ارتش سئول از آزمایش موشک بالستیک میان‌برد کره شمالی خبر داد

کره شمالی فعالیت «رادیو پیونگ‌یانگ» را که از آن برای ارسال پیام‌های رمزگذاری‌شده به مامورانش در کره جنوبی استفاده می‌شد، متوقف کرد

کره جنوبی اعلام کرد که روز یکشنبه، ۱۴ ژانویه (۲۴ دی‌ماه)، کره شمالی یک موشک بالستیک میان‌برد به‌سمت سواحل شرقی این کشور شلیک کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش سئول در بیانیه‌ای اعلام کرد که «کره شمالی یک موشک بالستیک ناشناخته به‌سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) پرتاب کرد» اما جزئیات بیشتری درباره این پرتابه ارائه نکرد.

گارد ساحلی ژاپن نیز با استناد به اطلاعات وزارت دفاع این کشور، ضمن هشدار به کشتی‌ها برای احتیاط در این منطقه، اعلام کرد: «یک شی، که احتمالا موشک بالستیک باشد، از کره شمالی پرتاب شده است.»

آخرین آزمایش موشکی کره شمالی در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ انجام شده بود که در آن، یک موشک بالستیک قاره‌پیمای سوخت جامد هواسونگ-۱۸ را به‌سمت دریای شرق شلیک کرد.

آزمایش موشکی  روز یکشنبه چند روز پس از آن انجام می‌شود که کره شمالی یک‌سری رزمایش‌های کم‌سابقه با تسلیحات واقعی در نزدیکی مرزهای دریایی با کره جنوبی انجام داد، که مانور نظامی متقابل و دستور تخلیه برای برخی جزایر مرزی کره جنوبی را درپی داشت.

کیم جونگ‌اون نیز در اوایل این هفته همزمان با بازدیدش از کارخانه‌های بزرگ اسلحه‌سازی، سئول را «دشمن اصلی» خود خواند و هشدار داد که هرگز با کره جنوبی متحد نخواهد شد و در نابودی آن کشور تردید نخواهد کرد.

علاوه‌بر این، خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یونهاپ، روز شنبه، ۱۳ ژانویه، اعلام کرد کره شمالی فعالیت یک ایستگاه رادیویی را که از آن برای ارسال پیام‌های رمزگذاری‌شده به مامورانش در کره جنوبی استفاده می‌شد، متوقف کرده است. 

رادیو پیونگ‌یانگ، معروف به ایستگاه رادیویی اعداد، پیش‌تر اعداد رمزگذاری‌شده مرموزی را پخش می‌کرد که به‌نظر می‌رسید مخاطبانش جاسوسان پیونگ‌یانگ در کره جنوبی باشند. وب‌سایت این ایستگاه رادیویی هم از روز شنبه غیرفعال شد.

خبرگزاری رویترز این اقدام را تازه‌ترین نشانه برای دگرگونی نحوه مدیریت روابط پیونگ‌یانگ و سئول دانست.

همچنین کره شمالی روز شنبه اعلام کرد قصد دارد سازمان‌های مسئول تبادلات غیرنظامی با کره جنوبی را هم منحل کند که اقدامی دیگر در راستای محدودکردن روابط با کره جنوبی بود.

بیشتر از جهان