پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ایران به‌دلیل حمایت از حماس را بررسی می‌کند

کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا برنامه‌هایی را در مورد چگونگی تحریم بیشتر حماس طراحی کرده‌اند

نشریه پولیتیکو روز شنبه، یازدهم نوامبر (۲۰ آبان)، در گزارشی نوشت: «اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران به‌دلیل حمایت از حماس بحث می‌کند؛ با این حال، اختلاف‌ نظر گسترده‌ای در میان دیپلمات‌های اروپایی بر سر اینکه آیا این اقدام ایده خوبی است یا نه وجود دارد.»

این نشریه همچنین خبر داد که سه کشور بزرگ عضو اتحادیه اروپا شامل آلمان، فرانسه و ایتالیا برنامه‌هایی را در مورد چگونگی تحریم بیشتر حماس طراحی کرده‌اند.

در گزارش پولیتیکو آمده است: «تهران از مدت‌ها پیش یکی از حامیان اصلی حماس بود که حمله‌هایش در روز هفتم اکتبر جان بیش از ۱۴۰۰ شهروند اسرائیلی را گرفت و بیش از ۲۴۰ نفر ربوده شدند. با این حال، به‌رغم سابقه حمایت جمهوری اسلامی از حماس، برخی از مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی میزان دخالت مستقیم ایران یا حتی آگاهی از برنامه‌های حماس برای حمله اکتبر را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند. در چنین شرایطی، برخی در داخل اتحادیه اروپا می‌خواهند تحریم‌های بیشتری را علیه ایران، به‌ویژه ممنوعیت صادرات قطعات مورد استفاده در تولید موشک، آماده کنند.»

‌اتحادیه اروپا سال‌ها پیش حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد و تحریم‌هایی علیه این گروه شبه‌نظامی وضع کرده است. در مورد ایران، اتحادیه اروپا در ماه گذشته تصمیم گرفت تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای را حفظ کند. از ماه ژوئیه نیز بروکسل یک رژیم تحریمی جدید را اعمال کرده که صادرات قطعات مورد استفاده در هواپیماهای بدون سرنشین به ایران را ممنوع می‌کند زیرا گزارش‌ها از استفاده هواپیماهای بدون سرنشین ایران از طرف روسیه برای بمباران اوکراین حکایت داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش پولیتیکو و به نقل از سه دیپلمات اتحادیه اروپا که نخواستند نامشان فاش شود، اکنون بحث بر سر تحریم‌های جدید علیه ایران در بروکسل بالا گرفته است.

این پیشنهاد هفته گذشته مورد بحث قرار گرفت و چندین کشور اتحادیه اروپا با این استدلال که اعمال تحریم‌های بیشتر ممکن است نتیجه معکوس داشته و درگیری در خاورمیانه را تشدید کند، با آن مخالفت کردند.

 در طرف مقابل، برخی از کشورهای اتحادیه اروپا معتقدند که اگر شواهدی مبنی بر دست داشتن ایران در حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائيل وجود داشته باشد یا تهران اوضاع منطقه را رو به وخامت ببرد، منطقی است که اقدام‌های آماده‌ای روی میز باشد.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حماس از طرف آمریکا و اسرائیل تحت فشار قرار گرفته و سه کشور آلمان، فرانسه و ایتالیا تحریم‌های جدیدی را علیه حماس و حامیان بین‌المللی آن در یک سند غیر رسمی اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده‌اند.

در این سند سه صفحه‌ای که به رویت گزارشگر پولیتیکو رسیده است، این کشورها در تاریخ نهم نوامبر، تاکید کردند که «افزایش تعامل برای منزوی کردن حماس در سطح بین‌المللی و مشروعیت‌زدایی از روایت نادرست حماس به‌عنوان «مدافع آرمان فلسطین» اهمیت دارد».

این سند می‌افزاید «هنگامی که شرایط سیاسی مناسب باشد»، اقدام‌های جدید باید از طرف ائتلاف گسترده‌ای از دولت‌ها با حضور قوی کشورهای عربی اجرا شود زیرا هدف این است که حماس را از منابع در دسترسش محروم کرده، زیرساخت‌های آن در خارج از غزه و جایگاه سیاسی و عمومی آن هدف قرار گیرد.

گفته می‌شود یکی از پیشنهادها این است که تحریم‌های کنونی که حماس را از سال ۲۰۰۳ در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده گسترش یافته و افراد بیشتری از این سازمان را شامل شود. این سند همچنین پیشنهاد می‌کند که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران به‌دلیل حمایت این کشور از روسیه و حماس در زمینه ارائه تسلیحات موشکی گسترش یابد.

جمهوری اسلامی ایران که از حامیان دیرینه حماس و حزب‌الله است، هرگونه دخالت در تهاجم حماس به اسرائیل را رد کرده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اقدام حماس را تمجید کرده، اما همچنین تاکید داشته «کسانی که می‌گویند حماسه اخیر کار غیرفلسطینی‌ها است، اشتباه می‌کنند».

با وجود انکار ایران، ترس از جاه‌طلبی‌های این کشور همچنان پابرجا است و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، به تهران و دیگرانی که ممکن است به فکر حمله به اسرائیل باشند، هشدار داده: «این کار را نکن. نکن. نکن.»

گزارش‌ها درباره اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران در حالی است که برخی از دیپلمات‌ها استدلال می‌کنند اقدام‌های جدید می‌تواند بر مذاکرات احیای برجام نیز تاثیر بگذارد؛ هرچند این توافق از نظر بسیاری، مرده اعلام شده است.

به گفته یک دیپلمات اتحادیه اروپا به پولیتیکو، نهاد دیپلماتیک این اتحادیه از کشورهای عضو خواسته است که در مورد پیامدهای احتمالی پیشنهاد تحریمی علیه ایران توضیح دهند.

دیپلمات دیگری نیز تاکید کرد که این گفت‌وگوها مقدماتی بوده و فرصتی را فراهم کرده که کشورهای عضو بتوانند بدون نیاز به اتخاذ موضعی قاطع، سوالات حقوقی و سیاسی‌شان را در این زمینه مطرح کنند. به گفته او، پس از بررسی‌های بیشتر، این پیشنهاد ممکن است حمایت لازم برای اجرایی شدن را جلب نکند.