معتقد است با توجه به هرج‌و‌مرجی که گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در منطقه ایجاد کرده‌اند، آمریکا باید شدت عمل بیشتری خرج دهد تا پیشرفت هسته‌ای تهران را متوقف کند.

او به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «آمریکا باید کارزار فشار دیپلماتیک را از سر بگیرد تا کشورهای سراسر جهان سپاه پاسداران و همچنین نیروهای نیابتی‌اش مانند حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها را تحت تحریم‌های تروریستی قرار دهند.

او در ادامه افزود: «ده‌ها کشور غربی این گروه‌ها را تحریم نکرده‌اند و بنابراین، جاهایی هستند که این گروه‌های تروریستی در نبود بررسی مناسب، می‌توانند کمک‌های مالی جمع‌آوری و فعالیت کنند.»

به عقیده این مشاور سابق وزارت خارجه، بزرگ‌ترین ضربه‌ای که آمریکا می‌تواند به جمهوری اسلامی بزند بازگشت شدیدترین تحریم‌های نفتی است، زیرا «فروش نفت عامل حیات و لازمه تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی است».

به گزارش نیویورک پست، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تعهد بایدن به جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، گفت: «همان‌طور که وزیر خارجه گفته‌اند، ما همواره مسیر دیپلماسی را برای دستیابی به آن هدف ترجیح می‌دهیم، اما با توجه به تشدید فعالیت هسته‌ای ایران و امتناعش از همکاری [با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی]، متاسفانه در حال حاضر با چنین چیزی فاصله داریم.»

این مقام‌ آمریکایی در ادامه افزود جمهوری اسلامی همچنان در تروریسم دولتی و نقض حقوق بشر در جهان پیشتاز است، و آمریکا و متحدانش به مقابله با تهران در این موارد متعهدند.

او گفت: «سیاست ما بر راه‌های عملی در مقابله با این تهدیدها متمرکز است. به این معنا که ما همواره رویکردمان در قبال ایران را ارزیابی می‌کنیم و راه‌هایی می‌یابیم تا بر فشار بیفزاییم.»