سفرهای هم‌زمان مقام‌های ارشد آمریکا و اروپا به خاورمیانه برای جلوگیری از گسترش جنگ

اوضاع بغرنج منطقه، همراه با تحولاتی با ضرب‌آهنگ تند، ماموریت آنتونی بلینکن و جوزپ بورل را در این سفرها ‏پیچیده‌‌ کرده است

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا (چپ) و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا (راست) در نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل(مارس۲۰۲۲)- OLIVIER DOULIERY / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خاورمیانه سفر کردند تا در تلاشی دیپلماتیک جلوی سرایت جنگ غزه به خطوط کشتی‌رانی، کرانه باختری، لبنان، و دریای سرخ را بگیرند.

این دیدارها سه ماه پس از حمله مرگ‌بار شبه‌نظامیان حماس به جنوب اسرائیل و آغاز جنگ جاری روی می‌دهد. به گفته اسرائیل، آن حمله ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و اسرائیل به تلافی آن اعلام جنگ داد و غزه را زیر آتش بی‌وقفه حمله‌های هوایی و زمینی گرفت. به گفته مقام‌های بهداشتی فلسطینی، حمله‌های ویرانگر و مرگ‌بار اسرائیل تا کنون به کشته شدن بیش از ۲۲ هزار نفر منجر شده است.

در پی افزایش انتقاد‌های بین‌المللی از عملیات اسرائیل در غزه و همچنین نگرانی فزاینده در مورد انفجارها در دریای سرخ، لبنان، ایران، و عراق، بلینکن در چهارمین سفر به منطقه در سه ماه گذشته برنامه فشرده و دشواری در پیش دارد.

اوضاع بغرنج منطقه، همراه با تحولاتی با ضرب‌آهنگ تند، ماموریت این دو رهبر اروپایی و آمریکایی را در این سفرها پیچیده‌‌تر کرده است.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که بلینکن علاوه بر فشار بر اسرائیل به‌منظور فراهم کردن امکان افزایش چشمگیر کمک‌های بشردوستانه به غزه، کاستن از شدت عملیات‌های نظامی، و مهار خشونت‌های شهرک‌نشینان در کرانه باختری علیه فلسطینیان، جویای آن است که در آرام کردن اوضاع از رهبران منطقه نیز کمک بگیرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز با اشاره به این وضع پیچیده، گفت‌وگوها در این رشته دیدارها را آسان ارزیابی نکرد و افزود که «انتخاب‌های دشواری» پیش رو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، بلینکن در این دور از دیدارهایش در کشورهای خاورمیانه، با مقام‌های ترکیه، یونان، اردن، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، اسرائیل، کرانه باختری، و مصر گفت‌وگو خواهد کرد.

به گفته اتحادیه اروپا، جوزپ بورل نیز که سفرش به منطقه را از لبنان شروع می‌کند، در گفت‌وگو با رهبران منطقه، توجهش را بر پیشبرد تلاش‌های دیپلماتیک و «اجتناب از تشدید تنش‌ها» متمرکز خواهد کرد.

از سوی دیگر، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان، نیز آخر این هفته برای چهارمین بار از زمان آغاز جنگ غزه به منطقه سفر خواهد کرد تا با یسرائیل کاتز، وزیر خارجه جدید اسرائیل، و آیزاک هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل دیدار کند. او همچنین با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، و ریاض مالکی، وزیر امور خارجه فلسطین نیز دیدار خواهد کرد. بربوک پس از آن به مصر و لبنان خواهد رفت.

ترور صالح عاروری، معاون دفتر سیاسی حماس، و تعدادی دیگر از رهبران گردان‌های قسام به‌دست اسرائیل در لبنان احتمال سرایت جنگ به این کشور را بیش از هر زمان دیگری در سه ماه ‌گذشته کرده است.

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، با محکوم کردن ترور صالح عاروری، آن را «تجاوز ظالمانه اسرائیل» خواند و گفت: «این اقدام جنایتی بزرگ و خطرناک بود که نمی‌توانیم در موردش سکوت کنیم.» پیش‌تر نیز او هشدار داده بود که هر اقدام امنیتی که در لبنان رخ دهد با قدرت و بدون تردید پاسخ داده خواهد شد.

آمریکا می‌گوید گسترش درگیری‌ها به‌نفع هیچ‌کس نیست. حمله‌های شبه‌نظامیان حوثی‌ به کشتی‌های تجاری دریای سرخ، که در واکنش به حمله اسرائیل به غزه شروع شده است، و حمله‌های حزب‌الله به اسرائیل و حمله‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به تاسیسات و منافع نظامی آمریکا در عراق و سوریه، که به‌نوعی در واکنش به حضور نظامی آمریکا در این کشورها و حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه صورت می‌گیرد، هر یک به‌نوعی با احتمال گسترش جنگ در پیوند است.

بیشتر از جهان