وزارت رفاه یارانه کم‌درآمدها را قطع و رسانه‌ها را تهدید کرد

برخی نمایندگان مجلس تایید کرده‌اند که وزارت رفاه یارانه برخی دهک‌های کم‌درآمد را قطع کرده است

عکس تزیینی-تصویر یک مرد در حال برداشت پول از عابربانک‌ــ شهرآرانیوز

در پی انتشار گزارش‌هایی از قطع یارانه شماری از خانواده‌های جزو دهک‌های درآمدی اول تا سوم در نقاط مختلف ایران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز جمعه هشتم دی‌ با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب این موضوع و با ادعای «دفاع از امنیت روانی مردم» اعلام کرد با منتشرکنندگان این گزارش‌ها «برخورد قانونی» می‌شود؛ با این حال به‌رغم انکار و تهدید وزارت رفاه، برخی نمایندگان مجلس هم تایید کرده‌اند که در حوزه‌ انتخابی‌شان با موارد متعددی از خانواده‌های جزو دهک‌های کم‌درآمد مواجه شده‌اند که وزارت رفاه یارانه آنان را قطع کرده است.

روزنامه شرق روز دوشنبه ۱۱ دی‌ در گزارشی، نوشت اسنادی در اختیار دارد که قطع یارانه خانوارهای کم‌درآمد از سوی دولت را اثبات می‌کند. این اسناد که شامل اطلاعات هویتی سرپرستان خانوار است، اکنون برای برخی نمایندگان مجلس نیز ارسال شده‌ است.

خانوارهای کم‌درآمدی که یارانه‌شان قطع شده است، گفته‌اند که برای پیگیری این موضوع به نهادهای مختلف از جمله استانداری، فرمانداری، اداره کار و ستاد هدفمندی یارانه‌ها در محل سکونتشان مراجعه کرده‌اند اما پاسخ‌هایی سربالا گرفته‌ و با استدلال‌هایی از قبیل «اشتباه شده» یا داشتن خانواده نامتعارف و پرجمعیت مواجه‌ شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرپرست یکی از این خانواده‌ها گفت که در فرمانداری به او گفته‌اند برای اعتراض به حذف یارانه باید به اداره کار استان مراجعه کند تا بتواند بر اساس نظر کمیسیون ماده ۱۰ قانون هدفمندی یارانه‌ها در استان، مشکل را حل کند اما در اداره کار پاسخ شنیده که کمیسیون ماده ۱۰ مد‌ت‌های مدیدی است که در استان‌ها جمع شده و تنها اوایل زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها فعال بوده است.

بر مبنای این گزارش، خانواده‌های کم‌درآمدی که یارانه‌شان قطع شده است، در حالی‌ که برای تامین معاششان مشکل دارند، دچار سردرگمی مضاعف نیز شده‌اند و از اداره‌ای به اداره‌ دیگر پاس‌کاری می‌شوند. آن‌ها می‌گویند تلفن‌های پاسخ‌گویی در تهران هم مدام اشغال است یا «جواب سر‌بالا» می‌دهد.

خانواده‌های کم‌درآمدی که اطلاعات هویتی‌شان را در اختیار روزنامه شرق گذاشته‌اند، گفته‌اند که به‌رغم ادعاهای مقام‌های وزارت رفاه، هیچ گردش مالی پرسش‌برانگیزی نداشته‌اند و بسیاری از آن‌ها مستاجر و کارگرند.

وزارت رفاه دولت ابراهیم رئیسی در حالی گزارش قطع یارانه خانواده‌های کم‌درآمد را انکار می‌کند که سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به روزنامه شرق این موضوع را تایید کرده است. برخی نمایندگان مجلس نیز طی روزهای اخیر گفته‌اند که در حوزه‌های انتخابی‌شان با موارد مشابهی مواجه شده‌اند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده اصول‌گرای نزدیک به حاکمیت، ضمن تایید قطع یارانه خانواده‌های کم‌درآمد گفت که یارانه این افراد به شکل «نادرست» قطع شده است. او اضافه کرد: «مجلس درباره این موضوع از شخص وزیر کار توضیح خواسته و صولت مرتضوی هم این ایراد را پذیرفته و به نمایندگان قول داده است که به‌زودی اطلاعات سامانه به‌صورت مداوم به‌روز شود.»

حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز در اظهاراتی مشابه گفت: «این مسئله در حوزه‌های انتخابیه نمایندگان، مدام از سوی مردم منعکس می‌شود و وزیر کار قول داده است ظرف دو هفته این مشکل را حل کند.»

محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه، هم با تاکید بر اینکه وضعیت اطلاعات معیشتی مردم و پرداخت یارانه شفافیت کافی ندارد، گفت که دولت موظف است این وضعیت را اصلاح و گزارش دقیق آن را منتشر کند.

سمیه محمودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز «حذف نادرست» یارانه برخی دهک‌های کم‌درآمدی را تایید کرد و گفت که دولت با اتخاذ «سیاست‌های نامتناقض» از یک‌سو خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق می‌کند و از سوی دیگر زمانی که دچار کسری بودجه می‌شود، یارانه خانوارهای پرجمعیت را قطع می‌کند.

پیش‌تر علیرضا عسگریان، معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یک برنامه تلویزیونی گفته بود که به ۹۵ درصد مردم ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود.

دولتی‌ها با ادعای اینکه شمار زیادی از یارانه‌بگیران از دهک‌های پردرآمد جامعه‌اند، یارانه معیشتی آن‌ها را قطع می‌کند. در حالی‌ که بسیاری از افرادی که در فهرست دولت ثروتمند تلقی می‌شوند، می‌گویند ارزش دارایی‌های آنان از قبیل ملک و خودرو تورمی است و آن‌ها برای تامین معاششان با چالش مواجه‌اند.

دولت ابراهیم رئیسی در ماه‌های گذشته نیز در ادامه برنامه هدفمندش برای قطع تدریجی یارانه‌ها شمار زیادی از مردم را «غیرنیازمند» تشخیص داد و یارانه‌ آنان را قطع کرد.

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، به تازگی در سخنانی قطع یارانه برخی خانوارها را تایید کرد و گفت: «ممکن است افرادی که قبلا جزو یارانه‌بگیران بوده‌اند، با اطلاعات جدید جزو یارانه‌بگیران نباشند.»

فرایند قطع یارانه افرادی که دولت آن‌ها را غیر نیازمند تشخیص می‌دهد، از شهریور و با قطع یارانه حدود ۷۰۰ هزار نفر آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. قرار است تا پایان سال ۱۴۰۲ یارانه ۲۴ میلیون نفر که طبق ادعای دولت جزو دهک‌های هشتم تا دهم‌اند، قطع شود.

چنانچه سرپرستان خانوار به قطع یارانه‌شان اعتراض داشته باشند، باید ابتدا به یکی از دفاتر پیشخان دولت مراجعه کنند و با ارائه مدارک شناسایی کد رهگیری بگیرند. البته کد رهگیری‌ هم برای آنان پیامک می‌شود و سپس می‌توانند با ورود به سامانه یارانه اعتراضشان را ثبت کنند. این فرایند پیچیده به اتلاف وقت و انرژی مردم منجر می‌شود؛ ضمن اینکه نتیجه امیدوارانه‌ای هم در پی ندارد.

پایگاه رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه بررسی شرایط یارانه‌بگیران را بر عهده دارد. این سازمان بر اساس ملاک‌هایی از جمله استان و محل زندگی، شغل، جمعیت، ارزش املاک و دارایی‌های یک خانوار فهرست خانوارهای غیرنیازمند را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌کند و سپس یارانه آن‌ها قطع می‌شود.