افزایش سطح ویروس کرونا در فاضلاب‌ها؛ مهاجرت کووید به روده‌ها؟ 

ویروس کووید روش خود را برای ورود به سلول‌ها تغییر داده است؛ به این معنی که راحت‌تر می‌تواند روده‌ را آلوده کند

دانشمندان می‌گویند که میزان کووید موجود در فاضلاب‌ها بیشتر از دوران اوج همه‌گیری کرونا شده است - JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

افزایش آثار ویروس کووید در فاضلاب‌های شهری، برخی دانشمندان را به این فکر واداشته است که شاید این ویروس اینک روده افراد را هدف قرار داده باشد. 

نشریه دیلی‌میل ضمن اشاره به اینکه کووید بنا به سوابق قبلی بینی و دهان افراد را آلوده می‌کند، در دستگاه تنفسی تکثیر می‌شود و گاهی به ریه مهاجرت می‌کند، نوشت که برخی ویروس‌شناسان می‌گویند که ویروس کووید روش خود را برای ورود به سلول‌ها تغییر داده است؛ به این معنی که راحت‌تر می‌تواند روده‌ را آلوده کند.

دانشمندان در سراسر جهان، از جمله در ایالات متحده آمریکا، می‌گویند که آثار موجود ویروس کووید در فاضلاب‌ها به مراتب بیشتر از دوران اوج همه‌گیری کووید-۱۹ شده است. 

دیلی‌میل به نقل از مارک جانسون، استاد میکروبیولوژی مولکولی و ویروس‌شناس در دانشگاه میزوری، نوشت که «میزان کووید در فاضلاب‌های اروپایی افزایش زیادی داشت و بسیاری از دانشمندان جویای دلیل احتمالی آن بودند و می‌گفتند که یا ابتلا بیشتر شده، یا دلیل دیگری دارد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک نظر این است که سویه جدید کووید-۱۹ به نام جی‌ان.۱، احتمالا از طریق دور زدن ایمنی واکسنی یا ایمنی ناشی از ابتلای قبلی، روش خود را  برای ورود به سلول‌ها تغییر داده است. 

پروفسور جانسون می‌گوید، «این امکان وجود دارد» که سویه جدید کووید بیشتر بر روده متمرکز است، ولی تاکید می‌کند که هنوز هیچ مدرک قطعی برای این نظر در دست نیست.

او می‌افزاید که بسیاری از دیگر ویروس‌های [از ریشه ویروسی] کرونا روده را آلوده می‌کنند و بنابراین جای تعجب نیست. 

جانسون می‌گوید: «بسیاری از ویروس‌های کرونا باعث مشکلات گوارشی در روده می‌شوند و مواردی در گربه‌ها، خوک‌ها و خفاش‌ها مشاهده شده است. این‌ها عفونت‌های تنفسی نیستند، بلکه عفونت‌های دستگاه گوارشی‌اند.»

به نوشته دیلی‌میل، سویه جی‌ان.۱ عامل جدیدترین اوج‌گیری موارد ابتلا است و در حال حاضر گونه‌ای است که سریع‌ترین میزان رشد را دارد و ۲۹ درصد از موارد ابتلا به کووید را تشکیل می‌دهد. 

این سویه هم عفونی‌تر است و هم قابلیت بهتری در فرار از سیستم ایمنی دارد. اما هیچ مدرکی نیست که ثابت کند در قیاس با سایر سویه‌های در گردش، باعث بیماری شدیدتری می‌شود. 

آخرین داده‌های مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که سطح آثار وجود کووید در فاضلاب‌های تقریبا همه ایالت‌های آمریکا، و نیز کشورهایی چون اتریش، آلمان، سوییس و سنگاپور افزایش یافته است. 

در طول همه‌گیری کووید-۱، بررسی فاضلاب‌ها روشی پیشرو برای ردیابی انواع جدید ابتلا و هشدار به مسئولان امور برای آمادگی بود. مطالعه نمونه‌های فاضلاب همچنین برای شناسایی انواع خاص و بدون نشانه کووید ، امری حیاتی بود. 

در هر فرد آلوده به گونه یا سویه‌ای از ویروس، مقادیر اندکی از دی‌ان‌ای آن به مدفوع فرد مبتلا وارد می‌‌‌شود. 

استوارت تورویل، ویروس‌شناس استرالیایی، می‌گوید که سویه جی‌ان.۱ مسیر جدیدی برای ورود به سلول‌ها طی می‌کند و سلول‌های روده را ترجیح می‌دهد. 

پروفسور جانسون می‌گوید: «دکتر تورویل مشاهده کرده است که این سویه جدید ویروسی، نسخه اندکی متفاوت گیرنده‌های سلولی را ترجیح می‌دهد که در دستگاه‌ گوارش رایج‌تر است.» 

او می‌گوید که به احتمال بیشتر، در حال حاضر شاهد امواج ابتلاهای ترکیبی‌ایم.

سازمان بهداشت جهانی در این هفته سویه جی‌ان.۱ را برای بررسی بیشتر تعیین کرد و مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا گفت که این سویه احتمالا افراد مبتلا را جوری درگیر نمی‌کند که به بیمارستان و اورژانس نیاز یابند. 

پروفسور جانسون می‌گوید که ابتلا به کووید [با این سویه جدید ویروس] ممکن است با عفونت‌های شدید دستگاه گوارش همراه باشد. 

بیشتر از بهداشت و درمان