اکسیوس: آمریکا در هفت دهه بیش از ۷۰ هزار سلاح در اختیار اسرائیل قرار داد

ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۶ نوع تسلیحات از جمله موشک و هواپیما در اختیار اسرائیل قرار داده است

سربازان و تانک‌های اسرائیلی - خبرگزاری فرانسه

بنابر گزارش اکسیوس از اطلاعات پایگاه داده انتقال تسلیحات انستیتوی بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، آمریکا بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ هزار مورد انواع تسلیحات را از جمله هواپیما، وسایل نقلیه زمینی، موشک و بمب، به عنوان کمک‌ نظامی در اختیار اسرائيل قرار داده است.

اسرائیل بزرگترین دریافت‌کننده کمک‌های مالی نظامی ایالات متحده است و بیشتر ‌آن‌ها را به صورت کمک‌های تسلیحاتی دریافت می‌کند.

الیاس یوسف، متخصص نقل و انتقالات تسلیحات ایالات متحده در اندیشکده مرکز استیمسون در گفتگو با تایم گفت: «هدف آمریکا از این کمک‌ها برای چندین دهه این بود که اسرائیل را از طریق برتری کیفی نظامی نسبت به همسایگان آن به نزدیکترین متحد خود در منطقه تبدیل کند. این حمایت طولانی مدت به بخشی از دفاع اسرائیل که با کمک و تجهیزات آمریکایی تعریف می‌شود، منجر شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یوسف همچنین تاکید می‌کند که اسرائيل صنعت دفاعی خود را نیز توسعه داده است و اکنون و کمک مالی نظامی آمریکا تنها ۱۶ درصد بودجه دفاعی اسرائیل است.

این تحلیلگر همچنین در مورد تسلیحات نظامی اسرائيل در جنگ با حماس می‌گوید: «به نظر من فرض به جرات می‌توان گفت که تسلیحات آمریکایی به طور گسترده‌ای در عملیات فعلی نظامی اسرائيل در غزه استفاده می‌شوند.»

ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۱۶ نوع تسلیحات از جمله موشک و هواپیما در اختیار اسرائیل قرار داده است. تعداد و نوع دقیق این تسلیحات تا کنون علنی نشده است. با این حال برخی از نمایندگان کنگره کاخ سفید را برای شفافیت بیشتر در این مورد تحت فشار گذاشته‌اند.

کوری بوش، عضو دموکرات مجلس نمایندگان اخیرا به واشنگتن پست گفت: «این حق مردم آمریکا است که کاملا بدانند با پول مالیاتشان چه سلاح‌هایی برای چه کشورهایی از جمله اسرائیل فرستاده می‌شود. دولت بایدن باید همان‌طور که درمورد ارسال تسلیحات به اوکراین شفاف است، در مورد اسرائیل هم عمل کند.»

اگرچه دولت بایدن از اسرائیل خواسته است تا تلفات غیرنظامیان را کاهش دهد و این کشور را به برقراری وقفه‌های بشردوستانه در نبرد تشویق کرده است، اما پنتاگون اعلام کرد که محدودیتی برای استفاده نیروهای ارتش اسرائیل از تسلیحات آمریکایی ایجاد نمی‌کند.»

بنابر تحقیقات اکسیوس، رایج‌ترین سیستم تسلیحاتی که ایالات متحده طی سال‌های اخیر به اسرائیل فرستاده، مهمات تهاجم مستقیم مشترک است. این مهمات ابزار هدایت‌گری است که بمب‌های گرانشی غیر هدایت‌شونده را به بمب‌های هوشمند با قابلیت عملکرد در همه شرایط آب و هوایی تبدیل می‌کند.

بوئینگ سال گذشته بیش از هزار و ۸۰۰ فقره از این ابزار را در اختیار اسرائیل قرار داده است.

اسرائیل در حال حاضر به برخی از پیشرفته‌ترین سلاح‌های آمریکایی دسترسی دارد و بیش از ۱۵ درصد بودجه نظامی این کشور را ایالات متحده تامین می‌کند.  

بیشتر از جهان