هزار قایق قصد دارند از ترکیه به سمت غزه بروند

اقدام مشابهی در سال ۲۰۱۰ به درگیری نیروی دریایی اسرائیل با سرنشینان کشتی «مرمره آبی» و بحران در روابط دیپلماتیک ترکیه و اسرائیل منجر شد

قایق‌هایی با پرچم فلسطینیان-AFP

تایمز اسرائیل از احتمال حرکت هزار قایق از ترکیه به سمت غزه با هدف «شکستن محاصره اسرائیل و مختل کردن تجارت دریایی برای اسرائیل در بندر اشدود» خبر داد. غزه از سال ۲۰۰۷ و پس از اینکه حماس کنترل آن را در دست گرفت تحت محاصره اقتصادی اسرائیل قرار دارد.

در صورتی که حرکت این قایق‌ها به سمت غزه انجام شود، اقدامی مشابه آنچه که حدود یک دهه قبل در مه ۲۰۱۰ انجام شد،‌ خواهد بود که با واکنش نیروی دریایی اسرائیل و اقدامات دیپلماتیک به نتیجه نرسید. در جریان درگیری‌ها در کشتی «مرمره آبی»، ۱۰ فعال اهل ترکیه کشته و ۱۰ سرباز اسرائیلی نیز زخمی شدند و روابط اسرائیل و ترکیه متشنج شد.

بحران دیپلماتیک ناشی از این ماجرا شش سال بعد در سال ۲۰۱۶ و پس از موافقت اسرائیل با پرداخت ۲۰ میلیون دلار غرامت حل‌و‌فصل شد.

تایمز اسرائیل به نقل از ولکان اورچو، یکی از سازمان‌دهندگان این اقدام در مصاحبه با وب‌سایت «هابر۷» ترکیه نوشت که این قایق‌ها حدود چهار هزار و ۵۰۰ سرنشین از ۴۰ کشور جهان خواهند داشت. ۳۳ قایق پر از فعالان روس و ۱۰۴ قایق پر از فعالان اسپانیایی خواهد بود و ۱۲ قایق هم از ترکیه آنها را همراهی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند رجب طیب اردوغان در روزهای اخیر موضع‌گیری‌های تندی علیه اسرائیل داشته است، اورچو مدعی است که «این اقدام ارتباطی به دولت ترکیه ندارد». او گفت که این قایق‌ها روز چهارشنبه در آب‌های ترکیه جمع می‌شوند و روز پنجشنبه سواحل ترکیه را به سمت غزه ترک می‌کنند. او طول مدتی که این قایق‌ها قصد دارند در آب‌های نزدیک به اسرائیل بمانند را یک هفته تا ۱۰ روز اعلام کرده است.

اورچو می‌گوید این قایق‌ها با پرچم‌های آمریکا، بریتانیا، روسیه، آلمان، اسپانیا، لوکزامبورگ و برخی کشورهای دیگر حرکت می‌کنند و سرنشینان آن «سلاح گرم یا سرد» به همراه نخواهند داشت. او مدعی است که «این قایق‌ها طبق قوانین دریانوردی بین‌المللی فعالیت خواهند کرد.»

«ائتلاف ناوگان آزادی» که ماجرای مه ۲۰۱۰ را سازماندهی کرده بود، پیش‌تر در دور جدید جنگ اسرائیل و حماس اعلام کرده بود که به‌زودی اقدام مشابهی انجام خواهد داد.

از سال ۲۰۱۰، تلاش‌های متعددی برای شکستن محاصره غزه انجام شده است که یکی از آنها شامل اعزام قایقی با سرنشینان زن در سال ۲۰۱۶ بود. در سال ۲۰۱۸ نیز قایقی با پرچم سوئیس به سمت غزه حرکت کرد. اما در هر دو مورد، نیروی دریایی اسرائیل قایق‌ها را به سمت بندر اشدود هدایت کرد.

بیشتر از جهان