ایران در ۱۰ روز گذشته نزدیک به ۲۵ هزار مهاجر افغان را اخراج کرده است

حکومت ایران در شش ماه نخست امسال ۳۲۸ هزار مهاجر افغان را اخراج کرد

مهاجران افغان در مرز اسلام‌قلعه‌ــ MOHSEN KARIMI/AFP

هم‌زمان با ادامه اخراج مهاجران افغان از پاکستان، خبرگزاری رسمی ایران گزارش داد که در ۱۰ روز گذشته نزدیک به ۲۵ هزار مهاجر افغان از این کشور به افغانستان اخراج شده‌اند. 

در آستانه زمستان و با وجود فقر و بیکاری فزاینده در افغانستان اخراج مهاجران افغان نه‌تنها از پاکستان بلکه از ایران نیز افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، سردار مجید شجاع، فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی، اعلام کرد که مرزبانان ایران در کمتر از دو هفته، ۲۴ هزار و ۸۸۴ نفر از «اتباع غیرمجاز افغانستان» را از مرز دوغارون اخراج کرده و به افغانستان بازگردانده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایرنا در این گزارش افزود که در شش ماه اول سال ۱۴۰۲، در مجموع حدود ۳۲۸ هزار مهاجر افغان که مدرک اقامت نداشتند، به کشورشان بازگردانده شدند.

در عین حال، وزارت امور مهاجران و عودت‌کنندگان رژیم طالبان هم روز دوشنبه ششم آذر اعلام کرد که تنها در یک روز بیش از دو هزار مهاجر افغان اخراج شده‌اند. 

هزاران مهاجر افغان در حالی وارد کشورشان می‌شوند که افغانستان در اوج فقر و گرسنگی گرفتار است و بیکاری و ناامنی غذایی به شکل بی‌سابقه‌ای در این کشور افزایش یافته است. بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از جمعیت افغانستان با ناامنی غذایی مواجه‌اند. 

حکومت پاکستان اوایل ماه اکتبر به تمامی مهاجران بدون اجازه اقامت قانونی در آن کشور اعلام کرد که تا اول نوامبر فرصت دارند پاکستان را داوطلبانه ترک کنند وگرنه بازداشت خواهند شد. پس از پایان این مهلت، پلیس پاکستان بازداشت و اخراج مهاجران را آغاز کرد و بر اساس گزارش سازمان ملل، روزانه هزاران نفر وارد افغانستان می‌شوند. 

این تصمیم حکومت پاکستان برای اخراج گروهی مهاجران افغان در آستانه فصل سرما هم‌زمان با وضعیت اقتصادی نابسامان افغانستان با واکنش‌های گسترده نهادهای حقوق‌بشری مواجه شد اما پاکستان بدون اعتنا به این واکنش‌ها، به روند اخراج مهاجران افغان ادامه داد. 

بر اساس آمارها، تاکنون بیشتر از ۴۰۰ هزار مهاجر افغان در شرایطی از پاکستان اخراج شده‌اند که بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، افغانستان در ورطه بدترین بحران انسانی سال‌های اخیرش گرفتار است. به گفته این سازمان، افزایش بی‌سابقه تعداد گرسنگان و مبتلایان به سوءتغذیه همراه با وقوع بدترین خشکسالی در ۳۰ سال اخیر و همچنین بحران اقتصادی فلج‌کننده از هر سه نفر دو نفر را در افغانستان نیازمند کمک کرده است.

بیشتر از جهان