آتش‌بس موقت در غزه و کاهش حمله شبه‌نظامیان عراقی به پایگاه‌های آمریکایی 

رویارویی مرتبط با راهبرد سپاه پاسداران ایران بین گروه‌های مسلح عراقی و آمریکا کارزاری مستمر است

گروه‌های مسلح عراقی وفادار به جمهوری اسلامی و مخالف حضور آمریکا در منطقه با توقف حملات موشکی به مواضع و پایگاه‌های نظامی آمریکایی‌ها در عراق و سوریه، قصد دارند از آتش‌بسی که در غزه اعلام شده است، بهره‌جویی کنند و در درگیری که با واشنگتن دارند، اندکی انعطاف‌پذیری نشان دهند.

این گروه‌ها در چند روز گذشته از هیچ حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکایی خبر ندادند. برخی بر این باورند که این اقدام تلاشی برای کاهش فشارها بر دولت محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، است. به‌ ويژه اینکه دولت او از سوی جناح‌های «چارچوب هماهنگی شیعیان» که با اکثر گروه‌های مسلح متحدند، حمایت می‌شود. اما برخی دیگر به پایداری راهبرد رویارویی این گروه‌ها با آمریکا معتقدند و توقف اخیر حمله به پایگاه‌های آمریکایی را بخشی از راهبرد جامعی می‌دانند که گروه‌های مسلح در هماهنگی با سپاه پاسداران اتخاذ کرده‌اند. چنانچه از زمان آغاز جنگ غزه در اوایل اکتبر گذشته، گروه‌های مسلح عراقی بیش از ۶۰ حمله موشکی علیه مواضع و پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه انجام دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سپس هم‌زمان با برقراری آتش‌بس در نوار غزه و در اقدامی که برای ناظران تعجب‌آور به نظر می‌رسید، کتائب حزب‌الله عراق از کاهش تنش‌ها علیه مواضع و پایگاه‌های آمریکایی‌ در عراق و توقف تشدید تنش علیه آن‌ها خبر داد.

ابوحسین الحمیداوی، دبیرکل کتائب حزب‌الله عراق، گفت: «ما اعلام می‌کنیم که روند تشدید حملات به پایگاه‌های آمریکایی در منطقه تا زمان پایان آتش‌بس موقت کاهش یافته است و تا پایان مدت آتش‌بس و توقف جنگ در فلسطین و مرزهای آن با لبنان، هیچ حمله‌ای علیه رژیم اسرائیل نیز انجام نخواهد شد».

الحمیداوی با تاکید بر اینکه «رویارویی‌ها با نیرو‌های اشغالگر جز با آزادسازی عراق متوقف نخواهد شد و این تصمیمی است که هر قدر فداکاری برای دستیابی به آن سنگین باشد، از آن دست نخواهیم کشید» از شهروندان عراقی‌ که در عرصه جهاد و مقاومت تجربه دارند، خواست به صفوف مقاومت بپیوندند و کشور را «از چنگ اشغالگر» آزاد کنند.

مسئله‌ای جالب توجه این است که این گروه مسلح وفادار به ایران هرگز در گذشته چنین تصمیمی اتخاذ نکرده بود. این در حالی است که هفته گذشته یک موضع این گروه در منطقه جرف‌الصخر در استان بابل و کاروانی از خودروهای آن در غرب بغداد هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفتند که به کشته شدن حداقل هشت تن از اعضای کتائب حزب‌الله عراق منجر شد. روز یکشنبه (۲۶ نوامبر) پایگاه‌های خبری وابسته به گروه‌های مسلح عراقی از کشته شدن ماجد عبدالله کاظم که در حمله به جرف‌الصخر مجروح شده بود، خبر دادند.

در پیوند به این موضوع، دکتر غازی فیصل، رئیس مرکز مطالعات راهبردی در عراق، در صحبتی با الشرق‌الاوسط، گفت: «آنچه درباره کاهش حملات در ارتباط با آتش‌بس غزه مطرح می‌شود، بیانگر این واقعیت نیست که برای ایجاد صلح و ثبات راهبردی وجود دارد که به پیشرفت و توسعه در عراق منجر می‌شود». او افزود: «نباید فراموش کرد که حمله هوایی در جرف‌الصخر بر توانایی کتائب حزب‌الله به‌ویژه پایگاه‌های نظامی و ذخایر تسلیحاتی آن تاثیر بسیاری گذاشت. بنابراین، نبرد بین دو طرف ادامه دارد، فارغ از اینکه تنش میان آن‌ها در مواردی کاهش یا افزایش یابد.»

غازی فیصل معتقد است: «رویارویی مرتبط با راهبرد سپاه پاسداران ایران بین گروه‌های مسلح عراقی و آمریکا کارزاری مستمر است و بیانیه کتائب حزب‌الله عراق هم بر لزوم تداوم جنگ تا زمان آزادی عراق تاکید می‌کند و پایگاه‌های آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در این کشور را پایگاه‌های قدرت‌های اشغالگر می‌نامد. البته این تصمیم با راهبرد دولت عراق درباره همکاری‌های مشترک نظامی واشنگتن و بغداد که توافق‌نامه آن در سال ۲۰۰۸ امضا شد و مجلس نمایندگان عراق آن را تصویب کرد، کاملا در تضاد است.»

غازی فیصل گفت: «عراق با دو راهبرد متناقض روبرو است: یکی راهبرد دولت عراق است که خواستار ادامه همکاری نظامی با ایالات متحده در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در بخش‌های امنیتی و نظامی است. در حالی که راهبرد دیگر از آن سازمان‌ها و گروه‌های مسلحی است که هدفشان رویارویی همیشگی با آمریکا و غرب است. ارتباط اغلب این گروه‌های مسلح با جناح‌های چارچوب هماهنگی که رهبری دولت را در دست دارند و به ایجاد مشارکت و همکاری با واشنگتن و غرب تمایل دارند، باعث وخامت و پیچیدگی بیشتر وضعیت عراق می‌شود.»

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

بیشتر از جهان