افزایش هفت برابری جریمه‌های آسیب به حیات‌وحش در سایه ناکارآمدی مسئولان

یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها برای محافظت از گونه‌های جانوری، آموزش جوامع محلی است

تصویری از علیرضا شهرداری و پیروز، توله یوزپلنگی که به نماد امید ایرانیان تبدیل شده بودــ اقتصادآنلاین

سازمان حفاظت‌ محیط‌ زیست از افزایش هفت برابری جریمه‌های مرتبط با آسیب به حیات‌ وحش خبر داد و اعلام کرد که نرخ‌های جدید بر اساس افزایش نرخ تورم از سال ۱۳۹۸ افزایش پیدا خواهد کرد.

غلامرضا ابدالی، مدیرکل دفتر مدیریت و حفاظت حیات‌ وحش سازمان محیط‌ زیست، با اعلام این خبر گفت که این جریمه‌ها از چهار سال پیش تاکنون به‌روز نشده بودند و به همین دلیل «بازدارندگی آسیب‌ به حیات‌وحش کم شد».

افزایش هفت برابری جریمه آسیب به حیات‌ وحش روز سه‌شنبه ۲۱ آذر در جلسه شورای عالی محیط‌ زیست، تصویب شد. به گفته غلامرضا ابدالی، این جریمه‌ها تمام گونه‌های جانوری را شامل می‌شود.

این مقام دولتی افزود که افزایش هفت برابری جریمه‌ آسیب به حیات‌ وحش با هدف بازدارندگی و کاهش تخلف در این زمینه اجرا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قوانین بازدارنده و جرم‌انگاری آسیب به حیات‌ وحش در محافظت از گونه‌های جانوری به‌خصوص گونه‌های در معرض خطر انقراض تاثیر بسیار دارد و دست سوداگران را از حیات‌ وحش کوتاه می‌کند اما دولتی‌ها در حالی ادعای افزایش هفت برابری جریمه‌ها با هدف کاهش مخاطرات حیات‌ وحش را مطرح می‌کنند که گزارش‌ها نشان می‌دهد ناکارآمدی دولت‌های جمهوری اسلامی بیشترین آسیب را به حیات‌ وحش ایران وارد کرده است.

کشته شدن یوزهای ایرانی در اثر تصادف در جاده‌هایی که فنس‌کشی و نورپردازی نشده‌اند، بی‌اعتنایی به محافظت از زیست‌گاه‌های بومی، روش‌های مخاطره‌آمیز تکثیر در اسارت گونه‌های در معرض خطر، آلودگی زیستگاه‌ها به زباله‌های صنعتی، جنگل‌خواری، دخالت‌های انسانی و باغ‌وحش‌های غیراستاندارد از این حقیقت پرده برمی‌دارند که مسئولان محیط‌ زیست در دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی برای محافظت از حیات‌وحش ایران دانش و اراده کافی ندارند و به خطر انقراض بسیاری از گونه‌های جانوری در ایران دامن زده‌اند.

یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها برای محافظت از گونه‌های جانوری آموزش جوامع محلی است که باید در راس امور و اولویت‌های مسئولان دولتی قرار بگیرد. به‌رغم‌ اینکه کنشگران محیط‌ زیست بارها بر این مسئله تاکید کرده‌اند، دولتی‌ها همچنان به این موضوع توجهی ندارند.

در سایه این بی‌اعتنایی‌ها، شکارچیان محلی و سوداگران در مناطق حفاظت‌شده گونه‌های جانوری را شکار می‌کنند یا آن‌ها را برای نگهداری در مجموعه‌های شخصی به اسارت می‌گیرند.

طبق اعلام سازمان حفاظت محیط‌ زیست، تنها ۱۰۰ گونه جانوری از گروه مهره‌داران در ایران در معرض خطر انقراض قرار دارند. گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد که طی یک دهه گذشته حدود ۲۳۰ گونه جانوری شامل آهو، یوز ایرانی، خرس قهوه‌ای و پلنگ در اثر شکار غیرمجاز، تصادف‌های جاده‌ای، اهمال دستگاه‌های مسئول، خطای انسانی و آسیب‌های محیطی جان باخته‌اند. حدود ۵۰ یوز ایرانی نیز طی سه دهه به همین دلایل کشته شده‌اند.