خامنه‌ای: از ظرفیت نیروی دریایی ارتش برای اقتدار نظام استفاده شود

رهبر جمهوری اسلامی بر ارتقای توان و آمادگی رزمی نیروی دریایی ارتش تاکید کرد

تصویری از دیدار خامنه‌ای با فرماندهان نیروی دریایی ارتش‌ــ khamenei.ir

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ظهر سه‌شنبه هفتم آذر به مناسبت روز نیروی دریایی در ایران با شماری از فرماندهان ارتش دیدار کرد و از آنان خواست از ظرفیت‌های ارتش برای افزایش «اقتدار نظام» استفاده کنند.

او در این دیدار، بر «اجرای سیاست‌های توسعه دریامحور و لزوم کشف ظرفیت‌های جدید» در ارتش جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت که روز «تاریخی و فراموش‌نشدنی» هفتم آذر باید به عنوان «روز فداکاری نیروی دریایی» معرفی شود.

خامنه‌ای پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش از ابتدای وقوع انقلاب اسلامی تاکنون را «چشمگیر و غیرقابل‌باور» توصیف کرد و گفت: «در سال‌های اول انقلاب، حضور نیروی دریایی ارتش فراتر از آب‌های سرزمینی غیرقابل‌تصور بود اما اکنون با قدرت و صلابت سفر ۳۶۰ درجه به دور دنیا انجام می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود که نیروهای دریایی ارتش پس از عملیات در دور دنیا، با «سربلندی» به کشور بازمی‌گردند.

رهبر جمهوری اسلامی با تایید تلویحی تمرکز جمهوری اسلامی بر افزایش توان نظامی گفت که زمانی حتی تصور نمی‌شد نیروی دریایی ارتش امکان حضور در دریای خزر را داشته باشد اما اکنون در سواحل خزر ناوشکن ساخته و به آب انداخته است.

خامنه‌ای همچنین خواستار ارتقای بیشتر توان و آمادگی رزمی نیروی دریایی ارتش شد و گفت یکی از کارهایی که ارتش می‌تواند انجام دهد، این است که با راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت توانمندی‌هایش را معرفی کند. او در ادامه افزود: «باید تلاش شود تا نیروی دریایی ارتش یک نیروی راهبردی به صورت جامع باشد.»

در دیدار علی خامنه‌ای با فرماندهان ارتش، شهرام امیری، فرمانده نیروی دریایی، از علی خامنه‌ای بابت «ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور» تشکر کرد و گفت که نیروی دریایی ارتش آماده است این سیاست‌ها را اجرا کند.

رهبر جمهوری اسلامی روز شانزدهم آبان سیاست‌های کلی توسعه دریامحور را برای اقدام به روسای سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرده بود. بر مبنای این ابلاغیه، قوه مجریه موظف است با کمک مجلس و قوه قضاییه برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را طی شش ماه ارائه کند.

سیاست‌های کلی توسعه دریامحور در ۹ بند کلی، وظایفی را برای دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند. عمده این سیاست‌ها با پوشش فعالیت‌های اقتصادی بر توسعه حوزه نفوذ ایران در آب‌های دریا متمرکزند.

رسانه‌های حکومتی وانمود می‌کنند که این سیاست‌ها با هدف توسعه اقتصادی سواحل ایران تدوین و ابلاغ شده‌اند. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، روز ۱۹ آبان به نقل از جواد اسماعیل‌نیا، امام‌‌جمعه شهرستان پارسیان، مدعی شد که ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور علی خامنه‌ای «موجی از امید در ساحل‌نشینان ایجاد کرد».

خبرگزاری تسنیم، دیگر رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، نیز به نقل از منصور آرامی، رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور مجلس، مدعی شد که این سیاست‌ها می‌توانند «منشا تحول اقتصادی» در ایران باشند.

حکومتی‌ها در حالی ادعای توسعه اقتصادی با ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور را مطرح می‌کنند که جمهوری اسلامی در طول بیش از چهار دهه گذشته به جای تمرکز بر توسعه اقتصادی و استفاده از ظرفیت دریا برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بر تنش‌آفرینی در آب‌های منطقه و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی متمرکز بوده است و این رویه را همچنان ادامه می‌دهد.