ابراز نگرانی عفو بین‌الملل از خطر اعدام قریب‌الوقوع چهار زندانی عقیدتی در ایران

نهادهای حقوق‌بشری می‌گویند ماموران اداره اطلاعات ارومیه با شکنجه از متهمان این پرونده اعتراف اجباری گرفته‌اند

انور خضری، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت، چهار زندانی کرد محکوم به اعدام در ایران- عفو بین‌الملل

نهاد جهانی عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای درخصوص اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام چهار شهروند ایرانی و محبوس در زندان قزل‌حصار کرج هشدار داد و خواستار مداخله مقامات کشورهای دیگر برای توقف این احکام شد.

انور خضری، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت که همگی متولد شهرستان مهاباد، کردزبان و سنی‌مذهب‌اند، در آذرماه ۱۳۸۸ به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و در اسفند ۱۳۹۴ با حکم محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به اعدام محکوم شدند.

سه شهروند دیگر به نام‌های داوود عبداللهی، ایوب کریمی و قاسم آبسته که آن‌ها نیز حکم و اتهام‌هایی مشابه با چهار محکوم فعلی داشتند، در فاصله ۱۴ آبان تا ۱۲ دی‌ماه سال جاری در زندان قزل‌حضار اعدام شدند و در نتیجه اکنون انور خضری، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت در اعتراض به احتمال  اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدامشان در هفته‌های اخیر، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

پس از کشته شدن ماموستا عبدالرحیم تینا، امام جماعت مسجد خلفای راشدین در مهاباد در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۷، پرونده‌ای برای رسیدگی به آن تشکیل شد و سپس هفت شهروند اهل استان آذربایجان غربی ایران با اتهام‌هایی همچون محاربه، افساد فی‌الارض، هواداری از گروه‌های سلفی و قتل عبدالرحیم تینا مواجه شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اکنون عفو بین‌الملل، نهاد جهانی مدافع حقوق‌بشر، طی نامه‌ای که تحویل سفارت جمهوری اسلامی در بروکسل بلژیک شده است، خطاب به غلامحسین محسنی ‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواستار لغو فوری این حکم «به‌شدت ناعادلانه» برای چهار شهروند محبوس در زندان قزل‌حصار شد و از «شکنجه شدید این هفت نفر»، ازجمله شکسته‌شدن بینی قاسم آبسته قبل از اجرای حکم اعدام انتقاد کرد.

در این بیانیه همچنین از قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواسته شده است تا مطابق با استانداردهای بین‌المللی، به محاکمه عادلانه این افراد بپردازد و از توسل به «مجازات غیرانسانی و ضد حقوق‌بشری اعدام» پرهیز کند.

زندانیانی که حکم اعدامشان به‌دلیل نبود ادله کافی در پرونده، اواخر سال ۱۳۹۵ در شعبه ۴۱ دیوان‌عالی ایران لغو و برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد، بار دیگر در خرداد ۱۳۹۷ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی، با حکم اعدام مواجه شدند و سپس دیوان‌عالی کشور در بهمن‌ماه ۱۳۹۸، حکم آن‌ها را تایید و نهایی کرد.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، احکام دادگاه این هفت نفر که سه نفرشان تاکنون اعدام شده‌اند، در محاکمه‌هایی که کمتر از دو دقیقه طول کشیده صادر شده و همچنین زیر شکنجه، از آن‌ها اعتراف اجباری اخذ شده است.

 هفت شهروند مذکور پیش از این به‌دفعات در نامه‌هایی از زندان، اتهامات واردشده را بی‌اساس و واهی خواندند و اعلام کردند که هیچ نقشی در کشته‌شدن ماموستا عبدالرحیم تینا نداشته‌اند.

بنابر آمار وب‌سایت حقوق‌بشری هه‌نگاو، دست‌کم ۸۲۳ نفر طی سال ۲۰۲۳ میلادی در زندان‌های ایران اعدام شدند، آماری که ایران را در صدر کشورهای اجراکننده حکم اعدام در جهان از لحاظ مقایسه با جمعیت کشورها قرار می‌دهد.

عفو بین‌الملل در نامه خود به محسنی اژه‌ای، به شکنجه و ضرب‌وشتم ممتد این هفت شهروند در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اشاره و قضات جمهوری اسلامی را به اطاعت محض از دیگر نهادهای اطلاعاتی و سرکوبگر متهم کرده است.

از سوی دیگر، وکیل خانواده‌های چهار عضو زندانی حزب کومله کردستان ایران نیز روز ۱۷ دی‌ماه سال جاری خبر داده بود که حکم اعدام آن‌ها به اتهام «همکاری با اسرائیل»، در دیوان عالی کشور تایید شده است. هم‌زمان شبکه حقوق‌بشر کردستان نیز درمورد خطر اعدام قریب‌الوقوع این افراد هشدار داد. محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی، چهار شهروند ایرانی‌اند که به اعتقاد مسعود شمس‌نژاد، وکیل تعیینی این متهمان، آن‌طور که در رسانه اجتماعی ایکس نوشته بود، احکام اعدامشان «بدون دادرسی عادلانه و منصفانه» صادر و تایید شده است.