توسعه روابط طالبان و چین؛ جاده‌ای میان افغانستان و چین در حال ساخته شدن است

کار ساخت این جاده با طول حدود ۵۰ کیلومتر در زمان دولت جمهوری آغاز شده بود

بلندای کوهستان پامیر در شهرستان واخان بدخشان در شمال افغانستان-GOHAR ABBAS/AFP

ملا عبدالغنی برادر، معاون نخست‌وزیر رژیم طالبان، روز سه‌شنبه ۱۲ دی ماه، از پیشرفت در ایجاد مسیر جدید بازرگانی و تجاری میان افغانستان و چین خبر داد و گفت جاده‌ه‎ایی در شهرستان واخان استان بدخشان در شمال افغانستان در حال ساخته شدن است که با تکمیل شدن آن، مسیر جدیدی میان افغانستان و چین باز می‌شود. کار این جاده که در زمان دولت اشرف غنی و در اوایل سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود، پس از فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، برای چندین ماه متوقف شد. اکنون که حدود دو سال و چهار ماه از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، این نخستین‌بار است که یک مقام ارشد این گروه از ادامه کار برای ساخت و تکمیل این مسیر و پیشرفت در انجام آن سخن می‌گوید.

به گفته ملا برادر، این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد کاروان‌های بازرگانی و انتقال کالاهای تجاری میان دو کشور باشد.

وزارت فوائد عامه (راه و ترابری) دولت پیشین افغانستان در اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کرده بود که این جاده ۴۹.۷ کیلومتر طول دارد و از منطقه «بزهای گنبد خورد» در پامیر بدخشان آغاز شده و تا پایان شهرستان واخان استان بدخشان ادامه دارد و «تقریبا به مرز چین می‌رسد».

براساس اطلاعیه‌ای که وزارت فوائد عامه دولت پییشین منتشر کرده بود، تا آن زمان ۱۵ درصد کار این جاده انجام شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملا عبدالغنی برادر روز سه‌شنبه در قندهار و در برنامه‌ای که به مناسبت افتتاح یک مسجد در آن صحبت می‌کرد، ادعا کرد که رژیم طالبان سعی دارد پروژه‌های انکشافی و برنامه‌های توسعه‌ای را در سراسر افغانستان راه‌اندازی کند و به همین دلیل، مسجدهای زیادی را برای ادای نماز و عبادات مردم ساخته است. ملا برادر مدعی شد که رژیم طالبان در حال تبدیل شدن به یک حکومت خودکفا است و در دو سال گذشته توانسته است از عهده بسیاری از هزینه‌ها برآید. او در همین برنامه از پیشرفت در کار جاده‌ای که افغانستان را به چین وصل می‌کند خبر داد و گفت این جاده به اقتصاد افغانستان کمک می‌کند. ملا برادر گفت ساخته شدن سدهای آب، جاده‌ها و دیگر برنامه‌های توسعه‌ای زمان می‌برد، اما نهادهای طالبان در این زمینه کار می‌کنند.

بر اساس اطلاعیه وزارت فوائد عامه دولت پیشین، جاده‌ای که در واخان و میان افغانستان و چین ساخته می‌شود، خاکی است. این جاده در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی ساخته می‌شود و مشخص نیست که آیا شرایط تردد کاروان‌های حامل کالاهای تجاری را دارد یا خیر.

بحث ساختن این جاده ابتدا در سال ۱۳۹۳ و در جریان سفر اشرف غنی به چین مطرح شد. غنی از چین خواسته بود که با ایجاد شاهراه واخان-چین، راه قدیمی ابرایشم احیا شود تا تردد کاروان‌های تجارتی میان افغانستان و چین تسهیل شود. کار ساخت این شاهراه حدود هفت سال پس از سفر اشرف غنی به چین آغاز شد، اما پیش از تکمیل شدن، دولت اشرف غنی فروپاشید و طالبان قدرت را تصاحب کردند.

طالبان که مدعی تلاش برای رونق بخشیدن به اقتصاد ورشکسته افغانستان‌اند، در دو سال گذشته سعی کرده‌اند با جلب توجه کمک‌کنندگان بین‌المللی، کار اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره دولت اشرف غنی را در دست بگیرند. شماری از این پروژه‌ها، با پول کمک‌کنندگان بین‌المللی آغاز شده است، اما شماری دیگر همچنان متوقف مانده‌اند.

با این حال، چین که از کشورهای همسو با طالبان دانسته می‌شود، در دو سال گذشته همواره بر گسترش روابط تجاری و سیاسی با رژیم طالبان تاکید کرده است. با وجود آنکه شرکت‌های چینی قراردادهای بزرگ تجاری با رژیم طالبان امضا کرده‌اند، اما به‌دلیل نگرانی از تداوم بی‌ثباتی در افغانستان، حضور گروه‌های تروریستی بین‌المللی در این کشور و تحریم طالبان از طرف دولت‌های قدرتمند جهان، کار این پروژه‌ها آغاز نشده است.

بیشتر از جهان