معاملات مسکن در تهران بیش از ۶۰درصد کاهش یافته است

اتحادیه مشاوران املاک: بازار مسکن در رکود کامل است و ادامه این وضع تبعات منفی برای اقتصاد کشور دارد

عکس تزیینی-تصویری از یک بنگاه معاملات املاک در تهران- شهرآرا نیوز

تازه‌ترین گزارش سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نشان می‌دهد که آمار معامله‌های مسکن در تهران طی ماه آبان، هم نسبت به زمان مشابه سال قبل و هم نسبت به ماه مهر کاهش یافته است.

بر مبنای این گزارش، خرید و فروش مسکن در ماه آبان، نزدیک به ۴ درصد کمتر از ماه مهر بود. همچنین طی این ماه در مجموع دو هزار و ۹۱۲ خانه معامله شدند که این رقم کاهش بیش از ۶۰ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، زیرا سال گذشته در همین بازه زمانی هفت هزار و ۳۵۹ خانه در تهران معامله شده بود. 

در ماه آبان، کمترین معامله‌های مسکن مربوط به منطقه ۲۰ تهران بود. به‌طوری‌که طی یک ماه به‌طور کلی ۲۵ مسکن در این منطقه معامله شدند. بیشترین معامله‌ها نیز در منطقه پنج تهران با معامله ۴۳۷ مسکن انجام شد.  

بررسی آمار یک سال منتهی به اول آذرماه سال جاری نیز نشان می‌دهد که بیشترین کاهش در معامله‌های مسکن در منطقه ۱۲ تهران رخ داده‌ است، به‌‌طوری‌که طی یک سال، بالغ‌بر ۷۴ درصد از میزان معامله‌های مسکن در این منطقه رخ داده است.

به گزارش سایت فرارو، منطقه ۱۹ تهران هم با نرخ منفی حدود ۲۶ درصد، کمترین میزان کاهش آمار خرید و فروش مسکن را در همین بازه زمانی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که مستندهای آماری از رکود بازار مسکن در تهران خبر می‌دهند، رسانه‌های حکومتی جمهوری اسلامی از‌جمله خبرگزاری دولتی ایرنا، خبرگزاری تسنیم و روزنامه کیهان طی روزهای اخیر در اقدامی هماهنگ به نقل از بانک مرکزی، از کاهش متوسط قیمت مسکن در شهر تهران طی ماه آبان خبر دادند.

ادعای کاهش نرخ مسکن درحالی مطرح می‌شود که کارشناسان می‌گویند دلیل اصلی افت قیمت، رکود بازار است. کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، روز پنجشنبه دوم آذر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این موضوع را تایید کرد و گفت که از اسفندماه گذشته تاکنون بازار مسکن در رکود کامل به سر می‌برد.

او همچنین در توصیف وخامت وضعیت بازار مسکن نیز گفت که درآمد مشاوران املاک از متوسط درآمد کارمندان نیز کمتر شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین هشدار داد که اگر کسادی بازار مسکن ادامه پیدا کند، قطعا با ریزش شدید تعداد مشاوران املاک و ابطال پروانه مواجه می‌شویم که علاوه بر آن‌که زندگی شاغلان این حرفه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، تبعات منفی برای اقتصاد کشور خواهد داشت.

به گفته او، حدود ۲۵۰ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب در کشور فعالیت می‌کنند و کاهش درآمد آنان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم معیشت سه تا چهار میلیون نفر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

حتی گزارش جدید بانک مرکزی ایران هم افزایش چشمگیر قیمت مسکن را تایید می‌کند. بر اساس این گزارش، میانگین قیمت خرید‌و‌فروش یک متر‌مربع زیربنای مسکونی در تهران، در مهر ماه سال جاری به حدود ۷۶ میلیون تومان رسید که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل، افزایش حدود ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد. متوسط خرید‌و‌فروش یک مترمربع بنای مسکونی در مهرماه سال گذشته، حدود ۴۴ میلیون تومان اعلام شده بود.

این آمار و ارقام در واقع افزایش فاصله مردم با خانه‌‌دار شدن را نشان می‌دهد. پیش‌تر مرکز آمار ایران در گزارشی با عنوان «قدرت خرید و زمان انتظار خانه‌دار شدن» نوشته بود یک کارگر حداقل‌بگیر برای خرید یک آپارتمان ۸۰ متری با میانگین قیمت‌های موجود، باید ۱۷۸ سال کار و بخشی از درآمد خود را به صورت ماهیانه پس‌انداز کند.

بنابراین گزارش، در مقیاس کشوری قیمت مسکن نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۳.۸ برابری داشته و رشد دستمزد تنها ۲.۱۱ برابر بوده است. به عبارت ساده‌تر، اگر در سال ۱۴۰۰ یک کارگر حداقل بگیر باید ۹۹ سال منتظر می‌ماند تا صاحب‌خانه شود، این زمان انتظار در سال ۱۴۰۲ برای همان کارگر به ۱۷۸ سال رسیده است.