روسیه می‌گوید شهر مارینکا را در شرق اوکراین کاملا تصرف کرده است 

پوتین گفت تصرف مارینکا به نیروهای روسیه فرصت می‌دهد تا در منطقه عملیاتی گسترده‌تری حرکت کنند

تصویر هوایی از ویرانه‌های به جا مانده در مارینکا- عکس از اینستاگرام @Liberov

منابع خبری دوشنبه، ۲۵ دسامبر (۴ دی)، به نقل از وزیر دفاع روسیه اعلام کردند که نیروهای این کشور کاملا بر شهر مارینکا در شرق اوکراین مسلط شده‌اند. 

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، از این تحول با عنوان «موفقیت» یاد کرد و گفت که به این ترتیب شهر مجاور دونتسک که تحت کنترل قوای روسیه است، کمتر هدف حمله قرار خواهد گرفت. 

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در نشستی که گزارش آن از تلویزیون دولتی پخش شد، به پوتین گفت: «یگان‌های تهاجمی ما امروز شهرک مارینکا را کاملا آزاد کردند.»

خبرگزاری فرانسه نوشت که در تصاویر منتسب به مارینکا که در تلویزیون روسیه به نمایش درآمد و با پهپاد مجهز به دوربین ضبط شده است، انبوهی از آوار و ساختمان‌های آپارتمانی تخرب‌شده در یک منطقه وسیع به چشم می‌خورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین در پاسخ به شویگو گفت: «این موفقیت است و به نیروهای روسیه فرصت می‌دهد تا در منطقه عملیاتی گسترده‌تری حرکت کنند.»

شویگو گفت که نیروهای مسلح اوکراین در ۹ سال گذشته به شدت شهر مارینکا را تقویت کرده بودند، و  افزود که تسلط بر مارینکا، به سربازان روسیه امکان می‌دهد تا در برابر حمله‌های نیروهای اوکراین، از دونتسک «موثرتر محافظت کنند.»

کی‌یف هنوز درباره ادعای مسکو در پیوند با تسلط بر مارینکا اظهارنظر نکرده است.

مارینکا در پنج کیلومتری جنوب غربی دونتسک که در اشغال روسیه است، قرار دارد و در ماه‌های اخیر هدف گلوله‌باران منظم بود. پیش از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، مارینکا حدود هزار نفر جمعیت داشت و اینک که ۲۲ ماه از آغاز حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد، به ویرانه تبدیل شده است. 

 ضدحمله نیروهای اوکراین که ژوئن ۲۰۲۳ در امتداد خط مقدم در جنوب و شرق این کشور آغاز شد، تا حد زیادی ناموفق بوده است و نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر حمله‌ها و فشارهای خود را افزایش داده‌اند. 

بیشتر از جهان