تاجیکستان در یک سال گذشته بیش از ۷۰ ایست‌بازرسی جدید در مرز افغانستان ساخته است

سازمان امنیتی تاجیکستان در یک سال اخیر دست‌کم دو بار با تروریست‌های ورودی از خاک افغانستان درگیر شده است

سربازان در حال گشت‌زنی در مرز  افغانستان و تاجیکستان‌ــ MUSADEQ SADEQ/AFP

دولت تاجیکستان در واپسین روزهای سال ۲۰۲۳، از ساخت بیش از ۷۰ ایست‌بازرسی جدید در مناطق مرزی افغانستان و تاجیکستان خبر داد.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، در بیانیه‌ای که به مناسبت پایان سال جاری، فعالیت‌های دولت این کشور در یک سال اخیر را تشریح می‌کرد، گفت: «در سالی که گذشت، تاجیکستان ۷۰ ایست‌بازرسی جدید در مناطق مرزی میان افغانستان و تاجیکستان ایجاد کرد.»

رئیس‌جمهوری تاجیکستان در یک سال گذشته بارها در محافل سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی، درباره افزایش خطر تروریسم و قاچاق گسترده مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان هشدار داده است.

امامعلی رحمان در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز این موضوع را برجسته کرد و گفت که «امنیت و ثبات منطقه مشخصا به وضعیت افغانستان ربط دارد». او افزود: «در دو سال گذشته [پس از حاکمیت طالبان] قاچاق مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان چندین برابر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سالی که گذشت، تاجیکستان با تحرکات گروه‌های تروریستی در نزدیکی مرز این کشور با افغانستان نیز مواجه بود. سرویس امنیتی تاجیکستان در ماه آوریل، از کشته شدن دو مهاجم تروریست که از خاک افغانستان وارد تاجیکستان شده‌ بودند خبر داد. به گزارش سرویس امنیتی این کشور، این مهاجمان عضو گروه انصارالله، گروه تروریستی متشکل از شهروندان تاجیکستان، بودند.

در ماه سپتامبر، سرویس امنیتی تاجیکستان یک عملیات جست‌وجو در منطقه کیفرون در نزدیکی مرز افغانستان به راه انداخت که در نتیجه آن، مخفی‌گاه یک گروهک تروریستی مرتبط با جماعت انصارالله کشف شد. در این عملیات، سه تروریست کشته شدند و مقدار قابل‌توجهی سلاح و تجهیزات نظامی و مواد منفجره از مخفی‌گاه آنان به دست آمد. سرویس امنیتی تاجیکستان اعلام کرد که این افراد یک هفته پیش از این عملیات و از طریق مرز افغانستان وارد این کشور شده بودند.

نگرانی از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی از مبدا افغانستان به کشورهای منطقه یکی از مسائل عمده موردبحث در نشست‌ سران کشورهای منطقه در دو سال اخیر بوده است. کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تاکنون بارها درباره تقویت تروریسم در افغانستان و تهدید جدی آن برای کشورهای آسیای میانه هشدار داده‌اند.

گزارش سازمان ملل متحد که اواسط سال ۲۰۲۳ منتشر شد نیز نشان داد که برخلاف ادعاهای طالبان مبنی بر مبارزه با تروریسم، گروه‌های القاعده و داعش و نیز زیرگروه‌های تروریستی دیگر در دو سال گذشته در افغانستان برای تقویت نیروهایشان فرصت کافی یافته‌اند که احتمال تبدیل شدن افغانستان به کانون تروریسم جهانی را تقویت می‌کند.

بیشتر از جهان