مقام‌های جمهوری اسلامی از کشف ۵۰۰ کیلوگرم شیشه خبر دادند

کشف مواد مخدر صنعتی در ایران در سال جاری ۲۱ درصد افزایش یافته است

پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران از افزایش کشف مواد مخدر صنعتی از منشا افغانستان خبر داد - ایرنا

پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی روز پنجشنبه، هفتم دی‌ماه، از کشف یک محموله ۵۰۰ کیلوگرمی ماده مخدر شیشه که از افغانستان وارد شده است خبر داد.

ایرج کاکاوند، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی، گفت این مواد در استان هرمزگان کشف شده‌‌اند. این استان سالانه بیشترین میزان تردد و تجمع قاچاقچیان مواد مخدر را دارد.

در همین حال، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی از افزایش میزان کشف محموله‌های مواد مخدر صنعتی در یک سال گذشته خبر داد. او گفت: «از ابتدای سال جاری تاکنون شاهد افزایش ۲۱ درصدی کشف مواد مخدر صنعتی در کشور بوده‌ایم.»

کاکاوند روز پنجشنبه به رسانه‌ها گفت طی ۹ ماه گذشته حدود ۴۷۰ تن انواع مواد مخدر در سراسر ایران کشف و ضبط شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز از افزایش قاچاق مواد مخدر صنعتی از افغانستان به ایران خبر داده بودند. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی در پایان سفر هیئت طالبان در ماه نوامبر اعلام کرد که با وجود ادعای طالبان مبنی بر کاهش کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان، تولید مواد مخدر صنعتی در این کشور و میزان قاچاق این مواد به ایران افزایش یافته است. او از مقام‌های طالبان خواست در زمینه جلوگیری از تولید و قاچاق موادمخدر اقدام موثر انجام دهند.

طالبان از آوریل ۲۰۲۲ که رهبر این گروه دستور منع کشت خشخاش را صادر کرد، مدعی‌اند کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان را به حداقل رسانده‌اند. گزارش اخیر اداره مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل نیز نشان داد که کشت خشخاش و تولید مواد مخدر در افغانستان در سال گذشته میلادی ۹۵ درصد کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، این بار میانمار در صدر فهرست تولید‌کنندگان مواد مخدر قرار گرفته است.

این در حالی‌‌ست که گزارش‌های کشورهای آسیای مرکزی حاکی از افزایش قاچاق مواد مخدر صنعتی از افغانستان به این کشورها است. روسای‌جمهوری کشورهای آسیای مرکزی این موضوع را در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل نیز مطرح کردند.

در همین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند که در دو سال گذشته با کاهش کشت خشخاش در افغانستان، تولید‌کنندگان مواد مخدر به تولید مواد مخدر صنعتی مانند مت‌آمفتامین روی آورده‌اند که ماده اصلی آن، گیاه آفدرا، به راحتی در افغانستان یافت می‌شود و تولیدش نیز از هروئین آسان‌تر است.

بیشتر از جهان