سفارت اتحادیه اروپا در کابل برای نظارت بر عملکرد طالبان بازگشایی می‌شود

سخنگوی اتحادیه اروپا تاکید کرد که بازگشایی سفارت اتحادیه اروپا در کابل به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست

اتحادیه اروپا از یک ماه قبل، مذاکراتی را برای رسیدن به توافق در زمینه محافظت از دفاتر مربوط به هیئت دیپلماتیک اروپایی، با طالبان آغاز کرده است- Aris Oikonomou / AFP

نشریه فایننشال تایمز گزارش داده است که قرار است تا یک ماه دیگر سفارت اتحادیه اروپا در کابل بازگشایی شود، و روابط و تعامل میان طالبان و اتحادیه اروپا نیز از آن طریق افزایش می‌یابد.

به گزارش فایننشال تایمز، حضور دیپلمات‌های اروپایی در کابل به معنی به رسمیت شناختن رژیم طالبان نیست، بلکه برای نظارت بر اجرای تعهدات طالبان، حمایت از فعالیت‌های حقوق بشری، جلوگیری از فاجعه انسانی، و نظارت بر توزیع عادلانه بسته کمک‌های یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا است و ضروری است.

براساس این گزارش، اتحادیه اروپا یک ماه قبل هیئتی را برای بررسی اوضاع افغانستان و امکان مستقر شدن هیئت دیپلماتیک در سفارت اتحادیه اروپا در کابل موظف کرد و پس از بررسی، به این نتیجه رسیده است که بدون حضور در صحنه، نظارت بر توزیع عادلانه بسته کمکی و حمایت از مردم افغانستان ممکن نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش همچنین آمده است که اتحادیه اروپا از یک ماه قبل، مذاکراتی را برای رسیدن به توافق در زمینه محافظت از دفاتر مربوط به هیئت دیپلماتیک اروپایی، با طالبان آغاز کرده است. اتحادیه اروپا تاکید دارد که دفاتر مربوط به هیئت دیپلماتیک اروپایی، باید توسط محافظان شرکت‌های خصوصی و یا محافظانی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا محافظت شوند، اما اصرار طالبان بر این است که برای محافظت از سفارت‌خانه‌های خارجی، باید از نیروهای طالبان استفاده شود.

نبیلا ماسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا، به فایننشال تایمز گفته است که تلاش‌ برای مستقر شدن هیئت دیپلماتیک اتحادیه اروپا در کابل جریان دارد، اما تصمیم در مورد مسایل امنیتی هنوز نهایی نشده است.

به گفته او، در این مرحله فقط سفارت اتحادیه اروپا در کابل بازگشایی می‌شود و باز شدن دوباره سفارت‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی به تصمیم خود آن‌ها دارد. او افزوده است که گزینه‌های موجود در مورد این‌که چه کسی امنیت کارکنان سفارت اتحادیه اروپا را تضمین کند، در حال بررسی است.

سخنگوی اتحادیه اروپا تاکید کرده است که بازگشایی سفارت اتحادیه اروپا در کابل به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست، بلکه به آن دلیل است که اتحادیه اروپا برای کمک به مردم افغانستان ناگزیر است با طالبان تعامل کند.

اتحادیه اروپا در نشست گروه بیست که به تاریخ دوازدهم اکتبر به میزبانی  ایتالیا برگزار شد، بسته کمکی به ارزش یک میلیارد یورو را برای جلوگیری از وقوع بحران فاجعه بشری و جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در افغانستان ارایه کرد. بخشی از این بسته کمکی به کشورهای همسایه افغانستان، از جمله ایران و پاکستان که میزبان مهاجران افغان هستند، داده خواهد شد.

از سلطه طالبان بر افغانستان بیشتر از دو ماه می‌گذرد، اما در این مدت هنوز هیچ دولتی رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است. هیئت طالبان با شرکت در نشست مسکو که به تاریخ بیستم اکتبر با میزبانی روسیه برگزار شد، از کشورهای جهان خواست که دولت طالبان را به رسمیت بشناسند، چون در گذشته ثابت شده است که انزوای افغانستان به نفع هیچ یک از کشورها نیست.