جمهوری اسلامی ایران طرح انسداد مرزی با افغانستان را اجرا می‌کند

وزیر کشور جمهوری اسلامی گفت از برخی مناطق در مرز میان ایران و افغانستان سوءاستفاده می‌شود

سرباز طالبان در حال گشت‌زنی در نزدیکی پاسگاه مرزی ایران - AFP

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، یک روز پس از حمله تروریستی خونبار در شهر کرمان در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت طرح انسداد مرز ایران با افغانستان و پاکستان در حال اجرایی‌شدن است. وحیدی تصریح کرد: «نقاط مرزی که دچار خلا بوده و از آن سوء‌استفاده می‌شود، در اولویت انسداد مرزی قرار دارند.»

وحیدی گفت هم در مرز با افغانستان و هم در مرز با پاکستان، نقاطی وجود دارند که در اولویت قرار می‌گیرند. به این معنا که برخی از مناطق مرزی میان افغانستان و ایران، منبع سوءاستفاده و برای ایران خطرناک شناخته می‌شوند‌.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در مورد این‌که طرح انسداد مرزی چه مواردی را در بر‌می‌گیرد، گفت: «طرح انسداد مرزی طرح کاملی است که ابعاد مختلفی دارد. منظور از انسداد فقط کشیدن دیوار نیست، بلکه کارهای مختلفی برای انسداد مرز انجام می‌شود.»

به گفته وحیدی، ستاد کل نیروهای مسلح و نیروهای مختلف نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی در مرز مسئولیت اجرای طرح را به عهده دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر کشور جمهوری اسلامی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که روز گذشته، ۱۳ دی‌ماه، چند انفجار پیاپی در مراسم یادبود قاسم سلیمانی رخ داد و سبب کشته شدن دست‌کم ۱۰۳ تن و زخمی‌شدن ده‌ها تن دیگر شد.

هر چند تاکنون مسئولیت این حملات را هیچ گروهی به عهده نگرفته است، اما انگشت انتقاد در ناامنی‌ها و نیز تشدید قاچاق مواد مخدر در ایران به‌طور معمول به سوی مرزهای این کشور با افغانستان و پاکستان نشانه می‌رود.

افغانستان ۸۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد که دست‌کم در ۳۰ سال اخیر برخی نقاط آن محل تردد کاروان‌های قاچاق انسان و مهاجران غیرقانونی بوده است. علاوه بر این، هرازگاهی به‌ویژه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، سوءتفاهم‌ها در مناطق مرزی میان دو کشور سبب تنش‌ها و حتی درگیری‌های مسلحانه میان مرزبانان شده است.

به گزارش فرماندهی مرزبانی استان خراسان رضوی، در سال جاری خورشیدی ۵۲۰ هزار مهاجر افغان بدون مدارک قانونی که از طریق مسیرهای غیرقانونی وارد ایران شده بودند، از این کشور اخراج شده‌اند.

جمهوری اسلامی اخیرا سازوکارهایی را به‌طور رسمی و غیررسمی برای جلوگیری از افزایش مهاجران افغان اجرا می‌کند. بستن مرز نیز یکی از این راه‌حل‌ها است.

مجید فخری، رئیس سازمان جغرافیای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، پیش از این گفته بود که محدود کردن تردد در مرز هدف اصلی اجرای طرح انسداد مرزی است. او خاطر نشان کرد که در‌این‌باره گفت‌وگوهایی نیز با طالبان انجام شده‌ است.

طالبان تاکنون در‌این‌باره اظهارنظری نکرده‌اند.