رویترز: حزب‌الله و اسرائیل خواستار گسترش جنگ فرای غزه نیستند

بیانیه‌ حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان و صحبت‌های دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در پی کشته‌شدن العاروری حاکی از تمایل دو طرف به اجتناب از گسترش درگیری‌ها است

سخنرانی روز چهارشنبه حسن‌ نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان - خبرگزاری فرانسه

رویترز در گزارشی نوشت که بیانیه‌های حزب‌الله‌ لبنان و ارتش اسرائیل در پی کشته‌شدن صالح‌ العاروری، جانشین رئیس دفتر سیاسی حماس در حمله پهپادی در بیروت نشان‌دهنده آن است که دو طرف بر‌آن‌اند که از گسترش نبرد جاری فراتر از مرز‌های نوار غره جلوگیری کنند.

به گزارش رویترز، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه در بیروت گفت که شبه‌نظامیان تحت امر او در قبال کشته‌شدن العاروی نمی‌توانند سکوت کنند.

او همچنین افزود که شبه‌نظامیان حزب‌الله در صورتی که اسرائیل تصمیم به گسترش جنگ به لبنان بگیرد، تا انتها مبارزه خواهند کرد. با این حال او از هیچ اقدام مشخصی علیه اسرائیل در حمایت از حماس سخن نگفت.

به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، اسرائیل هم اگرچه همچنان بر تعهد خود مبنی بر نابودی تمام و کمال حماس مصر است، اما مسئولیت کشته شدن العاروی را نه بر عهده گرفت و نه آن را رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل خود را برای پاسخ بالقوه حزب‌الله آماده می‌کند، گفت: «من به این پرسش پاسخی نمی‌دهم. ما بر جنک با حماس متمرکزیم.»

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی در رابطه با سخنان نصرالله گفت: «ما ندیدیم حزب‌الله از حماس به صورت همه‌جانبه و بی‌پروا حمایت کند.»

یکی دیگر از مقامات کاخ سفید با اشاره به این که حزب‌الله و اسرائیل خواستار جنگ نیستند گفت: «بنابر اطلاعات ما، هیچ تمایل آشکاری نه از جانب حزب‌الله و نه ازجانب اسرائیل برای جنگ با طرف مقابل وجود ندارد.»

کشتن العاروری ۵۷ ساله در کنار اقدامات حوثی‌ها در دریای سرخ و درگیری‌های مرزی اسرائیل و حزب‌الله، نشانه دیگری از احتمال گسترش بالقوه جنگ بود.

او نخستین مقام ارشد سیاسی حماس است که از آغاز حملات اسرائیل به غزه در پاسخ به حملات هفتم اکتبر حماس، فرای مرزهای سرزمین‌های فلسطینی ترور می‌شود.

بیش از ۱۲۰ شبه‌نظامی حزب‌الله و ده‌ها غیرنظامی در.درگیری‌های مرزی تفریبا هر‌روزه اسرائیل و این گروه شبه‌نظامی از آغاز جنگ در غزه تا‌کنون در قلمرو لبنان کشته شدند. همچنین دست‌کم ۹ سرباز اسرائیلی نیز در این درگیری‌ها جان باختند.

به گفته دو منبع امنیتی، یکی از مقامات محلی حزب‌الله به همراه سه عضو دیگر این گروه در حمله روز چهارشنبه اسرائیل به جنوب لبنان کشته شدند.

نصرالله تاکید کرد که اگر اسرائیل جنگی تمام و کمال را علیه لبنان آغاز کند، حزب‌الله «هیچ حد و قانونی» را نخواهد شناخت.

او همچنین حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل را ضربه‌ای مهلک به برنامه عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عرب متحد ایالات متحده در منطقه دانست.

سخنان رهبر حزب‌الله همزمان با چهارمین سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه بیان شد. وقوع دو انفجار در مراسم او در کرمان دست‌کم ۱۰۰ کشته برجای گذاشت و هنوز هیچ‌کس مسئولیت این انفجار‌ها را بر عهده نگرفته است.

بیشتر از جهان