گره کور تفریح و سفر در ایران؛ مردم در بن‌بست گرانی و تورم

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس، تاکید کرده در حال حاضر هزینه‌های سفر سه روزه به شهرهایی مانند شیراز برای هر نفر حداقل حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است

تردد مردم در امکان عمومی- عکس اکو ایران

تورم و گرانی در ایران نه‌تنها سفرهای ساده را برای خانوارها بسیار سخت و ناممکن کرده، بلکه به دلیل مشکلات معیشتی، پذیرایی از مهمان و برگزاری دورهمی‌ها هم از رونق افتاده است.

محمود فخری، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس، تاکید کرده در حال حاضر هزینه‌های سفر سه‌روزه به شهرهایی مانند شیراز برای هر نفر حداقل حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است.

این مقام صنفی حوزه گردشگری هزینه برای سفر به مناطقی مانند جزیره کیش در ایران را متفاوت‌تر دانسته و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تصریح کرده است: «تنها در سال ۱۴۰۱ متوسط هزینه‌های سفر در داخل ایران حدود ۲۵ درصد افزایش داشته که شامل همه انواع حمل‌ونقل می‌شود.»

طبق آمار منتشر‌شده، سهم سفر و سرگرمی در سبد معیشتی خانواده‌های ایرانی از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۲، از ۲.۹ درصد به رقمی نزدیک به نیم درصد رسیده است.

اما معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر‌خلاف نظر کارشناسان این حوزه، ادعا می‌کند که آمار گردشگری در چهار‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۲.۱۳ درصد رشد داشته است و حدود دو میلیون و ۴۸ هزار و ۵۱۴ نفر در داخل ایران سفر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که مسئولان دولتی مداوم در حال ارائه آمارهای بهبود اوضاع و رشد همه ارقام گردشگری در ایران‌اند، علی عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران، فروردین‌‌ماه ۱۴۰۲، ضمن ناامیدکننده دانستن افق گردشگری داخلی و خارجی، به‌ دشواری و رکود حاکم بر این بازار به‌دلیل تحریم‌ها، تورم و وضعیت آشفته اقتصادی اشاره کرده است.

عبدالمالکی ضربه وارد‌شده به صنعت گردشگری در‌نتیجه همه‌گیری بیماری کرونا را جبران‌ناپذیر دانسته و دراین‌باره گفته است: «از سال ۲۰۲۲ به این‌سو وضعیت صنعت گردشگری در جهان خیلی بهتر شده است، اما رونق گردشگری در ایران به اتخاذ راهکارها و تصمیم‌هایی نیاز دارد که بتواند این روزهای سخت را پشت سر بگذارد.»

رئیس جامعه هتل‌داران ایران نیز مردادماه سال ۱۴۰۲، در نشست خبری به همراه جمعی از اعضای جامعه هتل‌داران و کارشناسان، با نامناسب دانستن شرایط گردشگری و هتل‌داری و بحرانی‌بودن آن گفت این صنعت در چند سال گذشته به‌صورت مکرر با بحران‌های مختلف مواجه شده و به‌شدت آسیب‌دیده است.

اعضای جامعه هتل‌داران در این نشست تاکید کردند که شرایط گردشگری روزبه‌روز بدتر می‌شود و صنعت هتل‌داری در ایران به‌شدت آسیب‌دیده است.

بر اساس اطلاعات موجود و با درنظرگرفتن مجموع شرایط و مشکلات سفرهای داخلی در ایران، مراکز گردشگری و تفریحی در استان‌های مازندران، تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، گیلان، کرمان، خوزستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی و غربی بیشترین آسیب‌ها را متحمل شده‌اند.

باتوجه‌به اینکه طبق نظر کارشناسان، رفتن به یک سفر ساده در صورت نداشتن میزبان در مقصد، بالغ بر ۶۰ میلیون تومان برای یک خانواده چهار تا پنج نفره هزینه دارد و باتوجه‌به وضع حقوق و معیشت بخش بزرگی از جامعه ایران به‌ویژه کارمندان، کارگران و بازنشستگان، به نظر می‌رسد این تفریح به فرصتی لوکس در زندگی مردم مبدل شده و بسیاری را از سفر محروم کرده است.

طبقاتی شدن بسیاری از تفریح‌ها طی سال‌های گذشته، بهره‌بردن از آن‌ها را برای عموم خانواده‌های ایرانی با هر سطح درآمدی سخت و ناممکن کرده است. رفتن به رستوران، سفرهای یک‌روزه و برگزاری دورهمی و مهمانی در مناسبت‌ها و تعطیلات، بخشی از تفریح‌هایی‌اند که دیگر کمتر امکان انجامشان وجود دارد و این موضوع باعث شده است نه‌تنها در فصل بهار، بلکه تابستان و پاییز سال ۱۴۰۲ نیز از این منظر برای بسیاری از جمله کسب‌وکارهای وابسته، مایوس‌کننده باشد.

به‌این‌ترتیب، حتی نمایندگان ولی‌فقیه در ایران که در روزهای پایانی دولت دوازدهم دلیل مشکلات معیشتی و کم‌آبی را درنظرنداشتن خدا و عمل‌نکردن مردم به وظایف شرعی می‌دانستند، این روزها معترف‌اند که این شرایط حاصل مسئولیت‌ناپذیر بودن دولت در قبال جامعه و شرایط نامطلوب اقتصادی و سیاسی است.