ایران تابعیت دوگانه قربانیان سرنگونی هواپیما را به رسمیت نمی‌شناسد

رئیس قوه قضاییه دستور داد غرامت قربانیان سرنگونی هواپیمای مسافربری فورا پرداخت شود

 حسن روحانی در حال امضای دفتر یادبود قربانیان سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی - HO / Iranian Presidency / AFP

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید «ایران تابعیت دوگانه قربانیان هواپیمای اوکراینی را به رسمیت نمی‌شناسد».

 موسوی با اشاره به گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی با اوکراین درباره هواپیمای مسافربری سرنگون شده، گفت: «تأکید می‌کنم بیشتر اتباع ایرانی هستند و در دیدار با وزیر خارجه کانادا اعلام کردیم که ما این‌ها را اتباع خود می دانیم و تابعیت دوگانه را نمی‌پذیریم.»

 سخنگوی وزارت خارجه ایران نسبت به «سیاسی کردن» حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری انتقاد کرد و گفت : «کشورهایی که این رفتارها را انجام می‌دهند چیزی عایدشان نمی‌شود».

موسوی البته نگفت که منظورش از «سیاسی کردن» فاجعه تلخ سرنگونی هواپیمای مسافربری چیست. اما گویی این حرف را در راستای روایت رهبر جمهوری اسلامی از فاجعه سرنگونی هواپیما به زبان آورده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی خامنه‌ای در سخنان روز جمعه گفته بود که «در ماجرای سرنگونی هواپیمای مسافربری عده‌ای فریب دشمن را خوردند».

از سوی دیگر رئیس قوه قضاییه، ابراهیم رئیسی، در جلسه  شورای‌عالی قوه قضاییه ضمن اینکه خواستار دلجویی از خانواده‌های قربانیان شد، دستور داد فورا غرامت لازم پرداخت شود. 

پیش از این دولت کانادا اعلام کرده بود که مبلغ ۲۵هزار دلار به بازماندگان قربانیان ایرانی-کانادایی این پرواز مسافربری پرداخت خواهد کرد. دولت کانادا هم‌چنین اعلام کرده بود که کمک‌های دیگری از جمله فراهم‌آوردن شرایط سفر خانواده‌های قربانیان را به کانادا مهیا کرده بود.

این در حالی‌ست که ایران و کانادا مدت‌هاست که روابط دیپلماتیک ندارند و شرایط برای سفر ایرانیان به کشور کانادا هم‌چون گذشته چندان آسان نیست. 

هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه 8 ژانویه پس از اینکه از فرودگاه «امام خمینی» تهران به مقصد کی‌ف به پرواز در آمد، هدف دو موشک سامانه پدافند هوایی سپاه پاسداران ایران قرار گرفت در هوا منفجر شد و همه ۱۷۶ نفر سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند.

 وزرای خارجه کانادا، اوکراین، افغانستان، بریتانیا و سوئد، پنج کشوری که اتباع‌شان در این حادثه جان خود را از دست دادند، روز پنج‌شنبه هفته گذشته در لندن برای انجام تحقیقات «کامل و شفاف» درباره این فاجعه با یکدیگر دیدار کرده بودند.

بیشتر از