افزایش تلفات انسانی جنگ داخلی در سوریه

درگیری‌ها میان گروه‌های مختلف در سوریه در ۲۰۲۳ بیش از ۴۳۶۰ کشته بر جای گذاشت که ۴۳ درصد آنان، از جمله ۲۴۱ زن و ۳۰۷ کودک، شهروندان غیرنظامی بودند

دود ناشی از حمله ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان«یگان‌های مدافع خلق » در شهر مرزی راس‌العین در مرز سوریه-Ozan KOSE / AFP

با گذشت نزدیک به ۱۳سال از  شروع جنگ داخلی در سوریه، درگیری‌ها در این کشور همچنان قربانی می‌گیرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه نوشت که درگیری‌ها میان گروه‌های مختلف در این کشور در ۲۰۲۳ بیش از ۴۳۶۹ کشته بر جا گذاشته است.

دست‌کم ۱۸۸۹ تن از قربانیان این درگیری‌ها، از جمله ۲۴۱ زن و ۳۰۷ کودک، شهروندان غیرنظامی، و ۹۰۰ تن دیگر از کشته‌شدگان این درگیری‌ها هم نیروهای ارتش رسمی سوریه بوده‌اند. مابقی را که تعدادشان به نزدیک ۱۵۰۰ نفر می‌رسد، افراد وابسته به دیگر نیروها، از جمله نیروهای «دموکراتیک سوریه» به رهبری کردها و برخوردار از حمایت ایالات متحده، گروه‌های طرفدار ایران، جهادی‌های گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) و دیگر جنگجویان خارجی تشکیل می‌دهند.

رقم تلفات امسال جنگ داخلی در سوریه در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در ۲۰۲۲ در مجموع ۳۸۲۵ نفر در درگیری‌های داخلی این کشور جان‌ خود را از دست دادند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، سال گذشته این کشور کمترین تلفات ناشی از درگیری‌های داخلی را از ۲۰۱۱ به این سو به خود دید.

درگیری‌ها در سوریه در مارس ۲۰۱۱، و با تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه دولت بشار اسد آغاز شد. اما با سرکوب خشونتبار معترضان، این اعتراضات به سرعت به یک جنگ داخلی تمام‌عیار تبدیل شد. با حمایت روسیه، جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان در  ۲۰۱۵ ورق برگشت و اوضاع به نفع بشار اسد تغییر یافت و دمشق توانست بسیاری از مناطقی را که قبلا در درگیری‌ها از دست داده بود، پس بگیرد. هرچند، بخش‌های زیادی از شمال کشور همچنان در کنترل گروه‌های مختلف شبه‌نظامی است که هر یک از حمایت یکی از بازیگران منطقه برخوردار است.

با اینکه در مارس ۲۰۲۰ آتش‌بسی با میانجیگری روسیه و ترکیه در ادلب اعلام شد، این آتش‌بس بارها نقض شده است.

افزون بر خصومت‌های داخلی، دولت بشار اسد که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، از سال‌ها پیش هدف حمله‌های اسرائیل و آمریکا بوده است.  در سال‌های اخیر، هدف این حمله‌ها عمدتا شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت تهران بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از اوایل اکتبر و با شروع جنگ در غزه، اسرائیل حمله‌های خود به شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت تهران و مواضع ایران را در سوریه شدیدتر کرده است. در رشته‌ حمله‌های هفته گذشته اسرائیل به مواضع شبه‌نظامیان برخوردار از حمایت ایران در مناطق مختلف سوریه، ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

جنگ در سوریه تاکنون بیش از نیم میلیون کشته و صدها هزار زخمی بر جا گذاشته است. نیمی از جمعیت ۲۳ میلیون نفری سوریه آواره شده‌ و بیش از پنج میلیون نفر کشورشان را ترک کرده‌اند. این جنگ موجب ویرانی گسترده زیرساخت‌های سوریه شد و بازسازی آن به بودجه و زمان بسیار زیادی نیاز دارد.

پیش‌تر، وال‌استریت ژورنال در یادداشتی، هدف مشترک روسیه و ایران را در سوریه، «بیرون راندن ایالات متحده از خاورمیانه» اعلام کرده بود. دامنه همکاری تهران و مسکو در سوریه که هدفش در وهله نخست، حفظ حکومت بشار اسد در سوریه بود، به مرور گسترش یافت و دامنه آن به فشار مستقیم بر ۹۰۰ سرباز آمریکایی مستقر در سوریه هم رسید.

داده‌های موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن حاکی از آن است که روسیه با ارائه کمک اطلاعاتی به ایران در سوریه،  با تهران همکاری می‌کند تا با هدف بیرون راندن آمریکا از این کشور، «فشار بر سربازان، هواپیماها و پهپادهای آمریکایی را افزایش دهد».

خروج نیروهای آمریکا از سوریه، مخالفان اسد را تحت فشار قرار خواهد داد و همچنین، می‌تواند به ایجاد گذرگاه زمینی از طریق سوریه به لبنان کمک کند و در نتیجه، ارسال تسلیحات ایران را به شبه‌نظامیان حزب‌الله، متحد ایران در لبنان، سرعت بخشد.

چندی پیش به درخواست هلند و کانادا، دیوان بین‌المللی دادگستری در هلند رسیدگی به اتهام‌های حکومت سوریه را در جریان جنگ داخلی این کشور آغاز کرد.

هلند و کانادا می‌گویند حکومت بشار اسد با نقض کنوانسیون حقوق بشر سازمان ملل، از ۲۰۱۱ در سوریه مرتکب شکنجه، قتل، تجاوز جنسی و حمله‌های شیمیایی در مقیاس گسترده شده است. به گفته آن‌ها، حکومت سوریه کماکان به نقض حقوق بشر علیه شهروندان این کشور ادامه می‌دهد.

بیشتر از جهان