افغانستان دومین دریافت‌کننده بزرگ کمک‌های اضطراری سازمان ملل در سال ۲۰۲۳ بود

در سال ۲۰۲۳، حدود ۱۸۸ میلیون دلار برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی در افغانستان اختصاص داده شد

مردم مقابل یک نانوایی در کابل منتظر دریافت نان رایگان، ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲‌ــ MOHD RASFAN/AFP

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) می‌گوید که افغانستان در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۳ میلیون دلار کمک مالی از صندوق مرکزی واکنش اضطراری سازمان ملل متحد (CERF) دریافت کرد؛ مبلغی که این کشور را به دومین دریافت‌کننده بزرگ کمک مالی این صندوق در سطح جهان تبدیل کرد. 

در گزارش اوچا، به طور نمونه به ماه مارس ۲۰۲۳ اشاره شده که افغانستان با یکی از بالاترین میزان گرسنگی در جهان، حدود ۱۸ میلیون دلار از صندوق اضطراری سازمان ملل دریافت کرده است. گزارش دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در آن زمان نشان می‌دهد که ۱۷.۲ میلیون نفر در افغانستان نمی‌دانستند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا خواهد آمد. از این میان، حدود ۳.۸ میلیون نفر در سطح اضطراری ناامنی غذایی قرار داشتند. 

با تامین بودجه لازم، در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۹۰ هزار نفر در استان‌های بادغیس، دایکندی، غور و ارزگان از کمک‌های نقدی و غیرنقدی صندوق اضطراری سازمان ملل بهره‌مند شدند و توانستند نیازهای غذایی فوری‌شان را برطرف و حمایت‌هایی برای تامین معیشتی و تاب‌آوری‌ دریافت کنند.

به گفته این آژانس سازمان ملل متحد، از زمان تامین بودجه صندوق اضطراری سازمان ملل، چشم‌انداز امنیت غذایی در افغانستان اندکی بهبود یافت و پیش‌بینی می‌شود تعداد افرادی را که بین نوامبر ۲۰۲۳ تا مارس ۲۰۲۴ با گرسنگی حاد مواجه شوند، از ۱۸.۳ میلیون نفر به ۱۵.۸ میلیون نفر کاهش دهد. تعداد افرادی هم که در شرایط اضطراری ناامنی غذایی قرار دارند نیز کاهش یافته و از ۵.۱ میلیون به ۳.۵ میلیون نفر رسیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار تخصیص بودجه صندوق مرکزی واکنش اضطراری سازمان ملل متحد برای رسیدگی به وضعیت بشری در افغانستان، صندوق امانی بشردوستانه افغانستان (AHF) نیز در سال ۲۰۲۳ بزرگ‌ترین کمک حمایتی‌اش به مبلغ ۱۰۹ میلیون دلار را به افغانستان اختصاص داد. 

این بودجه بیشتر برای جلوگیری از خطر قحطی در طول زمستان و بهبود امنیت غذایی مردم و همچنین رسیدگی به بحران گرسنگی و تغذیه که پس از اوت ۲۰۲۱ و هم‌زمان با تسلط طالبان بر افغانستان شکل گرفت، تمرکز دارد. 

در ماه اکتبر ۲۰۲۳، یک رشته زمین‌لرزه به بزرگی ۶.۳ استان هرات در غرب افغانستان را لرزاند که به کشته شدن هزاران نفر و زخمی شدن تعداد زیادی از ساکنان این مناطق منجر شد. این زمین‌لرزه حدود ۲۷۵ هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد، بیش از ۴۰ هزار خانه را ویران شد و خساراتی قابل‌توجه به مزارع و دام‌های منطقه وارد کرد.

صندوق مرکزی واکنش اضطراری سازمان ملل متحد (CERF) در روزهای نخست زلزله حدود پنج میلیون دلار برای کمک‌های اولیه تخصیص داد.

مسئله اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان، ایران و کشورهای دیگر از بحران‌های دیگری بشری در افغانستان بود که برای رسیدگی به آن از بودجه صندوق اضطراری سازمان ملل متحد استفاده شد. این صندوق برای رسیدگی به مهاجران بازگشته از پاکستان بیش از ۱۰ میلیون دلار بودجه اختصاص داد. 

به این ترتیب بر اساس آمارهای سازمان ملل در بخش حمایت و فعالیت‌های بشردوستانه و رسیدگی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی در افغانستان، از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، حدود ۱۸۸میلیون دلار شامل ۵۳ میلیون بودجه صندوق اضطراری سازمان ملل متحد و ۱۳۵ میلیون دلار بودجه صندوق امانی بشردوستانه به افغانستان تخصیص یافته است.