تاکید کشورهای منطقه بر رفع محاصره غزه؛ غیرنظامی‌ها نباید به‌خاطر اقدامات حماس مجازات شوند

واشینگتن‌پست: انتقال شش میلیارد دلار از قطر به ایران منتفی شد؛ جمهوری اسلامی تکذیب کرد

MAHMUD HAMSAFP

ششمین روز بحران اسرائیل و حماس با تشکیل کابینه جنگ با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، بنی گانتز، وزیر دفاع سابق و یواو گالانت، وزیر دفاع کنونی اسرائیل و ادامه حمله‌های هوایی اسرائیل به غزه آغاز شد. بحران انسانی به دنبال قطع آب و برق غزه به سرعت در حال عمیق‌تر شدن است و نتانیاهو در نطقی تلویزیونی از «گردن زدن سربازان، تجاوز به زنان» در جریان حمله حماس صحبت کرد و گفت این گروه شبه‌نظامی «مردم را زنده به آتش کشیده است». 

همزمان گفت‌و‌گو‌ها برای خروج غیرنظامیان فلسطینی و آمریکایی از طریق مصر از غزه ادامه دارد و کشورهای متعدد پرواز‌هایی برای تخلیه شهروندانشان به منطقه اعزام کرده‌‌اند. 

بحران جاری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها که پس از حمله روز شنبه حماس به اسرائیل آغاز شد تا کنون دست‌کم هزار و ۲۰۰ نفر در غزه و هزار و ۳۰۰ نفر در اسرائیل کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر نیز مجروح شده‌اند. گمان می‌رود حدود ۱۵۰ گروگان اسرائیلی و شهروندان برخی کشورهای دیگر در اختیار حماس باشند. ۳۶۰ هزار نیروی اسرائیل نیز پشت مرز جنوبی آماده آغاز عملیات زمینی‌اند.

باوجود گزارش‌های متعدد از سفر مقامات سپاه به بیروت از ماه اوت به این سو که وال استریت ژورنال گزارش داده بود با هدف برنامه‌ریزی برای حمله حماس انجام شد، سی‌ان‌ان به نقل از جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره نقش مستقیم جمهوری اسلامی ایران در حمله حماس به اسرائیل ابراز تردید کرد. 

بیشتر از