تیلور سوئیفت رکورد «سلطان راک‌اند‌رول» را در آلبوم‌های پرفروش شکست

آلبوم «۱۹۸۹؛ نسخه تیلور» با پشت سر گذاشتن یک هفته دیگر رتبه نخست پرفروش‌های هفته، در مجموع ۶۸ هفته صدرنشینی را در کارنامه تیلور سوئيفت ثبت کرد

تیلور سوئيفت در نخستین نمایش جهانی «تور دوره‌ها» در لس‌آنجلس-VALERIE MACON / AFP

تیلور سوئیفت، خواننده آمریکایی، پس از شکستن رکورد پرفروش‌ترین آلبوم زنان موسیقی، رکورد دیرین پرفروش‌ترین آلبوم مردان را نیز شکست.

به گزارش نشریه آمریکایی بیلبورد، آلبوم «۱۹۸۹؛ نسخه تیلور» با پشت سر گذاشتن یک هفته دیگر رتبه نخست پرفروش‌های هفته، در مجموع ۶۸ هفته صدرنشینی را در کارنامه تیلور سوئيفت ثبت کرد، و او توانست از الویس پریسلی، سلطان راک‌اند‌رول، پیشی بگیرد.

الویس پریسلی در سال‌های ۱۹۵۶ تا ۲۰۰۲ میلادی ۶۷ هفته رتبه نخست جدول فروش جایگاه دوم را در بین هنرمندان منفرد، و رتبه سوم را در کل با بیشترین زمان ماندن در صدر فهرست، به خود اختصاص داده است.

با وجود درخشش بی‌سابقه سوئیفت ۳۴ ساله در میان خوانندگان منفرد، گروه بیتلز همچنان رکورددار این رقابت است. آلبوم‌های بیتلز ۱۳۲ هفته بین سال‌های ۱۹۶۴تا ۲۰۰۱ در رده نخست پرفروش‌ها قرار داشت.

بنا به اعلام نشریه آمریکایی بیلبورد که با پایاش بازار موسیقی ایالات متحده، فهرست هفتگی محبوب‌ترین آلبوم‌ها را منتشر می‌کند، آلبوم «۱۹۸۹؛ نسخه تیلور» در هفته پایانی ۲۰۲۳، فروشی برابر با ۹۸ هزار واحد آلبوم را به نام خود ثبت کرد تا نزدیک به  نیمی از فروش تعطیلات کریسمس صنعت موسیقی را در آمریکا از آن خود کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ارزیابی نشریه بیلبورد موسوم به «بیلبورد ۲۰۰»، محاسبه هر واحد بر اساس فروش یک آلبوم، یا ۱۰ قطعه منفرد از یک آلبوم، یا ۳۷۵۰ پخش صوتی و تصویری رسمی با پشتیبانی آگهی، یا ۱۲۵۰ پخش صوتی و تصویری رسمی بر اساس پرداخت پولی یا اشتراک ترانه‌‌های یک آلبوم، صورت می‌گیرد.

بیلبورد پیش‌تر اعلام کرده بود که تیلور سوئیفت پس از انتشار آخرین آلبوم خود با عنوان «اینک حرف بزن (نسخه تیلور)» از هر زن دیگری در تاریخ موسیقی بیشتر در صدر فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌ها قرار گرفته است.

نشریه تایم ماه گذشته تیلور سوئیفت را [خبرسازترین] «شخصیت سال ۲۰۲۳» انتخاب کرد. تایم درباره این انتخاب نوشت: «اگرچه محبوبیت او در طول دهه‌ها افزایش یافته است، سوئیفت امسال به همجوشی‌ای بنیادین دست یافت؛ او هنر و تجارت را با هم به جهان عرضه، و انرژی‌ای تاریخی را آزاد کرد.»

بسیاری از منتقدان، موسیقی سوئیفت را روح زمانه یا «نیروی حیاتی» فرهنگی دوران توصیف می‌کنند. به نوشته نشریه بیلبورد، هنرمندان اندکی توانسته‌اند مانند او همزمان به موفقیت در جدول‌های فروش، تحسین منتقدان و حمایت طرفداران، دست‌یابند.

انجمن قلب آمریکا نیز ترانه جدید تیلور سوئیفت را با نام «داری من را از دست می‌دهی» (You're Losing Me) دارای ضرباهنگی مناسب برای عملیات نجات جان بیمار (سی‌پی‌آر) ارزیابی کرده است.

افزون بر این، به گفته مقام‌های آمریکایی، پدیده سوئیفت موج رونق گردشگری کشور شده است. بنا به اعلام بانک مرکزی ایالت فیلادلفیا، تور کنسرت‌های تیلور سوئیفت به افزایش سفر و گردشگری این منطقه کمک کرده است. گفته می‌شود که کنسرت‌های او پنج میلیارد دلار عایدی برای اقتصاد جهانی داشته است.

بیشتر از موسیقی