واکنش آمریکا و اتحادیه اروپا به گزارش گروسی؛ غنی‌سازی ۶۰ درصدی توجیه صلح‌آمیز ندارد

ایالات متحده و اروپا خواستار بازگشت جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات هسته‌ای خود شدند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی-AFP

ایالات متحده و اتحادیه اروپا در بیانیه‌های جداگانه‌ در واکنش به بیانیه روز چهارشنبه، اول آذر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وضعیت همکاری جمهوری اسلامی ایران با این نهاد، نسبت به گسترش غنی‌سازی اورانیوم و لغو مجوز بازرسان آژانس ابراز نگرانی کردند.

رافائل گروسی روز چهارشنبه در نشست شورای حکام با اشاره به انباشت اورانیوم غنی‌شده در ایران از عملکرد نامناسب جمهوری اسلامی در اجرای تعهدهای پادمانی و اخراج بازرسان انتقاد کرد.

گروسی گفت: «از زمان دیدارمان در ماه سپتامبر، انباشت اورانیوم غنی‌شده در ایران با خلوص پنج درصد، ۲۰ درصد و ۶۰ درصد، افزایش یافته است و افزایش انباشت اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی با همان سرعتی پیش می‌رود که در جلسه پیشین شورای حکام گزارش کرده بودم. این موارد نشان می‌دهد که متاسفانه در اجرای بیانیه مشترک امضاشده با تهران در روز چهارم مارس هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده با تایید اظهارات گروسی در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی ایران خواست که غنی‌سازی ۶۰ درصدی را کنار بگذارد و اعلام کرد: «ما بار دیگر از این را می‌خواهیم غنی‌سازی ۶۰ درصدی را متوقف کند. هیچ کدام از کشورهای عضو پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که سلاح هسته‌ای در اختیار ندارند، غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را انجام نمی‌دهند، زیرا که کاربرد صلح‌آمیز منطقی برای این موضوع وجود ندارد. ایران مدعی برخورد ناعادلانه است. اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران همچنان به اقدامات خودسرانه ادامه می‌دهد.»

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای در واکنش به این سخنان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: «اتحادیه اروپا به عنوان یک اولویت امنیتی کلیدی به تلاش‌های دیپلماتیک و سیاسی خود برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد. اتحادیه اروپا برای نیل به این مقصود همچنان به برجام متعهد می‌ماند. ما از این که جمهوری اسلامی ایران تصمیمات و اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات خود در چارچوب برجام اتخاذ نکرد، متاسفیم.»

این اتحادیه همچنین از همه کشورها خواست تا از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کنند و افزود: «اقدامات ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری نداشته و خطرات اساسی در رابطه با گسترش تسلیحات هسته‌ای به همراه دارد و همچنین نگرانی‌های جدی را در مورد نیات جمهوری اسلامی ایران ایجاد می‌کند. گسترش ذخایر اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰ درصد به این نگرانی‌ها می‌افزاید.»

گروسی در گزارش خود همچنین از برکناری بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ایران انتقاد کرد و گفت: «بار دیگر لغو مجوز ‌یک‌باره چند بازرس خبره آژانس از سوی ایران را محکوم می‌کنم. موضع ایران بی‌سابقه و مغایر با همکاری لازم و مورد انتظار برای تسهیل اجرای موثر تعهدات پادمانی آن و روحیه همکاری توافق‌شده در بیانیه مشترک است.»

ایالات متحده در واکنش به این سخنان مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود گفت: «لغو مجوز بازرسان کارآزموده آژانس از سوی ایران به دنبال به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در فوردو در اوایل سال جاری، نقض آشکار تعهدات پادمانی جمهوری اسلامی ایران است. ذرات اورانیوم غنی شده ۸۰ درصد در آن‌جا کشف شده و این بسیار بالاتر از حدی است که جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام کرده است. اقدامات ایران به افزایش تنش‌ها و از بین‌بردن اعتماد بین‌المللی می‌انجامد.»

اتحادیه اروپا نیز لغو مجوز بازرسان را محکوم و اعلام کرد: «ما از ایران می‌خواهیم که به این اقدامات تاسف‌بار، یکجانبه و سیاسی را که به طور مستقیم و شدید بر توانایی‌های آژانس برای انجام موثر فعالیت‌های راستی‌آزمایی از جمله نظارت بر اجرای برجام اثر می‌گذارد، متوقف کند.»

ایالات متحده و اروپا همچنین خواستار بازگشت جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات هسته‌ای خود شدند.

بیشتر از جهان