سه کشور اروپایی: برنامه‌های موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی یک تهدید جدی جهانی است

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا تاکید کردند که توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی به‌ منظور پیشبرد برنامه هسته‌‌ای دنبال می‌شود

کمتر از یک هفته بعد از آن‌که مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی از یک موشک بالیستیک جدید با نام «خرمشهر ۴» رونمایی کردند، سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در یک بیانیه مشترک با محکوم کردن این اقدام، اعلام کردند که مقام‌های جمهوری اسلامی درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی برای متوقف کردن برنامه موشکی‌ خود را نادیده می‌گیرند.

در بیانیه مشترک روز پنجشنبه ۳۰ نوامبر (نهم آذرماه ۱۴۰۲) سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا، جمهوری اسلامی ایران متهم شده است که هم‌زمان با پیشبرد برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی‌ خود را هم بر خلاف خواست جامعه بین‌الملل توسعه داده است.

در این بیانیه مشترک، جمهوری اسلامی آشکارا یک تهدید جدی برای امنیت منطقه و جهان توصیف شده است.

سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا که طرف‌های توافق هسته‌ای برجام در سال ۲۰۱۵ و مذاکرات بعدی برای احیای این توافق‌نامه بودند، بار دیگر در بیانیه روز پنجشنبه خود تاکید کرده‌اند که توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی به‌ منظور پیشبرد برنامه هسته‌‌ای دنبال می‌شود که هیچ توجیه معتبر غیرنظامی برای آن وجود ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمعه هفته گذشته (سوم آذرماه) در جریان برگزاری یک مراسم حکومتی در تهران، مقام‌های جمهوری اسلامی برای نخستین بار از موشک «خرمشهر ۴» با نام عملیاتی «خیبر» رونمایی کردند.

مقام‌های نظامی جمهوری اسلامی و رسانه‌های داخلی ایران، موشک خرمشهر ۴ را یک موشک بالیستیک راهبردی «نقطه‌زن» با توان «رادارگریزی» توصیف کرده‌اند. درباره توانایی‌های نظامی و قابلیت‌های فنی این موشک، داده‌های مستقلی در دست نیست.

تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که برابر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی وضع شده بود، در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ (۲۶ مهرماه ۱۴۰۲) پایان یافت.

با این حال، شورای اروپا یک روز پیش از پایان موعد این تحریم‌ها، به‌طور رسمی اعلام کرد که این تحریم‌ها همچنان در چهارچوب کشورهای عضو اتحادیه اروپا، علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد.

پس از شروع جنگ میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه، نگرانی‌های جهانی و منطقه‌ای از برنامه‌های نظامی نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی، از جمله توان موشکی حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در عراق، سوریه و یمن، افزایش یافته است.

بیشتر از جهان