آمریکا دو شرکت هنگ‌کنگی و اماراتی مرتبط با ایران و حوثی‌ها را تحریم کرد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که مقابله واشنگتن با «حمایت مالی غیرقانونی» ‏جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها ادامه خواهد یافت

نمایی از نیروهای گروه شبه‌نظامی حوثی یمن در حال تمرین نظامی- Mohammed HUWAIS / AFP

مدتی پس از حمله نیروهای آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها در یمن، دولت آمریکا روز جمعه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) از اعمال تحریم‌های تازه‌ علیه دو شرکت مرتبط با این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در هنگ‌کنگ و امارات متحده عربی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دو شرکت «سی‌یلو ماریتایم» (Cielo Maritime) در هنگ‌کنگ و «گلوبال تک مرین سرویسز» (Global Tech Marine Services) در امارات متحده عربی متهم‌اند که به‌نمایندگی از شبکه تسهیل‌کننده مالی حوثی‌ها متعلق به سعید جمال در ارسال کالاهای ایرانی دست داشته‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ماه گذشته ۱۳ فرد و نهاد تسهیل‌کنده خدمات مالی به حوثی‌های یمن از جمله سعید جمال را تحریم‌ کرده بود. 

بنا به اعلام این وزارتخانه، شبکه سعید جمال، به‌پشتوانه شبکه‌ای از صرافی‌ها در سراسر خاورمیانه، انتقال وجوه جمهوری اسلامی ایران به شرکت‌های مالی وابسته به حوثی‌ها در یمن را تسهیل می‌کرده است. گفته می‌شود ده‌ها میلیون دلار از طریق این شبکه پیچیده به‌ دست حوثی‌های یمن رسیده‌ است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «درآمد حاصل از فروش کالاها صرف حمایت از حوثی‌ها و حمله مستمر آن‌ها به کشتی‌رانی بین‌ا‌لمللی در دریای سرخ و خلیج عدن شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم، دولت آمریکا برای متوقف کردن فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» حوثی‌ها و تهدیدهای آن‌ها علیه تجارت جهانی اقدام خواهد کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز در بیانیه‌ای جداگانه تاکید کرد که آمریکا به مقابله با «حمایت مالی غیرقانونی» ایران از حوثی‌ها ادامه خواهد داد.

آمریکا در تازه‌ترین رشته از اقدام‌های تحریمی‌اش چهار کشتی مرتبط با این شرکت‌ها را جزو «اموال توقیفی» اعلام کرده است. گفته می‌شود برخی از این کشتی‌ها از اسناد جعلی برای پنهان کردن منشأ ایرانی محموله‌ها استفاده می‌کرده‌اند.

طبق قانون تحريم‌های ضد‌تروريستی آمریکا، اموال و دارايی‌های اين شرکت‌ها در آمريکا ضبط و معامله شرکت‌ها و شهروندان آمريکايی با آن‌ها ممنوع می‌شود. موسسات مالی غيرآمريکايی نيز در صورت معامله کردن با اين شرکت‌ها احتمالا در فهرست تحريم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت.

پس از هفته‌ها حمله حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری «مرتبط با اسرائيل» در دریای سرخ، آمریکا و بریتانیا شامگاه پنجشنبه در عملیاتی هوایی و دریایی به مواضع شبه‌نظامیان حوثی در حدیده، تعز، صنعا، صعده، ذمار، و حجه در یمن حمله کردند.

حوثی‌ها در واکنش به این حمله هشدار دادند که بریتانیا و آمریکا بابت این «تجاوز آشکار» بهای سنگینی خواهند پرداخت.

بیشتر از جهان