نزدیکی چین و طالبان

چین می‌کوشد روابط سیاسی و اقتصادی خود را  با رژیم طالبان گسترش دهد، اما از حضور جنگجویان اویغور و خانواده‌های آن‌ها در افغانستان نگران است

وزیر خارجه طالبان سمت راست و نماینده ویژه چین در امور افغانستان سمت چپ- @QaharBalkhi/X

 ملا یعقوب و امیرخان متقی، وزیران دفاع و خارجه طالبان، با یوشیایوینگ، در دیدار با نماینده چین در افغانستان، بر گسترش همکاری با پکن تاکید کردند.  

وزارت دفاع طالبان دوشنبه، ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) در شبکه اکس نوشت که ملا یعقوب به یوشیایوینگ گفت که با روی کار آمدن «امارت اسلامی»، روابط دوجانبه افغانستان با کشورهای همسایه، به‌ویژه چین، روز به روز مستحکم‌تر می‌شود.  

وزارت دفاع طالبان به نقل از نماینده چین در افغانستان نوشت که او از برقراری امنیت کامل و ثبات در افغانستان ابراز خرسندی کرده و اطمینان داده است که کمک چین به مردم افغانستان و همکاری‌ در عرصه‌های اقتصادی و بازرگانی  ادامه خواهد یافت.  

بنابر این بیانیه، امیرخان متقی نیز در دیدار با یو شیایوینگ، از موضع چین در قبال این گروه در نشست‌های بین‌المللی، قدردانی کرد. در این بیانیه به نقل از نماینده چین آمده است که پکن به «استقلال افغانستان» احترام می‌گذرد و هیچگاه در امور داخلی این کشور مداخله نخواهد نکرد. 

چین از کشورهایی است که روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی با رژیم طالبان برقرار کرده است و هیئت‌های متعدد چینی در عرصه‌های مختلف به افغانستان سفر می‌کنند. در پی سرنگونی نظام جمهوریت در افغانستان، وانگ‌ یی، وزیر خارجه چین در فروردین دو سال پیش به کابل سفر کرد و با مقام‌های ارشد طالبان، از جمله امیرخان متقی و ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان، دیدار کرد. این سفر وزیر خارجه چین به افغانستان در حالی انجام شد که در آن زمان، مقام‌های خارجی به ندرت به افغانستان سفر می‌کردند. 

حکومت چین در سال‌ جاری زمینه سخنرانی و شرکت برخی از مقام‌های ارشد طالبان را در نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم کرده است، و این رویکرد نشان می‌دهد که روابط کابل - پکن از هر زمانی گرم‌‌تر است. مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، اوت گذشته در هفتمین نمایشگاه واردات و صادرات آسیای جنوبی - چین، به سخنرانی مجازی پرداخت و از همکاری چین و گسترش روابط تجاری با افغانستان سپاسگزاری کرد.  

اکتبر سال جاری، چین امیرخان متقی را به نشست ترنس‌هیمالیا دعوت کرد. کشورهای حوزه هیمالیا در این نشست درباره روابط اقتصادی، ارتباطات منطقه‌ای و تغییرات اقلیمی این منطقه گفت‌و‌گو کردند. امیرخان متقی در دیدار با یو شیایوینگ، از این دعوت نیز تشکر کرد. چین همچنین هیئت طالبان را به رهبری نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت این گروه، برای شرکت در سومین مجمع همکاری‌های بین‌المللی «کمربند و جاده» در اواخر این ماه که با حضور نمایندگان بیش از ۱۳۰ کشور برگزار می‌شود، دعوت کرد.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از قدرت‌گیری طالبان، چین تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در زمینه معادن و منابع زیرزمینی افغانستان نشان داده است. طالبان قراردادی به ارزش ۵۴۰ میلیون دلار برای استخراج نفت آمودریا با یک شرکت چینی امضا کرده‌اند. گفته می‌شود که این شرکت چینی حجم استخراج نفت را افزایش داده است. طالبان همچنین از پکن خواسته‌اند که استخراج معدن مس عینک، از بزرگ‌ترین معادن مس افغانستان، را آغاز کند. چین علاقه زیادی به استخراج معادن لیتوم دارد که از عناصر معدنی گرانقیمت است و گفت‌وگوهایی با طالبان در این زمینه انجام داده است.  لیتیوم قابلیت ذخیره کردن انرژی برق را دارد و از آن در ساخت باتری‌ تلفن‌ها، خودروهای الکتریکی، لپتاپ‌‌ها و هواپیماهای بی‌سرنشین استفاده می‌شود. عقد قرارداد‌های استخراج معادن با رژیم طالبان که فاقد مشروعیت ملی و جهانی است، با انتقادهایی مواجه شده است. منتقدان طالبان می‌گویند که چین این معادن را «تاراج» می‌کند. 

چین می‌کوشد روابط سیاسی و اقتصادی خود را  با رژیم طالبان گسترش دهد، اما از حضور جنگجویان اویغور و خانواده‌های آن‌ها در افغانستان نگران است. مقام‌های چینی محرمانه و غیرعلنی از طالبان خواسته‌اند که تهدید اویغورها را دفع کنند. طالبان مدعی‎‌اند که از خاک افغانستان علیه هیچ گروه و کشوری استفاده نخواهد شد.  

چین پایان ماموریت نظامی ایالات متحده آمریکا در افغانستان را دستاوردی برای خود می‌داند. گذشت زمان به این پرسش پاسخ خواهد داد که طالبان تا چه زمانی ساز همکاری با چین را می‌نوازند که از رقیبان جدی ایالات متحده آمریکا و غرب است. برخی از چهره‌های سیاسی آمریکا، از جمله دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوریخواهان در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا، از نفوذ چین در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. 

بیشتر از جهان