تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن؛ بلینکن در آستانه سفر به خاورمیانه با وزیر خارجه فرانسه گفت‌وگو کرد 

آنتونی بلینکن در سفر یک‌ هفته‌ای خود قرار است به کشورهای مختلفی از جمله اسرائیل، عربستان سعودی، یونان و ترکیه برود

آنتونی بلینکن و کاترین کولونا، وزیران خارجه آمریکا و فرانسه در نشست خبری مشترک در شهر واشنگتن، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲- OLIVIER DOULIERY / AFP

همزمان با آغاز سفر دیپلماتیک آنتونی بلینکن به خاورمیانه و اروپا درباره جنگ اسرائیل در غزه، وزارت خارجه آمریکا از تماس تلفنی وزیر خارجه این کشور با کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه خبر داد. 

در بیانیه کوتاه وزارت خارجه آمریکا آمده است که وزیران دستگاه دیپلماسی جو بایدن و امانوئل مکرون، در مکالمه‌ روز چهارشنبه سوم ژانویه، خواستار پایان فوری «حملات غیرقانونی» حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و آزادی کشتی‌های توقیف‌شده و خدمه آنها شدند.

آنان همچنین درباره اهمیت اقدامات برای جلوگیری از گسترش درگیری در نوار غزه، از جمله گام‌هایی در جهت تنش‌زدایی در کرانه باختری و جلوگیری از تشدید تنش در لبنان و جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلینکن و کولونا در این مکالمه درباره به حداقل رساندن کشته شدن غیرنظامیان در نوار غزه و ضرورت هماهنگی بین‌المللی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان فلسطینی در غزه تاکید کردند.

گفت‌وگوی وزیران خارجه آمریکا و فرانسه درباره چالش‌های جاری در مواجهه با دو گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، در حالی انجام شد که آنتونی بلینکن پنجشنبه شب عازم سفر یک‌ هفته‌ای به چند کشور برای پیشبرد دیپلماسی درباره جنگ اسرائیل در غزه است.

میتو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن روز پنجشنبه واشنگتن را به مقصد اسرائیل، کرانه غربی، ترکیه، یونان، اردن، قطر، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر ترک می‌کند. 

سفر بلینکن در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی درباره جنگ اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس در نوار غزه حدود سه ماه است که ادامه دارد و دامنه آن به کرانه باختری، لبنان و دریای سرخ کشیده شده است. 

پیشتر در روز چهارشنبه، ۱۲ کشور جهان - بریتانیا، استرالیا، ژاپن، بحرین، بلژیک، کانادا، دانمارک، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزیلند و سنگاپور- به رهبری آمریکا در بیانیه‌ای حمله حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کردند. 

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و سپس شروع جنگ در غزه، حملات حوثی‌های شیعه یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ شدت گرفت. این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت تهران گفته است که در همبستگی با فلسطینی‌ها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهد.

بیشتر از جهان