حمله به شهرک مهاجران افغان در ایران پس از کشته‌ شدن یک جوان در استان یزد

مقام‌های یزد از ضارب به عنوان یک «فرد غیربومی» یاد کرده‌اند

در تصاویر منتشرشده از حمله به شهرک مهاجران افغان دیده می‌شود که بخشی از محله آتش گرفته است‌- رسانه‌های اجتماعی

پس از کشته شدن یک جوان در نزاع خیابانی در شهر میبد، واقع‌در استان یزد ایران، ساکنان این شهر به شهرک مهاجران افغان حمله کردند. اینک شورای تامین استان یزد دستور داده است که در شهرک محل زندگی این مهاجران محدودیت‌هایی ایجاد شود. 

یک جوان یزدی به نام امیررضا آقایی پنجشنبه ۹ آذرماه در یک درگیری در خیابان خرمشهر میبد، با چاقو کشته و فردی دیگر به نام رحیمی زخمی و در بیمارستان بستری شد. مقام‌های محلی به نام ضارب یا ملیت او اشاره‌ای نکردند، اما برخی رسانه‌ها نوشتند فردی که او را با چاقو زده، اهل افغانستان بوده، ادعایی که تاکنون ثابت نشده است.

جمال سجادی‌پور، فرماندار میبد، می‌گوید دو متهم شناسایی شده‌اند که متهم اصلی در یکی از محله‌های شهر یزد مخفی شده بود. هم‌زمان، رسانه‌های ایران، ازجمله همشهری فیلمی از حمله به محل زندگی مهاجران افغان منتشر کردند. در ویدیویی دیده می‌شود که بخشی از محل آتش گرفته است و عده‌ای در حال فرارند.

دادستان میبد و مقام‌های محلی در تلاش برای آرام‌‌کردن اوضاع به مردم گفتند که برای رسیدگی به پرونده «بازپرس ویژه‌» تعیین شده است و مسئولان قضایی هم خبر دادند که متهم اصلی و یک نفر دیگر دستگیر شده‌اند. از طرفی عباسعلی بهدانی‌فر، فرمانده پلیس استان یزد، نیز به رسانه‌ها گفت گروه‌های امنیتی و اطلاعاتی در «کمتر از ۱۵ ساعت» قاتل را در «مخفیگاه» او دستگیر کردند. او از شخص دستگیرشده به عنوان یک «فرد غیربومی» نام برد.

شماری از نمازگزاران در شهر میبد یزد جمعه، ۱۰ آذرماه، در واکنش به کشته‌شدن این جوان با تجمع در مصلی علیه مهاجران افغان شعار دادند و با محافظان اطراف مصلی درگیر شدند. فیلم زدوخورد در مصلای میبد در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است. در این فیلم یک پسر نوجوان معترض دیده می‌شود که عکس امیررضا آقایی را بالای سر گرفته است و شعار می‌دهد. در واکنش به این اعتراض‌ها، یکی از فرماندهان نظامی شهر پشت تریبون می‌رود و مردم را به آرامش دعوت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حساب اینستاگرامی «میبدسیتی» روز شنبه ۱۱ آذر با انتشار فیلمی گزارش داد که مسیر ورودی مهمان‌شهر، محل زندگی مهاجران، دیوارکشی شده و تغییر کرده است.

مهمان‌شهر به شهرک‌‌هایی گفته می‌شود که برای اسکان شهروندان غیرایرانی و معمولا افغان در استان‌های مختلف ایران ساخته شده است. استان یزد سه شهرک مهاجرنشین در اردکان، تفت و میبد دارد که روز جمعه به شهرک مهمان‌شهر میبد حمله شد.

مجید بهارستانی، شهردار میبد، به روزنامه اینترنتی فراز گفت که براساس مصوبه شورای تامین شهرستان که شب شنبه برگزار شد، قرار است برای دسترسی به مهمان‌شهر مسیر جداگانه‌ای باز شود.

به گفته بهارستانی، مردم میبد از مدت‌ها پیش خواهان اخراج اتباع خارجی بوده‌اند. او اضافه کرد که ۱۲ هزار تبعه افغان در میبد ساکن‌اند. البته در این آمار کسانی که او مهاجر «غیرقانونی» توصیف کرد، لحاظ نشده‌اند.

با تسلط طالبان بر افغانستان میزان مهاجرت افغان‌ها به ایران افزایش چشمگیری داشت. در مواردی، مردم از دولت به‌دلیل مدیریت نادرست مهاجران و پناهجویان انتقاد کرده‌اند. 

مدیر اتباع خارجی یزد خردادماه گفته بود که از شمار پناهجویان افغان در یزد آمار رسمی و دقیقی ندارد اما براساس آمار قبلی، حدود ۱۴۰ هزار شهروند خارجی عمدتا افغان، عراقی و پاکستانی در استان یزد زندگی می‌‌کنند.

حکومت جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته اخراج مهاجران افغان را تشدید کرده است و با وجود وضعیت بد اقتصادی، انسانی و بیکاری فزاینده در افغانستان اخراج مهاجران افغان از ایران ادامه دارد. احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه هشتم آذر در حاشیه نشست هیئت‌دولت، از شدت‌گرفتن اخراج مهاجران غیرقانونی خبر داد و گفت که نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از مهاجران غیرقانونی به کشورهایشان بازگردانده شده‌اند.