آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران به اندازه سه بمب هسته‌ای، اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی دارد

با وجود بن‌بست‌ها برای بازگرداندن بازرسان و نصب دوباره تجهیزات نظارتی، بعید است جمهوری اسلامی در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عواقب جدی مواجه شود

 REUTERS/Leonhard Foeger

خبرگزاری رویترز در گزارشی خبر داده که دو گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مشاهده کرده است که بر اساس آنها، ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد، نزدیک به درجه غنی‌سازی‌شده با کاربرد نظامی، برای ساخت سه بمب اتمی را در اختیار دارد.

در این گزارش‌ها در عین حال بر سنگ‌اندازی حکومت ایران در مسیر فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و راستی‌آزمایی ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش تاکید شده است.

به گزارش رویترز، در گزارش‌های محرمانه این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد آمده است که بر اساس تعریف و معیارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی در حال حاضر اورانیوم غنی‌سازی شده کافی برای ساخت سه بمب هسته‌ای را در اختیار دارد.

به گفته رویترز، در یکی از این دو گزارش محرمانه‌ای که در همین زمینه به کشورهای عضو آژانس داده شده، آمده است:« ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰ درصد از ۶.۷ کیلوگرم در آخرین گزارش به تاریخ چهارم سپتامبر به به ۱۲۸.۳ کیلوگرم رسیده است. این میزان اورانیوم غنی‌شده، بیش از سه برابر وزن تقریباً ۴۲ کیلوگرمی است که طبق تعریف آژانس از لحاظ نظری، در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای یک بمب هسته‌ای کافی است.»

یک دیپلمات ارشد، که نامش اعلام نشده، با اشاره به این واقعیت که ایران تنها کشوری است که بدون تولید تسلیحات هسته‌ای، در چنین سطح بالایی غنی‌سازی می‌کند، به رویترز گفته است: «این مقدار بسیار زیاد است، به خصوص اگر از آن برای هیچ چیز استفاده نکنید.»

میزان لازم غنی‌سازی اورانیوم برای ساخت سلاح اتمی حدود ۹۰درصد است، اما تبدیل اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد به اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد، کار دشواری نیست.

در این گزارش گفته شده با اینکه جمهوری اسلامی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را انکار می‌کند، ایران هم اکنون به اندازه کافی اورانیوم غنی‌شده تا سطوح پایین‌تر برای بمب‌های بیشتر دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش رویترز در عین حال گفته شده که نرخ غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصد در ایران از نه کیلوگرم در اوایل سال جاری به حدود سه کیلوگرم در ماه کاهش یافته استږ

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که چنین کاهشی نتیجه آشکار مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده است؛ مذاکراتی که منجر به تبادل زندانیان بین دو کشور در ماه سپتامبر شد.

در این گزارش همچنین گفته شده است که تعداد آبشارها یا خوشه‌های سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم فعال نیز تغییری نکرده است.

با این همه، تنش بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک سال پیش قطعنامه ای را تصویب کرد که از جمهوری اسلامی می‌خواست تا از نتایج تحقیقات آژانس در مورد آثار اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام نشده پیروی کند.

از آن زمان تا کنون، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فهرست سایت‌ها را به دو سایت کاهش داده است، اما پیشرفت چندانی در همکاری تهران با آژانس حاصل نشده است.

فعالیت بدون عواقب

فهرست موضوعات مبرمی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار حل و فصل آنهاست، نیز افزایش یافته است.

نصب مجدد دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی و راه دادن بازرسان با تجربه آژانس بین‌المللی از جمله خواسته‌های آژانس است.

به نوشته رویترز، در گزارش محرمانه‌ای که روز چهارشنبه در آژانس منتشر شد، تاکید شده که هیچ پیشرفتی در این موضوعات به دست نیامده است.

در این گزارش آمده است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نامه نوشت و از رهبران جمهوری اسلامی خواست که در تصمیمات قبلی خود در این زمینه تجدیدنظر کنند.

جمهوری اسلامی، در مقابل روز چهارشنبه صرفا گفت که احتمال رسیدگی به این درخواست را مورد بررسی قرار خواهد داد.

رویترز افزوده است که با وجود بن‌بست‌ها برای بازگرداندن بازرسان و نصب دوباره تجهیزات نظارتی، بعید است جمهوری اسلامی در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عواقب جدی مواجه شود.

به گزارش رویترز، در حالی که ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش، قبلاً تهدید کرده بودند که قطعنامه الزام‌آور دیگری را علیه جمهوری اسلامی تصویب خواهند کرد، دیپلمات‌ها می‌گویند که این بار نیز به دلایلی، از جمله اجتناب از تشدید تنش دیپلماتیک با ایران در حالی که همه توجه‌ها بر درگیری اسرائیل با حماس در غزه متمرکز شده است، این اتفاق نخواهد افتاد.