جنگ اسرائیل و حماس؛ بلینکن خواستار حفاظت از جان غیرنظامیان شد

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی دیدار کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه ۳۰ نوامبر، در سفر به خاورمیانه، با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی ملاقات کرد. 

بلینکن طی سفر به اسرائیل، در سخنانش یاد هنری کیسینجر، دیپلمات و وزیر خارجه پیشین آمریکا را گرامی داشت و  در دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل، در تل‌آویو گفت: «او در انتشار خرد و توصیه‌های خود بسیار سخاوتمند بود. او از جمله معدود دانشجویان عالی تاریخ بود و کمتر کسی هست که بهتر از او در شکل دادن به جهان نقش ایفا کرده باشد.» 

هرتزوگ نیز در ستایش از کیسینجر گفت که او در توافق ۱۹۷۹ اسرائیل با مصر، «سنگ بنای اسرائیل را نهاد.» 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن، شامگاه چهارشنبه‌ و ساعاتی پس از آزادی ۱۰ گروگان اسرائیلی و چهار تایلندی از اسارت حماس، وارد اسرائیل شد؛ این سومین سفر بلینکن به منطقه پس از شروع جنگ اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با مقام‌های اسرائیل درباره توقف جنگ در غزه، آزادی گروگان‌ها و کمک‌های بشردوستانه برای غزه گفت‌و‌گو کرد. تخمین زده می‌شود که ۱۴۵ گروگان از حدود ۲۴۰ نفری که حماس در حمله هفتم اکتبر به اسارت گرفت، کماکان در غزه نگهداری می‌شوند.

وزیر خارجه آمریکا در اورشلیم با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و  یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل نیز ملاقات کرد.  بلینکن در دیدار با نتانیاهو بر حفاظت از جان غیرنظامیان در غزه تاکید کرد و از اسرائیل خواست تا برای حفاظت از غیرنظامیان تلاش کند. 

او همچنین روز پنجشنبه و در حاشیه آتش‌بس موقت میان اسرائیل و گروه شبه‌نظامی حماس در نوار غزه، در کرانه باختری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دیدار کرد. 

بلینکن ضمن استقبال از آتش‌بس گفت این تصمیم «نتایج مثبتی»‌ داشته است و ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس تمدید شود. 

بلینکن برای ملاقات با محمود عباس تحت شدیدترین تدابیر امنیتی وارد رام‌الله در کرانه غربی شد و در مقر تشکیلات خودگردان فلسطینی که بر کرانه باختری مدیریت دارد، با رئیس تشکیلات خودگردان ملاقات کرد. 

محمود عباس از وزیر خارجه ایالات متحده خواست تا اسرائیل را به پایان هر چه سریع‌تر «اشغال سرزمین‌های فلسطینی» ترغیب کند. 

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت اسرائیل در حال اخراج مرحله‌به‌مرحله فلسطینی‌ها از سرزمین‌هایشان است.

سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه در حالی است که اسرائیل و حماس بار دیگر با تمدید یک‌روزه آتش‌بس موافقت کردند تا گروگان‌های اسرائیلی و زندانیان فلسطینی تبادل و آزاد شوند. 

این در حالی است که حماس مسئولیت تیراندازی روز پنجشنبه در اورشلیم که سه کشته برجا گذاشت را به عهده گرفت. این حمله ساعتی پس از اعلام تمدید آتش‌بس انجام شد. 

پلیس اسرائیل گفت که مرد مهاجم از ساکنان شرق اورشلیم بود و در صحنه حمله، به ضرب گلوله نیروهای پلیس کشته شد. پلیس گفت که کشته‌شدگان شامل یک ربای ۷۳ ساله، یک زن ۶۷ ساله و یک زن ۲۴ ساله است. 

حماس در بیانیه‌ای پس از این حمله، آن را «واکنش طبیعی به جنایات اشغالگران در نوار غزه و کودکان در جنین» توصیف کرد. 

هرتزوگ در دیدار با بلینکن گفت این حمله «مثالی از جنگ بی‌پایانی است که ما در مقابله با سازمان‌های تروریستی و به‌ویژه حماس در آن مبارزه می‌‌کنیم.»

حماس مهاجمان را مراد نمر ۳۸ ساله و ابراهیم نمر ۳۰ ساله، و از اعضای شاخه مسلح حماس در شرق اورشلیم توصیف کرده است.