۲۰۲۳ در افغانستان؛ تلاش طالبان برای سفیدنمایی کشتار، انفجار و انتحار

هیچ‌یک از مقام‌های طالبان نه‌تنها از مردم افغانستان به‌دلیل دو دهه جنگ و کشتار عذرخواهی نکرده‌اند، بلکه از عملکرد فرماندهان و نیروهایشان که در جنگ و حمله‌های انتحاری کشته شده‌اند تقدیر می‌کنند

رژیم طالبان در سال ۲۰۲۳ نیروهای انتحاری، بمب‌های بشکه‌ای، موتورسیکلت‌های انتحاری و دیگر ابزار کشتار و خشونت را در مناسبت‌های مختلف در افغانستان به نمایش گذاشتند.

طالبان ادعای پیروزی بر آمریکا و ناتو با استفاده از این ابزارهای انفجاری و انتحاری را دارند و به همین دلیل درباره آن‌ها تبلیغ و بزرگ‌نمایی می‌کنند. طالبان به این هم بسنده نکردند و مسئولان ارشد وزارتخانه اطلاعات و فرهنگ این گروه گفتند که یک موزه برای «آثار جهادی» می‌سازند. البته مشخص نکردند که «آثار جهادی» چیست، اما طالبان از نیروی انتحاری و بمب‌های مختلف استفاده می‌کنند.

حاجی یوسف وفا، استاندار طالبان در بلخ، اردیبهشت ماه سال‌جاری یک بمب دستی، بشکه روغن مملو از مواد منفجره، بمب مغناطیسی و یک موتورسیکلت را در موزه ابزار «فتح» در روضه مزارشریف - از مشهورترین و پرجمعیت‌ترین مکان‌های تاریخی- به نمایش گذاشت. حاجی وفا برخی از مقام‌های کشورهای خارجی، ازجمله ازبکستان، را به بازدید این موزه دعوت و با افتخار از کارنامه حمله‌های انفجاری و انتحاری‌ طالبان یاد کرده است.  

طالبان و هوادارانشان در ۱۵ اوت، برابر با دومین سال سرنگونی حکومت پیشین، به مقابل سفارت تعطیل‌شده آمریکا در افغانستان رفتند و پیروزی امارت اسلامی را جشن گرفتند. اما نکته قابل‌توجه این بود که طالبان بشکه‌های روغن زرد رنگ، نماد مین‌های انفجاری را نیز به نمایش گذاشتند. آن‌ها به شماری از کودکان یونیفرم نظامی تیپ «بدری» پوشاندند و در مقابل سفارت آمریکا، شعار «شکست آمریکا و غرب» سر دادند.  

وقتی شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم طالبان، مرداد ماه امسال با افتخار در سخنرانی خود گفت که هزاران نیروی انتحاری دارند، پیام واضح بود: اینکه طالبان نیروهای انتحاری را یک بازوی قدرتمند می‌دانند و از این ابزار برای ترساندن مخالفانشان در افغانستان و همسایگان این کشور استفاده می‌کنند.

شهاب‌الدین دلاور یکی از اعضای هیئت مذاکره‌کننده طالبان با آمریکا و حکومت پیشین افغانستان بود. او در جریان مذاکرات تاکید داشت که طالبان نسبت به دوران نخست حاکمیتشان تغییر کرده‌اند و تهدیدی برای افغانستان و جهان نیستند. 

آمار دقیق نیروهای انتحاری طالبان مشخص نیست و گفته می‌شود که برخی از آن‌ها در ساختارهای امنیتی، دفاعی و اطلاعاتی این گروه گمارده شده‌اند. طالبان به چندین خبرگزاری بین‌المللی اجازه دادند که با نیروهای انتحاری‌ مصاحبه کنند و نیروهای انتحاری از اینکه فرصت راه‌اندازی حمله‌های انتحاری ندارند، اشک ریختند و تاکید کردند که همواره آماده خدمت‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاکس‌نیوز ژوئن گذشته گزارش داده بود که طالبان تسلیحات آمریکایی و نیروهای انتحاری را به مناطق مرزی با ایران - پس از تنش‌مرزی - فرستاده‌اند و این نشان می‌دهد که نیروهای انتحاری بخشی جدایی‌ناپذیر از بدنه طالبان‌اند و طالبان برای بقای حکومت و حذف مخالفانشان روی این نیروها حساب ویژه باز کرده‌اند. 

با ادامه حمله‌های جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود و جبهه آزادی به رهبری یاسین ضیاء علیه طالبان، این گروه با توسل به واژه‌ «باغی» تلاش کرده است که از شریعت اسلامی به‌عنوان ابزاری علیه مخالفانش استفاده کند. طالبان این دو جبهه را «بغاوتگر» خطاب می‌کنند تا از این طریق نیروهای این دو جبهه و هوادرانشان را سرکوب کنند.

طالبان در سال ۲۰۲۳ تلاش کردند که برخی از علمای دینی فتواهایی مبنی بر «ناروا» بودن هر نوع جنگ علیه‌ امارت اسلامی صادر کنند تا از این طریق بتوانند برای کشتار، بازداشت و شکنجه مخالفانشان، به‌ویژه اعضای جبهه‌های نظامی مخالف، آزاد باشند.  

حساب‌های کاربری منتسب به طالبان و هوادارنشان در رسانه‌های اجتماعی، به‌ویژه شبکه ایکس، تلاش‌های گسترده‌ای در راستای تطهیر و سفیدنمایی کارنامه خونین و مرگبار این گروه در افغانستان انجام دادند. این حساب‌ها ویدیو، عکس و فایل‌های صوتی عوامل انفجاری و انتحاری را منتشر و از کارنامه آن‌ها تقدیر می‌کنند. علاوه بر این، طالبان سرودهای زیادی در ستایش جنگ علیه آمریکا و ناتو ساخته‌اند و این سرودها را که خشونت و نفرت در جامعه ترویج می‌کنند، از بنگاه‌های تبلیغاتی خود منتشر کرده‌اند. 

رژیم طالبان در سال ۲۰۲۳ هزینه‌های هنگفت مالی و انسانی برای ساخت و گسترش مدارس دینی صرف کرده است و همچنان به افزایش ظرفیت مدارس دینی‌ ادامه می‌دهد. نگرانی‌هایی مبنی بر ترویج «افراط‌گرایی دینی» و «خشونت» در این مدارس وجود دارد.

طالبان یک گروه ایدئولوژیک است و به همین دلیل می‌خواهند از مدارس دینی برای تامین اهداف خود استفاده کنند. طی چهار دهه جنگ در افغانستان از مدارس دینی و مساجد به‌عنوان مکانی برای جلب و جذب نیروهای تازه‌نفس جنگی استفاده شده است و طالبان طی دو دهه جنگ با حکومت افغانستان و متحدان غربی آن، از بسیاری از مساجد و مدارس دینی در افغانستان و برخی مناطق پاکستان سربازگیری کرده‌اند.  

با گذشت هر روز از عمر حکومت رژیم طالبان در افغانستان، خشونت و نفرت گسترش پیدا می‌کند. شعار رژیم طالبان تطبیق و اجرای شریعت اسلامی بر اساس روایت‌ این گروه است. طالبان با گسترش مدارس دینی می‌خواهند جامعه افغانستان هم مانند آن‌ها فکر و عمل کنند. طالبان بسیاری از جوانان کم‌سواد اهل افغانستان را جذب کردند و آن‌ها را با رویای رسیدن به «بهشت» کشتند.  

هیچ‌یک از مقام‌های طالبان نه‌تنها از مردم افغانستان به‌دلیل دو دهه جنگ و کشتار عذرخواهی نکرده‌اند، بلکه از عملکرد فرماندهان و نیروهایشان که در جنگ و حمله‌های انتحاری کشته شده‌اند تقدیر می‌کنند. 

بیشتر از جهان