از نیکلاس کاپولا به نیکلاس کیج؛ بازیگری که نخواست «آقازاده هنری» باشد

«فکر نکنم هیچ فیلمسازی دوست داشته باشد که نام کاپولا بر عنوان فیلمش سایه بیندازد»

 نیکلاس کیج در کنار عمویش فرانسیس کاپولا و  عموزاده اش سوفیا کاپولا - AFP

نیکلاس کیج، بازیگر برنده جایزه اسکار، در کارگاه «در گفت‌وگو» جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ جده، در بحثی یک ساعته درباره بازی‌های برجسته‌اش تماشاگران را مجذوب خود کرد.

به گزارش عرب نیوز در این رویداد که مجری لبنانی، رایا ابی‌راشد، آن را اداره می‌کرد، کیج سخنانش را با روایت داستان تغییر نامش از نیکلاس کاپولا به نیکلاس کیج در ابتدای کارش آغاز کرد. فرانسیس کاپولا، عموی نیکلاس، و سوفیا و رمن کاپولا، عموزاده‌های او هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که سر صحنه فیلمبرداری فیلم «اوقات خوش در ریجمونت‌های» (Fast Times at Ridgemont High) قربانی مواردی از قلدری شد و به دلیل نسبتش با فرانسیس فورد کاپولا، فیلمساز مشهور، در استعداد او ابراز تردید کردند. کیج فاش کرد: «آن‌ها جملاتی از فیلم اینک آخرالزمان را نقل می‌کردند و به‌ جای «بوی ناپالم سرصبح» جمله را به «من بوی نیکلاس را سرصبح دوست دارم» تغییر می‌دادند.»

او تصدیق کرد که ممکن است کارگردانان و فیلمسازان دوست نداشته باشند نام کاپولا با کارشان مرتبط شود و همین باعث شد او نامش را تغییر دهد. کیج توضیح داد: «فکر نکنم هیچ فیلمسازی دوست داشته باشد نام کاپولا بر عنوان فیلمش سایه بیندازد؛ بنابراین بیشتر به دلایل کاری نامم را تغییر دادم.»

کیج با صحبت درباره نقشش در فیلم کمدی «ماه‌ زده» (Moonstruck) محصول سال ۱۹۸۷ در کنار شِر، از گفت‌وگوی جالبی که با این خواننده مشهور داشت، پرده برداشت. کیج از خواننده پرسیده بود که چرا او را در این فیلم می‌خواهد و شِر پاسخ داده بود: «من تو را در پگی سو ازدواج کرد دیدم و فکر کردم که مثل یک تصادف رانندگی دو ساعته بود و باید تو را می‌داشتم.»

کیج آثار گذشته‌اش را ارزیابی کرد و از «بوسه خون‌آشام»، «ترک لاس‌وگاس»، «بزرگ کردن آریزونا»، «اقتباس» و فیلم «سناریو رویایی» به عنوان پنج فیلمنامه‌ای نام برد که آن‌ها را اوج سفر ۴۵ ساله‌اش در صنعت فیلم در نظر می‌گیرد.

کیج با نگاهی اجمالی به پروژه‌های آینده‌اش، از جزئیات فیلم آتی‌اش «سناریو رویایی» رونمایی کرد؛ جایی که او مردی معمولی را به تصویر می‌کشد که به شکلی مرموز در رویاهای دیگران ظاهر می‌شود.

کیج به تجربه کار در مجموعه‌های تلویزیون هم ابراز علاقه کرد و گفت: «من به تلویزیون فکر می‌کنم. پسرم مرا با سریال «افسارگسیخته» (برکینگ بد/ Breaking Bad) آشنا کرد و دیدم برایان کرانستون (شخصیت والتر وایت در سریال) یک ساعت به یک چمدان خیره شده است. من هیچ‌وقت فرصت نمی‌کنم یک ساعت به چمدان خیره شوم. گفتم: بیا کمی کار تلویزیونی بسازیم.»

او از قصدش برای رفتن به تلویزیون، در حالی‌ که همچنان رویکرد گزینشی به پروژه‌های سینمایی را حفظ می‌کند، صحبت کرد و از تمایل برای بیشتر وقت گذراندن با دختر ۱۵ ماهه‌اش به عنوان یک عامل انگیزشی نام برد.

کیج درباره تاثیر بردن جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم «ترک لاس‌وگاس» به کارگردانی مایک فیگیس در سال ۱۹۹۵ هم صحبت کرد. او این جایزه را مسبب فراهم کردن آزادی خلاقانه و فراهم کردن فرصتی برای دنبال کردن دیدگاه هنری‌اش دانست. کیج به شوخی گفت که این جایزه «مجالی» برای ساخت فیلم بود و به او اجازه داد با کارگردانان کار و در عین حال کنترل خلاقانه‌اش را حفظ کند.

در طول گفت‌وگو کیج در مورد اینکه نزدیک بود در یکی از فیلم‌های «سوپرمن» به کارگردانی تیم برتون بازی کند، نکته جالبی را فاش کرد. این پروژه هیجان‌انگیز در نهایت به دلیل تردیدهای مدیران استودیو متوقف شد. کیج توضیح داد: «تیم پس از موفقیت حمله مریخ! در اوج بود. ما به شکلی باورنکردنی نزدیک شدیم، اما استودیو تصمیم گرفت کل تولید را لغو کند. من معتقدم که آن‌ها در مورد هزینه بالقوه و اینکه آیا سرمایه‌گذاری‌شان جبران می‌شود، نگران بودند.»

بیشتر از فیلم