تغییرات اساسی کابینه مکرون؛ دولت «میانه‌رو» فرانسه «راستگرا» شد

کابینه مکرون در سال ۲۰۱۷ متشکل از اعضایی از جناح‌های چپ و راست بود، اما اکنون این کابینه کاملا راستگرا شده است

مکرون و سژورن - خبرگزاری فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از تغییر نخست‌وزیر این کشور، روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه از تغییر وزرای امور خارجه، فرهنگ و کار خبر داد. او در این خانه‌تکانی گسترده کابینه دومین اقتصاد قدرتمند اروپا، وزرای کشور، دارایی و دفاع را در مقامشان ابقا کرد.

به گزارش لوموند، امانوئل مکرون روز پنجشنبه استفان سژورن، دبیر کل ۳۸ ساله حزب رنسانس را به جای کاترین کولونا به سمت وزیر خارجه فرانسه منصوب کرد.

سژورن، شریک زندگی پیشین گابریل اتل، نخست‌وزیر کنونی فرانسه است. مکرون اتل ۳۴ ساله را روز پیش به جای الیزابت بورن به عنوان نخست‌وزیر فرانسه معرفی کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مکرون در اقدامی غیرمنتظره، رشیده داتی، وزیر دادگستری دولت نیکولا سارکوزی را به عنوان وزیر فرهنگ منصوب کرد. داتی ۵۸ ساله راستگرا و عضو حزب جمهوری‌خواه است. او همچنین از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ نماینده پارلمان اروپا بود.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین املی اودئا کاسترا، قهرمان پیشین تنیس و وزیر ورزش کنونی فرانسه را وزیر وزارت خانه‌ای جدید که از ادغام وزارتخانه ورزش و وزارتخانه آموزش و جوانان تشکیل شده است، منصوب کرد.

همچنین کاترین وترن، وزیر امور زنان راستگرا در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک نیز به سمت وزارت کار منصوب شد.

این درحالی است که ژرار دارمنن، وزیر کشور، برونو لومر، وزیر دارایی و سباستین لوکورنو، وزیر دفاع از این خانه تکانی مصون مانده و در سمت خود ابقا شدند.

با این انتصابات جدید به نظر می‌رسد دولت میانه‌رو امانوئل مکرون اکنون به سوی راستگرایان متمایل شده است. کابینه مکرون در سال ۲۰۱۷ متشکل از اعضایی از جناح‌های چپ و راست بود، اما اکنون این کابینه کاملا راستگرا شده است.

علاوه بر این با خروج الیزابت بورن، سمت‌های اصلی کابینه کاملا در اختیار مردان قرار گرفته است.

نکته دیگر در این کابینه جدید حضور نخستین نخست‌وزیر علنا همجنسگرای فرانسه است.

بیشتر از جهان