حمله مسلحانه جمهوری اسلامی به سوخت‌بران؛ دو کشته و هشت زخمی در بندر کرگان هرمزگان

فرمانده نیروهای انتظامی استان هرمزگان بدون اشاره به کشته و زخمی‌ها، ادعا کرد که «طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت» اجرا و «بیش از سه میلیون لیتر سوخت قاچاق» کشف شده است

در پی‌ حمله مسلحانه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی به مردم و سوخت‌برها در بندر کرگان واقع در شهرستان میناب استان هرمزگان، هشت نفر زخمی و دو نفر کشته شدند. بر اساس گزارش منابع حقوق‌ بشری و خبرنگاران محلی، دو تن از کشته‌شدگان تبعه افغانستان بوده‌اند.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ‏ویدیوهای زیادی از این حملات مسلحانه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های حقوق‌ بشری منتشر شده است که نشان می‌دهد نیروهای نظامی به سمت مردم غیرمسلح تیراندازی می‌کنند و اهالی بندر کرگان و سوخت‌بران برای دفاع از خود سنگر گرفته‌اند.

پس از تشدید تیراندازی‌ها، شماری از مردم به مسجد جامع بندر کرگان پناه بردند. نیروهای پلیس جمهوری اسلامی در یورش به این مکان و سپس تیراندازی به سمت مردم، ابوبکر ملاحی، امام جماعت مسجد جامع کرگان، را نیز زخمی کردند.

نیروهای نظامی ایران هشتم آبان نیز به این بندر یورش برده و با تخریب اموال شخصی مردم، قایق‌های صیادی اهالی را آتش‌ زده بودند.

سوخت‌بری مانند کولبری شغلی طاقت‌فرسا و خطرناک است اما بخشی از ساکنان استان‌های مرزی و کم‌برخوردار ایران مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان به دلیل نبود فرصت‌های شغلی مناسب و گسترش بیکاری و فقر مجبورند به این شغل سخت روی بیاورند. شمار زیادی از سوخت‌بران حتی خودرو ندارند و به ناچار گالن‌های حاوی سوخت را بر دوش حمل می‌کنند.

در همین حال، علی‌اکبر جاویدان، فرمانده نیروهای انتظامی استان هرمزگان، روز پنجم آذر در گفت‌وگو با ایسنا، بدون اشاره به کشته و زخمی شدن شماری از مردم و کارگران، ادعا کرد که «طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت» اجرا و «بیش از سه میلیون لیتر سوخت قاچاق» در بندر کرگان از توابع میناب کشف شده است.

او گفت: «پس از اجرای این طرح،  ۱۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل، ۳۲ عدد انواع مشک‌های ماری به همراه مقدار زیادی کالای قاچاق و ۱۰ هزار قوطی مشروبات الکلی خارجی کشف شد و هشت نفر از قاچاقچیان که به سمت ماموران سنگ‌پرانی و مردم عادی را تحریک کردند، نیز دستگیر شدند. ارزش کالاها و سوخت‌های قاچاق کشف و امحاشده در این عملیات بالغ بر ۱۱۵ میلیارد تومان بود.»

در واکنش به کشته و زخمی‌شدن ۱۰ تن از اهالی بندر کرگان، کانال تلگرامی رصد بلوچستان خبر داد که اهالی این شهر ساحلی در اعتراض به «کشته شدن مردم بی‌دفاع که برای لقمه‌ای نان جان می‌دهند و آتش زدن اموال و دارایی خانواده‌ها»، در روز دوشنبه ششم آذر اعتصاب سراسری خواهند کرد و فروشگاه‌ها و مغازه‌هایشان را تعطیل می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام منابع حقوق‌ بشری در ایران، در سال گذشته، ۱۶۸ سوخت‌بر تنها در استان در سیستان و بلوچستان ایران کشته شدند و در سال جاری نیز این آمار با شیبی افزایشی در حال صعود است.

حال‌وش پیش از این اعلام کرده بود که فقدان فرصت‌های شغلی در سیستان و بلوچستان سبب شده تا سوخت‌بری به تنها راه کسب درآمد ناچیز و امرار معاش شهروندان بلوچ تبدیل شود که از سر ناچاری و بیکاری به این شغل کاذب و پرخطر روی می آورند. این افراد که از جاده‌های ناامن و خطرناک این استان می‌گذرند، گاه هدف شلیک ماموران مرزی سپاه پاسداران و گاه هدف نیروهای انتظامی قرار می‌گیرند و گاه نیز در تصادف‌های جاده‌ای زنده‌زنده در آتش می‌سوزند و‌ جان‌ می‌بازند.

 گزارش‌ رسانه‌ها و فعالان بلوچ نشان می‌دهد که هر هفته شماری از سوخت‌بران با تیراندازی ماموران کشته یا مجروح می‌شوند. به عنوان نمونه بامداد ۲۳ خرداد در جریان تیراندازی ماموران نظامی در محور خور به جندق در استان اصفهان، چهار سوخت‌بر بلوچ که یک کودک نیز میان آن‌ها بود، کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. با این حال آنان نیز مانند کولبران در کردستان بسیاری از مواقع ناچارند بخشی از درآمد اندکشان را به ماموران مرزی جمهوری اسلامی ایران باج بدهند.

دوم شهریور هم یک نوجوان سوخت‌بر ۱۷ ساله به نام مهران حسین‌زهی که با موتورسیکلت سوخت‌بری می‌کرد، در اثر برخورد با یک خودرو در محور سوران‌‌ــ‌مهرستان کشته شد.

بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نیز در ادامه تیراندازی‌های بی‌ضابطه ماموران مرزی به سوخت‌بران، پنج‌ سوخت‌بر بلوچ در اثر شلیک نیروهای سپاه پاسداران در منطقه مرزی ایرانشهر در سیستان و بلوچستان در آتش سوختند و جان باختند.