نماینده جنجالی مجلس بریتانیا یک بار دیگر خواستار تعامل کشورش با طالبان شد

توبیاس الوود شش ماه پیش به دلیل تمجید از طالبان در شبکه‌های اجتماعی عذرخواهی کرد و از سمت ریاست کمیته دفاعی پارلمان کنار رفت

توبیاس الوود، نماینده حزب محافظه‌کار در مجلس بریتانیا‌ــ @Tobias_Ellwood/X

توبیاس الوود، نماینده محافظه‌کار مجلس بریتانیا، با وجود واکنش‌های منفی به اظهارات قبلی‌اش در مورد طالبان، یک بار دیگر درخواستش را از دولت بریتانیا برای تعامل با طالبان و فعالیت مجدد سفارت بریتانیا در افغانستان زیر سلطه این گروه تکرار کرد.

رسانه بریتانیایی پولیتیک هوم روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه (۱۰ ژانویه)، با این نماینده جنجالی مجلس بریتانیا مصاحبه کرد. او در این مصاحبه یک بار دیگر گفت که مصمم است دولت بریتانیا را وادار کند در مورد افغانستان و سایر مسائل سیاست خارجی رویکرد «رهبری استراتژیک» اتخاذ کند.

الوود در ویدیویی که ژوییه ۲۰۲۳ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد،  پس از سفر به افغانستان، آن را کشوری توصیف کرد که از زمان روی کار آمدن طالبان در اوت ۲۰۲۱ «دگرگون شده است». در این ویدیو، او از کاهش کشت و تولید مواد مخدر و فساد در افغانستان پس از سلطه طالبان حرف می‌زند و از آن‌ها تعریف می‌کند. این صحبت‌های او به‌سرعت با واکنش‌های شدید در سطحی گسترده روبرو شد و کار را به جایی رساند که چند ماه بعد از سمت ریاست کمیته منتخب دفاعی مجلس بریتانیا استعفا کرد؛ هرچند هنوز کرسی نمایندگی مجلس را در اختیار دارد.

توبیاس الوود اکنون شش ماه پس از آن ماجرا، با وجود اینکه انتقادها را «قابل درک» می‌خواند، تاکید می‌کند که «بریتانیا نباید موضوع بسیار پیچیده افغانستان را نادیده بگیرد». او از دولت متبوعش خواست افغانستان را «نادیده نگیرد» و سفارتش در کابل را بازگشایی کند و اشاره کرد که ژاپن و اتحادیه اروپا هم قبلا این کار را انجام داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در بخشی از صحبت‌هایش تلویحا از نوع حکومت‌داری سنتی و قبیله‌ای در افغانستان حمایت کرد و گفت مدل حکومتی که با حمایت بریتانیا و ناتو در افغانستان ایجاد شد، برای افغانستان مناسب نبود. الوود توضیح داد: «آنچه بریتانیا در ۲۰ سال گذشته در افغانستان برایش تلاش کرد، ارزش‌های غربی بود که برای افغانستان کارساز نیست. ما معیارها و ارزش‌های غربی را به کابل تحمیل کردیم و انتظار داشتیم که در سراسر این کشور فراگیر شود. به تاریخ افغانستان نگاه کنید؛ هرگز به این شکل مانند کشورهای غربی متمرکز نبوده است.»

نظام حکومتی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان به وجود آمد، نظام جمهوریت بود که بر اساس انتخابات و رای مردم بنا شد و هرچند روند انتخابات در افغانستان هرگز شفاف نبود، به‌عنوان یک تمرین دموکراسی برای مردم افغانستان اهمیت داشت. با این حال به باور توبیاس الوود، این شیوه غربی بود و برای افغانستان مناسب نیست.

توبیاس الوود در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که پیش از این نیز برخی سیاستمداران غربی به‌ویژه پس از دیدار با طالبان، به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل افغانستان بیشتر رجوع به شیوه‌های سنتی است که در گذشته در افغانستان رایج بود. حتی در نقشه‌راه دبیرکل سازمان ملل که اخیرا در شورای امنیت این سازمان به تصویب رسید، برای گشایش بن‌بست سیاسی افغانستان بازگشت به نشست‌های سنتی (جرگه‌ها) به عنوان راه‌حل پیشنهاد شده‌ است.

توبیاس الوود، نماینده حزب محافظه‌کار بریتانیا در مجلس، در ادامه طالبان را همان یاغیان ۲۰ سال پیش خواند و گفت: «ما قدرت را به طالبان، یعنی همان شورشی‌ها سپردیم. آیا ما برای شکست به آنجا رفته بودیم؟»

او خروج بریتانیا و دیگر کشورهای غربی از افغانستان را نشان‌دهنده از دست دادن قدرت و مسبب بهره‌برداری رقبا از این فرصت خواند و تاکید کرد که بریتانیا باید به استراتژی «از دور داد زدن» پایان دهد و مستقیم و از نزدیک وارد افغانستان شود و در آنجا نمایندگی سیاسی‌ ایجاد کند.

بیشتر از جهان