ستایشی: با نظر «مرجع بالایی» دادگاه دیگری به اتهام‌های توماج صالحی رسیدگی می‌کند

سخنگوی قوه قضاییه، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر را «رسانه ضدبشری» نامید

ستایشی گفت کیفرخواست اعضای سازمان مجاهدین خلق صادر و به دادگاه ارسال شده است‌ــ خبرگزاری دانشجو

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، از برگزاری دادگاه اعضای سازمان مجاهدین خلق در ۲۱ آذر خبر داد و گفت که قرار است در دادگاه کیفری ۱ استان تهران به «جنایات، نسل‌کشی‌ها و خباثت‌های» این گروه رسیدگی شود. او مدعی شد که هدف این دادگاه «استیفای حقوق ملت» ایران در رسیدگی به پرونده‌ «گروهک‌های تروریستی» است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، اوایل تیرماه گفته بود که ۷۰۰ کیفرخواست برای اعضای سازمان مجاهدین خلق صادر و به دادگاه ارسال شده است و اعضای این سازمان در یک دادگاه بین‌المللی محاکمه می‌شوند.

مریم و مسعود رجوی به‌ علاوه بیش از ۱۰۰ تن از دیگر اعضای سازمان مجاهدین خلق افرادی‌اند که قوه قضاییه علیه آنان کیفرخواست صادر کرده است و قصد محاکمه‌‌ آنان را دارد. ستایشی در نشست خبری روز سه‌شنبه ۳۰ آبان گفت که این دادگاه «بدون گذر از شقاوت‌های منافقین» و با رعایت تشریفات حقوقی و قانونی برگزار می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی، نیز گفت که قرار وثیقه او پس از «تفهیم اتهام» صادر شد. ستایشی ادعا کرد رسیدگی به پرونده توماج صالحی در «محکمه صالح» انجام و رای آن نیز بر همین اساس صادر شد.

توماج صالحی روز شنبه ۲۷ آبان پس از تحمل بیش از یک سال زندان و بالغ‌ بر ۲۵۰ روز حبس در سلول انفرادی با سپردن وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد. آزادی این هنرمند بازتاب وسیعی در شبکه‌های اجتماعی داشت و سازمان‌های حقوق بشری خواستار رفع تمام اتهام‌ها علیه این خواننده شدند اما اکنون سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید طبق نظر «مرجع بالا»، به برخی اتهام‌های توماج صالحی در دادگاه دیگری رسیدگی می‌شود.

مسعود ستایشی در ادامه نشست خبری روز سه‌شنبه، نسیم سلطان‌بیگی و سعیده شفیعی، دو روزنامه‌نگاری را که به‌تازگی برای اجرای حکم راهی زندان شده‌اند، به «اقدام‌های غیرقابل‌پذیرش» متهم کرد و گفت که آن‌ها «علاوه بر تبلیغ علیه نظام، به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، برای رسانه‌های معاند و افراد وابسته به گروهک‌ها مثل رسانه هرانا مربوط به حوزه ضدانقلاب مطلب ارسال کرده‌اند».

سخنگوی قوه قضاییه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، را «رسانه ضدبشری» نامید و گفت که سعید شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی با اتهام «اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت از خروج از کشور و منع عضویت در گروه‌های سیاسی محکوم شدند». او در همین نشست خبری ادعا کرد که قوه قضاییه از روزنامه‌نگاران و رسانه‌های حمایت می‌کند.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، نیز گفت که پرونده در حال حاضر در مرحله دادسرا است. او توضیح داد که علاوه بر «اقرار» چهار متهم این پرونده، «اماره‌های دیگری در پرونده هم بر موضوع و ارتکاب قتل دلالت دارد».

وکیل خانواده مهرجویی پیش‌تر با انتشار اطلاعیه‌ای خواسته بود تا زمان روشن شدن تمام ابعاد قتل، از معرفی قاتل یا قاتلان احتمالی خودداری شود. اینک سخنگوی قوه قضاییه مدعی است که طلا و گوشی یافت‌شده در محل اختفای متهمان و مطابقت خون کشف‌شده در محل جرم با خون یکی از متهمان و بازبینی پیام‌ها نشان می‌دهد که این افراد مرتکب قتل شده‌اند. او در ادامه افزود که کیفرخواست پرونده تا نیمه آذرماه صادر می‌شود و «مجرمان به سزای عملشان می‌رسند».

مسعود ستایشی در نشست خبری روز سه‌شنبه بار دیگر حمید نوری را «بی‌گناه» خواند و مدعی شد که دادگاه تجدید‌نظر او با «تخلفات عدیده قانونی و حقوقی» برگزار شده است. او از قاضی پرونده حمید نوری خواست در صدور حکم دادگاه خدا و قانون را در نظر بگیرد و از «تحت‌تاثیر فضاسازی‌های سیاسی» نباشد.

آخرین جلسات دادگاه تجدیدنظر حمید نوری روزهای هفتم و هشتم ماه نوامبر برگزار شدند و پرونده او اکنون در مرحله صدور رای قرار دارد. سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این حکم ۲۸ آذرماه صادر می‌شود، تاکید کرد که دادگاه سوئدی باید حکم برائت حمید نوری را صادر کند.