معاون وزیر خارجه طالبان: سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در هند با ما در تماس‌اند

عباس استانکزی گفت که دو کنسول افغانستان در هند با وزارت خارجه طالبان در تماس‌اند و به‌زودی سفارت را در دهلی بازگشایی می‌کنند

کنسول‌های افغانستان در بمبئی و حیدرآباد روز شنبه ۴ آذر با کارمندان سفارت افغانستان در دهلی نشستی برگزار کردند‌ــ @MumAfghanConsul/X

در ادامه تنش‌ها بر سر ادامه یا پایان فعالیت سفارت افغانستان در دهلی نو، شیرمحمد عباس استانکزی، معاون وزیر خارجه طالبان، در مصاحبه با رادیوتلویزیون ملی افغانستان (تحت کنترل طالبان) گفت که سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در هند با وزارت خارجه رژیم طالبان در ارتباطند و به‌زودی بازگشایی خواهند شد.

این در حالی است که هفته گذشته، فرید ماموندزی، سفیر دولت پیشین افغانستان در هند، با انتشار بیانیه‌ای گفت که سفارت افغانستان در دهلی نو به دلیل فقدان تعامل و همکاری وزارت خارجه هند به طور کامل بسته شده است و از سوم آذر به بعد، هیچ دیپلماتی به نمایندگی از افغانستان در هند فعالیت نمی‌کند. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که زکیه وردک، کنسول افغانستان در شهر بمبئی، و سیدمحمد ابراهیم خیل، کنسول افغانستان در حیدرآباد هند، روز شنبه چهارم آذر به سفارت افغانستان در دهلی نو رفته‌ و با برگزاری نشستی با برخی از کارکنان این سفارت، اعلام کرده‌اند که مسئولیت سفارت را به عهده گرفته‌اند.

عباس استانکزی، معاون وزیر خارجه طالبان، نیز در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان گفت: «کنسول‌های ما در بمبئی و حیدرآباد در دهلی‌اند. با آن‌ها صحبت کردم. سفارت را باز کرده‌اند. ادعای فردی به نام نعیمی که دیپلمات بود و اعلام کرد سفارت بسته شده است و خدمات ارائه نمی‌شود، حقیقت ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استانکزی همچنین مدعی شد که کنسولگری‌های افغانستان در بمبئی و حیدرآباد نیز فعال‌اند و در تعامل با وزارت خارجه طالبان خدمات کنسولی ارائه می‌کنند.

این در حالی است که فرید ماموندزی، سفیر سابق افغانستان در دهلی، در بیانیه روز جمعه سوم آذر، گفت که پس از ماه‌ها تلاش، هیچ نشانه‌ای از تغییر در رویکرد دولت هند در قبال تمدید ویزای دیپلمات‌های افغانستان به وجود نیامده و به همین دلیل این سفارت به کارش پایان داده است. او همچنین گفت که فهرست اموال و نیز حساب بانکی سفارت حاوی ۵۰۰ هزار دلار را به وزارت خارجه هند تحویل داده است تا بر اساس کنوانسیون وین، از آن‌ها محافظت کنند.

اما معاون وزیر خارجه طالبان گفت که دو کنسول افغانستان، زکیه وردک و محمد ابراهیم‌ خیل در حال بررسی دفاتر سفارت‌اند و به‌زودی این سفارتخانه را رسما بازگشایی خواهند کرد. آن‌ها روز شنبه با انتشار عکس‌هایی از سفارت افغانستان در دهلی در شبکه اجتماعی اکس، اعلام کردند که مسئولیت این سفارتخانه را مشترکا به عهده گرفته‌اند.

در حالی که هنوز هیچ کشوری رژیم طالبان را به رسمیت نشناخته است، این گروه در دو سال گذشته پیوسته تلاش کرده‌اند تا کنترل سفارت‌های افغانستان در کشورهای دیگر را به دست بگیرند. تاکنون شماری از کشورهای منطقه که روابط نزدیکی با طالبان دارند، از جمله پاکستان، ایران، چین، قطر، روسیه، ازبکستان، امارات متحده عربی و حتی ترکیه، دیپلمات‌های طالبان را پذیرفته‌اند. در برخی دیگر از کشورها از جمله کشورهای اروپایی هم اگرچه دولت‌ها حاضر به پذیرفتن دیپلمات‌های طالبان نشده‌اند، طالبان در تبانی با سفرا یا دیپلمات‌ها برای نفوذ در این سفارتخانه‌ها تلاش‌هایی کرده‌اند.

بیشتر از